Rok 2000, č. 2-3, s. 78-79

Kvalita a výkonnost - knihovny pod drobnohledem : řízení kvality v knihovnách  / Z něm. a angl. orig. přel. Jindřich Pilař. - 1. vyd. - Praha : Národní knihovna ČR, 1999. - 149 s. - (Studijní texty)

Publikace obsahuje překlady vybraných příspěvků ze sborníku vydaného Německým knihovnickým institutem v roce 1996 pod názvem Qualität und Leistung - Bibliotheken  auf dem Prüfstand. Beiträge zum Qualitätsmanagement in Bibliotheken.
V úvodu informuje K. Pauleweit čtenáře o dvou seminářích, konaných na toto téma v roce 1995 v Berlíně a ve Frankfurtu nad Mohanem. Oba semináře poukázaly na nejdůležitější prvky řízení kvality: plánování, orientaci na uživatele, měření výkonnosti a aktivní účast pracovníků knihoven.
První blok tvoří příspěvky, které se zabývají obecnými pravidly řízení kvality: Ute-Birgit Maier charakterizuje aplikaci metod integrálního řízení kvality (TQM - Total Quality Management) v průmyslu, jmenovitě ve firmě Wacker-Chemitronic GmbH.  Martina Merkle vysvětluje nutnost implementace řízení kvality v knihovnách. Ty dostávají čím dál méně finančních prostředků a zostřuje se konkurence na trhu informací, a tak jsou stále více tlačeny k tomu, aby svou existenci obhájily vyšší efektivitou a hospodárností práce. Důležitou roli hrají nová média, která otevírají knihovnám možnost rozšíření nabídky jejich služeb. Knihovny musí uživatelům dodat ze záplavy informací ty relevantní v co nejkratší době. Autorka se dále zabývá certifikací prováděnou na základě obsahu norem DIN ISO 9000-9004. Albert Bilo vysvětluje ve svém příspěvku pojmy hospodárnost, efektivnost a rentabilita ve vztahu k řízení kvality knihoven,  věnuje se kalkulaci nákladů a výkonů. O řízení kvality v holandských knihovnách pojednává příspěvek Leo J. Penningse. V září 1992 byl odstartován program “Řízení kvality v informačních službách”, v prosinci 1993 proběhla stejnojmenná konference, v roce 1993 byl vyvinut nástroj analýzy bází dat, zpracována interní příručka kvality, v roce 1995 již aktivity v oblasti řízení kvality rozvíjela celá řada holandských knihoven. Autor vyjmenovává podoby zlepšování kvality: organizační změny, harmonizace či standardizace procesů, vzdělávání, zlepšování interní a externí komunikace, a její fáze.
Druhý  a třetí blok tvoří příspěvky přinášející zkušenosti veřejných a vysokoškolských knihoven. David F. Parker se zabývá zkušenostmi a výsledky řízení kvality v britských veřejných knihovnách, jmenovitě ve Wandsworthu, jedné z lokalit tvořících Velký Londýn. Vyjmenovává normativní materiály v této oblasti, z nichž nejvýznamnější je britská norma BS5750, zabývá se měřením výkonnosti knihoven (Performance Measurement), plány zlepšování kvality (Quality Improvement Plans-QUIPs) a jejich ukázkami a knihovními kodexy obsahujícími mnoho závazků. Leo Prawitt prezentuje zkušenosti s projektem zavádění integrálního řízení kvality (TQM) v Saarbrückenu, který se týkal celé městské správy, tj. v jejím rámci i městské knihovny. Zdůrazňuje, že zlepšení kvality nelze redukovat na měření výkonnosti. Maxine Melling zaměřil svůj příspěvek na aplikaci ISO 9000 jako klíčového prvku programu integrálního řízení kvality v Univerzitní knihovně Středního Lancashiru. Využitím výpočetní techniky v řídícím procesu a jejím propojením s nejnovějšími technologiemi měření v knihovně De Montfortské univerzity se zabývá Suzanne Ward. Charakterizuje pojem “systém podpory řízení” (Decision Support System - DSS) - tímto tématem se knihovna zabývá od roku 1987, od roku 1991 také měřením výkonnosti. Seznamuje s výsledky průzkumu v knihovně pomocí četných grafů. Henk J. M. van den Hoogen informuje o širokém projektu  zvyšování kvality realizovaném v letech 1990-1991 v univerzitní knihovně Limburgské univerzity a jeho výsledku: zformování základů nezvratného procesu orientace na uživatele a kvalitu knihovny. Konstatuje, že knihovny, zejména vědecké, procházejí zásadní změnou orientace z fondů na uživatele: je to způsobeno ohromným nárůstem literatury, stále obtížnější orientací uživatele v nabídce informací, zvyšující se kritičností, emancipovaností a náročností uživatelů a nárůstem konkurence na trhu s informacemi. Charakterizuje průzkum uživatelů knihovny a názory pracovníků knihovny. Další příspěvek téhož autora rozvíjí problematiku kvality služeb a jejich orientace na uživatele. V závěru uvádí model měření kvality nazvaný SERVQUAL (Service Quality), který se od roku 1985 stal široce využívanou technologií měření a řízení kvality služeb a vychází z představy orientace na zákazníka, v jejímž rámci úroveň kvality služby určuje hodnocení zákazníka.
Závěrečnou část tvoří resumé, které obsahuje závěrečný příspěvek Petera te Boekhorsta “Řízení kvality a vědecká knihovna - Nepřekonatelný protiklad?” zamýšlející se nad argumenty pro a proti řízení kvality ve vědeckých knihovnách. Autor sumarizuje námitky:


1. Metoda řízení kvality nebyla vyvinuta pro organizace poskytující služby, o knihovnách nemluvě. Z praxe se ukazuje, že aplikace ISO 9000 v knihovnách vyžaduje množství vlastního výkladu.
2. Téměř všechny popisy metod typu TQM či ISO 9000 upozorňují na jejich tendenci k byrokratizaci.
3. Náročnost postupu a pochybnosti nad jeho využitím.
4. Rozbití osvědčených organizačních struktur.
5. Příliš důsledná orientace na uživatele.

I přes určitou oprávněnost kritiky v některých bodech je v závěru zdůrazněna potřeba zavádění nových metod řízení. V USA a Velké Británii, které se považují za průkopníky těchto metod, se od 80. let cíleně rozdmýchává nedůvěra vůči veřejným organizacím poskytujícím služby. Mottem těchto procesů je “value for money” (za peníze hodnotu). Přidělení prostředků z veřejných zdrojů se stále více musí zdůvodňovat efektivitou práce. Taktéž veřejná správa v Německu je pod stále větším tlakem, aby prokázala vlastní výkonnost a složila účty o způsobech, jak s veřejnými finančními prostředky nakládá.

Komplexní metody řízení kvality, jakými jsou TQM či ISO 9000, doposud uplatnilo v praxi jen málo knihoven, a to většinou aplikací na dílčí proces. Je možno provést minimální aplikaci řízení kvality, a to využitím nástrojů měření výkonnosti přizpůsobených praxi vědeckých knihoven. Měření výkonnosti je základní součástí řízení kvality, která není v knihovnách žádnou novinkou. Provádí se jím analýza vztahů mezi výkonností knihovny, jejím posláním a stanovenými cíli. Základem hodnocení výkonnosti knihoven jsou výkonnostní indikátory, jež jsou definovány v normě ISO 11620 - Information and documentation - Library performance indicators (český překlad viz ČSN ISO 11620 Informace a dokumentace - Ukazatele výkonnosti knihoven).

Mrá