Rok
2001, č. 1, s. 3-11
anketa
Převážnou část obsahu
předkládaného čísla tvoří domácí i zahraniční příspěvky zamýšlející se
nad změnou role knihovníků v blízké budoucnosti. V této souvislosti
jsme se rozhodli požádat některé z nich o zamyšlení nad podobně formulovanou
anketní otázkou. Z 35 oslovených nám své odpovědi zaslalo 16. Došly příspěvky
různé: od krátkých po obsáhlejší, od osobních letmých pohledů až po odborně
zaměřené články.
Jsme přesvědčeni, že přelom
století/tisíciletí je důvodem k zamyšlení nad změnami, které odbornou knihovnickou
obec očekávají, a že četba následujících příspěvků může i Vás přimět k
přemýšlení o dalším osudu naší profese.
Jak dnes, na přelomu tisíciletí,
vidíte budoucí roli knihovníka/informačního pracovníka?
Otázka o podobě profese tradičně
zvané knihovník byla oprávněná vždy v okamžiku proměny způsobu záznamu
lidského myšlení a jeho nosiče. K tomu však v průběhu historie docházelo
zřídka, a ostatně - velmi jednoduše řečeno - proměna spočívala ani ne tak
v samotném obsahu toho, co se od knihovníka očekává, jako spíše ve stále
se prohlubující profesionalizaci, specializaci jeho činnosti a v neobyčejně
rostoucí škále jeho znalostí a dovedností. Dnes se nám však zdá, že je
na místě dokonce položit otazník i nad vlastní existenci knihovnického
povolání jako takového. Už proto, že prožíváme právě tuto dobu jako moment
přelomu do té míry, že jakoby právě jen proměna, a nikoli to, o co usilujeme,
byla cílem sama o sobě. A hlavně: "písmenka nám utekla z knih" a začala
žít v neuchopitelném digitálním prostoru, aby se organizovala do pomyslných
útvarů majících k něčemu natolik trvalému, co by sneslo označení
"nosič", byť by to byly jen denní noviny, nesmírně daleko.
I když je zřejmé a nepopiratelné,
že důsledky éry, kterou prožíváme, předčí svým dosahem ty, které následovaly
po vynálezu Gutenbergově, přesto se osobně domnívám, že teorie absolutní
a hlavně náhlé proměny celého informačního prostředí se vším, co k němu
patří, je tak trochu módní a přehnaná. Pragmaticky vzato, produkce "klasických",
papírových dokumentů nejen že neklesá, nýbrž poměrně rychle roste, a zrovna
tak zájem o služby knihoven. Aniž se zde budeme zabývat příčinami, anebo
tím, jak se proměňuje struktura a obsah těch produkovaných dokumentů, můžeme
konstatovat, že tomu tak jistě bude ještě po desítky let. Povolání knihovníka
(na tradičním názvu ovšem netrvám) jistě bude mít i nadále své důležité,
spíše čím dál tím důležitější místo. Ne ovšem proto, že stále asi bude
dost "papíru" v knihovnách, ale hlavně pro to, čím se vlastně povolání
knihovníka profiluje: je to ten, kdo zaznamenané a publikované poznání,
vědění a prožitky umí shromáždit, uspořádat, zachovat a druhým zpřístupnit.
Bude toto umění snad někdy pro lidskou společnost nepotřebné? A jak bude
to povolání vypadat, o tom je snad možno říci zase jen to celkem banální,
co bylo řečeno výše: proměna bude záležet ani ne tak v samotném obsahu
toho, co se od knihovníka očekává, jako spíše ve stále se prohlubující
profesionalizaci, specializaci jeho činnosti a v neobyčejně rostoucí škále
jeho znalostí a dovedností. Jednoho k tomu bude zapotřebí čím dál tím naléhavěji:
systematické sebereflexe oboru, schopnosti, ba dovednosti proměňovat se
a odpovídat na očekávání na nás kladená.
Vojtěch
Balík
Národní knihovna ČR
Jeden z mých kolegů, který
přišel do naší knihovny jako řidič bibliobusu, studuje dálkově UISK FF
UK. Při našem předvánočním rozhovoru mi s radostí sdělil, že nastala chvíle
v jeho studiu, kdy si mohl vybrat, zda chce studovat informatiku či knihovnictví.
On se s naprostou samozřejmostí rozhodl pro knihovnictví a to proto, že
je to krásná práce.
Znovu jsem si uvědomila,
jak mnozí z nás nechtěli být knihovníky, ale informatiky, informačními
pracovníky či něčím jiným. Proč? Vždyť knihovník je ten, kdo pracuje v
knihovně a měl by v jedné osobě naplňovat ne obé, ale ještě mnohem víc.
Měl by být tím, kdo naplňuje právo občanů na informace ať už z jakýchkoli
zdrojů a musí se všemi dostupnými informačními technologiemi umět pracovat.
Tím, kdo specifickými prostředky naplňuje právo na trvalé vzdělávání a
poznávání, zprostředkovává přístup ke kulturnímu dědictví národa, ke světové
kultuře, umění, podporuje zájem o četbu, komunikuje s lidmi, chápe potřeby
uživatelů, je přístupný novým myšlenkám, metodám práce ...... a mohla bych
pokračovat. Není to málo, co bychom od knihovníka chtěli, dokáže-li to
splnit, nemám žádnou starost o jeho budoucnost, čili ani o budoucnost této
profese, i když zůstaneme u názvu knihovník.
Ještě bych zmínila jiný
pohled na zadané téma - personál, čili knihovníci, jsou nejdůležitějším
prvkem ve službách každé veřejné knihovny a to ne proto, že výdaje na jejich
mzdy bývají obvykle největší položkou rozpočtu. Jen knihovník může dokázat,
aby knihovna byla provozována profesionálně a stejně profesionální byly
její služby. Jen taková knihovna si uchová právo na existenci, jen takový
knihovník uspěje i v budoucnosti.
Anna
Bimková
Městská knihovna v Praze
Mnozí respektovaní
odborníci tvrdí, že to nebyl objev dynamitu, elektřiny, jaderné energie,
ba ani počítačů, ale vynález knihtisku, který nejvíce ovlivnil charakter
2. milénia. Nás knihovníky může těšit, že díky tomuto objevu tisíciletí
máme regály plné zábavných i poučných knih a svázaných časopisů a můžeme
je nabízet našim uživatelům. Objevy ve 20. století, a to především z jeho
konce, však naznačují, že se knihovník nemusí obávat o jednotvárnost své
práce. Moderní nosiče informací jako CD, CD-ROM, DVD-ROM určitě nebudou
posledními konkurenty (a vhodnými doplňky) knih. Knihovník se bude muset
tyto i další nosiče, které budou objeveny na začátku 3. tisíciletí, naučit
katalogizovat, naučit se s nimi pracovat a především dokázat využívat
informace na nich uložené.
Já osobně vidím v současné
době největší problém knihovníka a informačního pracovníka v jeho (ne)schop-nosti
přijímat to množství informací, které se objevuje na tradičních i moderních
nosičích a k němuž má přitom snazší přístup než jiné profese. Před několika
desetiletími nám stačilo sledovat jednu rozhlasovou a jednu televizní stanici,
přečíst jeden deník, sledovat časopis 100+1 zahraničních zajímavostí a
několik odborných titulů a měli jsme pocit, že jsme dostatečně informováni.
Nyní kromě těchto tradičních zdrojů nesmíme opomíjet informace, které je
možno získat prostřednictvím internetu, musíme být přihlášeni
do řady elektronických konferencí a přitom stále máme pocit, že tempu dostatečného
informování nestačíme.
Knihovník a informační pracovník
nového tisíciletí musí počítat s tím, že množství zdrojů poroste, musí
hledat efektivní způsoby, jak třídit podstatné informace od balastních.
Jeho roli vidím v tom, že bude schopen selekce informací, jejich analýzy
a srozumitelného předávání uživatelům. K dispozici však bude mít kvalitní
programové prostředky. Na druhou stranu mu ubude manuální práce s nosiči
informací, jeho zaměstnání se stane sedavějším. Ztráty kontaktu s uživatelem,
i když v budoucnu více zprostředkovaného pomocí mobilu či počítače, se
obávat nemusí.
Aleš
Brožek
SVK Ústí nad Labem
Předvídání čehokoli je obtížné
a riskantní, jeho výsledky nejisté. Proto odpovídám na položenou otázku
s optimistickou vírou, že moudrost udrží na uzdě další vědeckotechnický
rozvoj, že člověk nezničí vlastní kulturu flagrantním porušením ekologické
rovnováhy a že neztratí svou kontrolu nad počítači a jejich sítěmi. A také,
že se podaří postupně uskutečňovat vizi učící se společnosti, jejíž součástí
je také idea celoživotního vzdělávání.
Ve své odpovědi se soustředím
pouze na veřejně přístupné knihovny (dále jen knihovny), které se ovšem
stávají stále zřetelněji informačními centry.
Vyjdu z jejich společenské
funkce staré již několik tisíc let. Je to funkce uchování a zprostředkování
znakově, tj. textově, obrazově nebo hudebním zápisem zaznamenaných znalostí,
zkušeností, příběhů a prožitků. Jde o funkci zajišťující kontinuitu lidské
kultury. S přibývajícím nárůstem této "společenské paměti" a s potřebou
vzdělanosti roste význam této sociální funkce.
Přibližně do začátku 20.
století měly knihovny spolu s archivy v plnění této funkce téměř výsadní
postavení. Ve století dvacátém se však stále více podílely na jejím naplňování
s jinými institucemi a prostředky. Postupně se objevily film, rozhlas,
televize, počítač, multimedializace, internet, na obzoru je interaktivní
televize atd. Rostou možnosti vyvolávání informací z počítačů a jejich
sítí na pracovištích a v domácnostech.
Za těchto okolností může
knihovna na počátku 21. století (příliš dále nedohlédneme) přežít zejména
za těchto podmínek:
-
Zachová-li si své veřejnoprávní
postavení, tj. nepodlehne-li stranickosti, ale současně také nebude-li
ve své činnosti lhostejná k základním lidským hodnotám, společenským problémům
a rozporům. Jinak řečeno: zachová-li si úroveň kulturního zařízení. V tom
je její postavení obdobné veřejnoprávnímu rozhlasu a veřejnoprávní televizi.
-
Bude-li schopna v rámci svých
možností využít všech prostředků informačních technologií, které se jí
pro její činnost nabízejí.
-
Dokáže-li vytvořit účelově a
esteticky přitažlivé prostředí jak pro soustředěné studium, tak pro tvůrčí
setkávání nejrůznějšího druhu.
Teprve za předpokladu splnění
těchto tří podmínek lze hovořit o základní roli knihovníka v blízké budoucnosti.
Vidím ho především jako partnera, rádce, konzultanta a učitele čtenářů
a uživatelů knihoven. Plnění této role ovšem vyžaduje od knihovníka značné
komunikativní schopnosti, umění porozumět a naslouchat lidem, mít je rád
a také porozumět tomu, jak člověk poznává. Orientovat se v rostoucí záplavě
informačních zdrojů a pramenů vyžaduje schopnost myslet v širších souvislostech,
porozumět současnému dění ve společnosti. Proto jsem přesvědčen, že vysokoškolské
vzdělání knihovníka vyžaduje kromě osvojení si "knihovnického řemesla"
(metodik, technologií, pravidel, norem atd.) také prohloubené vzdělání
společenskovědní a jazykové a také orientaci v současných filozofických
směrech a strategiích, které usilují o řešení základních rozporů ve společnosti.
Máme, bohužel, mnoho knihovníků, a to i s titulem PhDr., kteří zůstávají
ve svém myšlení a konání jen na úrovni "knihovnického řemesla". To však
postupně ve stále větší míře nahradí počítač.
Jiří
Cejpek
ÚISK FF UK
(Termín "informační pracovník"
opominu jako obecné a vágní označení pro kohokoliv, kdo pracuje s infor-macemi,
a to je v dnešní "informační společnosti" snad každý občan. Navíc mi jeho
připojení za termín " knihovník" často připadá jako jistý alibismus, kdyby
to snad s knihovníky nedopadlo dobře.)
Vývoj profese knihovníka
za posledních 10 let mne naplňuje optimismem i v pohledu do budoucna. Bouřlivý
nástup informačních technologií do praxe knihoven částečně pomohl i k vyšší
prestiži knihovnické profese v naší společnosti a otevřel tak knihovníkům
novou šanci "k přežití".
Od knihovníků dnes
společnost očekává, že pomohou svým uživatelům zvládat počítačovou a informační
gramotnost.
Aby knihovník mohl obstát
v konkurenčním prostředí "učící se společnosti" musí se stát učitelem i
studentem zároveň. Jeho přeměna na učitele, školitele a konzultanta práce
s informacemi předpokládá jeho celoživotní vzdělávání.
Dnes se hranice mezi
učitelem a studentem postupně ztrácí, jak se oba tyto články vzdělávacího
procesu především v anglo-americkém světě vzájemně obohacují, doplňují
a prolínají až k jejich výměně rolí.
Profesionální knihovník
byl již dříve svou náplní pedagogem učícím čtenáře hledat informace v knihách
a časopisech. Dnes jen přibyly nové zdroje - elektronické informace a nové
metody jejich zpracování a využívání. Knihovník musí první zvládnout nové
přístupy informačních technologií, aby je mohl využívat při vyhledávání.
Čím dřív to každý z nás pochopí a vezme svou profesní budoucnost do vlastních
rukou, tím méně se musí obávat budoucnosti.
Přála bych si zůstat
i v budoucnu knihovnicí a pracovat ne v informačním centru, ale v knihovně,
jejíž funkce a úkoly se podstatně změní.
Denně kolem sebe dnes
slyšíme, že "jedinou jistotou v tomto nejistém světě je změna" a ta se
nevyhne ani profesi knihovníka. Podle mého názoru se musí změnit především
tyto tři oblasti:
-
vzdělávání knihovníků
- změna formy i obsahu školního i mimoškolního vzdělávání
-
pracovní náplň knihovníků -
souvisí s přeměnou tradičních knihoven na moderní knihovny, kde profesionální
knihovník učí uživatele pracovat s klasickými i elektronickými informacemi
-
osobní přístup knihovníka ke
své práci i profesnímu rozvoji - změna přístupu a vědomí vlastní
zodpovědnosti za svůj profesní růst, osvojení si "intelektuální
zvídavosti" a z ní plynoucí radosti učit se nové věci a tím mít i
radost z práce.
Pavla
Kánská
Knihovna Masarykovy univerzity
v Brně
Jsem přesvědčena, že bude
velmi významná a já ji vní-mám ve třech rovinách pohledu:
1. ve vztahu k uživatelům
-
informační odborník zvládající
záludnosti používané techniky
-
spolehlivý prostředník a průvodce
labyrintem informací
-
trpělivý rádce a pomocník laiků,
začátečníků a váhajících
-
vlídná "vrba" pro všechny, kteří
trpí nedostatkem komunikace
2. ve vztahu ke zřizovateli
a obci
-
nepřehlédnutelná autorita společenského
života v místě
-
vnímavý partner
-
propagátor nových myšlenek a
trendů
-
iniciátor pozitivní změny
3. ve vztahu k profesi
-
aktivní účastník profesních
diskusí i spolkového života
-
orientovaný pracovník schopný
obhajovat a prosazovat profesní záležitosti
Milena
Kodýmová
Městská
knihovna Jindřichův Hradec
S odstupem času smekám
před svými rodiči, kteří mi volbu stát se knihovníkem nerozmlouvali, když
jsem se přihlásil ke studiu na střední knihovnickou školu. A tak jsem celý
život dělal, co mne bavilo, i když jsem pro to stále musel něco dělat,
rozšiřovat svůj záběr činnosti i studia. I teď platí, že každý nemůže být
podnikatelem, a tak kdo se dá na práce v humanitních oborech, nestane se
brzy milionářem. Ono to ani v té soutěži televize Nova není snadné.
Myslím, že se prestiž knihovnického
oboru v posledních deseti letech podstatně změnila, a to v jeho prospěch.
Přispěly k tomu zvýšení potřeby informací v souvislosti se změnami a rozšiřováním
studia na vysokých školách, automatizace knihovnických procesů, financování
a rozvoj grantového systému, podstatné navýšení prostředků na informační
zdroje a jistě i investice do prostředí včetně výstavby účelových budov
středních a velkých knihoven.
Anketní otázka je taková
obligátní. Knihovnická činnost spočívá především v úrovni poskytovaných
odborných služeb. To si vyžaduje univerzální vzdělání na straně jedné‚
avšak na druhé straně pracovníky, kteří se vidí ve své specializaci. Leccos
si již bez informační odborné činnosti nelze představit. Nezůstávají
však informační odborní pracovníci příliš v anonymitě?
Jaromír
Kubíček
Moravská zemská knihovna
Brno
Profil knihovníka a informačního
pracovníka se formuje pod tlakem překotných změn. Uživatelská veřejnost
má (a bude mít stále širší) přístup k internetu, zná jeho nepřeberné informační
možnosti. Přístup do našich a zahraničních elektronických katalogů zvětšuje
informovanost o literatuře. Uživatelé vědí o fulltextových databázích a
žádají z nich výstupy.
Ve využívání ICT (informačních
technologií) se knihovníci a informační pracovníci musí stát naprostými
profesionály. Nesmí se spoléhat na soběstačnost uživatelů, jinak zcela
ztratí svou autoritu. Pokud občas sledujeme např. amatérismus v elektronické
konferenci KNIHOVNA, je zřejmé, že je co dohánět. V žádném případě si však
nepředstavuji, že by se z knihovníků v budoucnu stali technokrati bez výrazné
humanitní dimenze. Měli by být vzdělanými kultivovanými lidmi s komunikativními
dovednostmi.
Další rys, který by
se do profilu knihovníka a informačního pracovníka měl stále intenzivněji
promítat, je schopnost práce v týmu. Většinou automatizace knihovnických
procesů je tím tmelem, který sdruží nejschopnější pracovníky bez ohledu
na jejich konkrétní zařazení. Zpracovávání projektů a jejich realizace
je také oblastí, na které se často podílejí pracovníci různých útvarů.
Při zachování principu subordinace se duch týmové práce bude stále více
prosazovat. Je to svým způsobem "hozená rukavice" vedoucím pracovníkům,
která by je měla motivovat k permanentnímu vzdělávání.
Sílící
tendenci představuje specializace. Pryč jsou časy, kdy za nemocného pracovníka
u výpůjčního pultu nebo v informační službě mohl zaskočit kolega z jiného
oddělení. Je to vlastně také určitý projev týmové práce, kde role jsou
vymezeny odborným zaměřením.
V budoucnu
zřejmě bude narůstat obtížně řešitelný paradox - čím menší knihovna, tím
vyšší nároky na pracovníky, protože budou muset zvládnout více odborností.
Tento jev koresponduje s tím, že už dnes je "knihovna s jedním pracovníkem"
závažný pojem, za nímž je např. v Německu bohatá odborná literatura.
Marie
Nádvorníková
SVK Olomouc
Osobně mám vizi takové role
na rozhraní realistického pohledu a mírného optimismu. Vize bude pochopitelně
souviset s tím, jak se bude utvářet budoucí role informačních institucí
a knihoven, jaký prostor a jakou přirozenou a odbornou autoritu si vydobudou
a obhájí ve velké konkurenci subjektů tlačících se na informační (či znalostní?)
trh. Budoucí období se stane prostředím, které bude globalizované, konkurenční,
věřme, že demokratické a "neorwellovské" - tedy nesledované "velkým bratrem",
ovlivňované digitální ekonomikou, ale také informačně značně nepřehledné
dané přirozenou liberalizací informačních toků všeho druhu a směru. "Anarchizace"
(mj. termín tzv. knowledge managementu) informačního prostředí není
však přijatelnou vizí pro lidstvo. Domnívám se, že právě nároky na
přehlednost a minimalizaci chaosu informačního prostředí a nám dobře známé
"umění a vědu" informace vytvářet, analyticky a syntetizovaně zpracovat,
dlouhodobě uložit a efektivně vyhledat (starý dobrý informační cyklus)
poskytnou ve všech těchto fázích velký prostor pro stávající profese informačních
specialistů, ale zejména pro moderní modifikace těchto profesí, a také
pro nové, dosud třeba nepředvídatelné a nepochopitelné. "Společnost
založená na znalostech" bude vyžadovat vzdělané informační experty ("knowledge
workers"), kteří se notně nemusí rekrutovat jen z "našeho" prostředí,
ale budou rovněž přicházet z jiných profesních koutů rozmanitého informačního
sektoru. Na první pohled to nemusí být totožné a příjemné s klasickým
chápáním naší profese. Je záhodno unést představu, že se informační a znalostní
prostor stane (jako, že se už stal!) konkurenčním i zároveň kooperujícím,
synergickým pro mnoho informačních profesí a subjektů. Na místo knihoven
a informačních institucí se již teď (a hlavně konečně, že i u nás, protože
dlouho jsme na to čekali, až si budeme jen ukazovat, co chceme za systém)
chystají subjekty dravého informačního průmyslu, producenti dat a informací
a údajně také znalostí, dále jejich "agregátoři" (chce se mi říci,
že občas i predátoři, jak sleduji jejich fúze v tematicky různých
oborech), informační prostředníci, kteří by knihovny docela rádi i neviděli,
ale zatím se jim do cesty příliš nepletou, tak je tolerují. To není vůbec
špatný stav věci. Naopak - to je velmi optimistické, neboť informační instituce
a knihovny se pro tuto chvíli stávají partnery - pro obchod, služby, profesi.
Jsou to ony, které vlastně mohou dále nabídnout uživatelům informační bohatství
těchto producentů a agregátorů. A také často jediní, kteří jsou schopni
za uživatele (tj. zákazníky) "zaplatit útratu" (viz dnešní licence a
"konsorciální" přístupy k informacím, které si jednotlivec nemůže finančně
dovolit a ekonomicky silné podniky se tváří netečně). Je to symbióza obchodu
informací a zároveň krásného a humanistického poslání zpřístupnit
informace. Trpí-li někdy obor nedostatkem sebevědomí, pak věřte, že současné
dobře vybavené knihovny a informační instituce (a je jich hodně), vzdělaní
informační profesionálové dobře se v těchto "studnicích" informací
pohybující (a je jich hodně), schopní navigace, rady a koncepce, jsou obchodním
partnerem oněm agregátorům, producentům a informačním centrům, jsou jejich
privilegovaným zákazníkem. Pro stát, klade-li ovšem důraz na vzdělanost,
vědu a kulturnost, je to zase kvalifikované prostředí, kde se může projevovat
informační a kulturní politika státu. Pro uživatele je pak taková "informační
studnice" nepostradatelná pro úspěšné naplnění informačních potřeb nebo
kulturních zážitků. Tedy knihovna a informační instituce je dle tohoto
přirovnání ve středu zájmu. Hýčkaná role a perspektivní, ale nesmí se zapomenout
na to, že centrem veškerých informačních služeb není knihovna nebo informační
instituce, ale uživatel = zákazník. Knihovna se má v době éry znalostí
chovat "proaktivně" (rozhodně přijatelnější slovo pro knihovníky než "tržně")
. Tato rovnováha potom vytvoří a již vytváří krásné podmínky
pro rovnocenné "obchodní" jednání, respektování a soužití na tomto informačním
trhu. Všechno bude třeba naplnit dalším nezbytným článkem "éry znalostí",
a tím je lidský potenciál. Tato doba bude náročná na kvalifikaci
a rekvalifikaci pracovní síly v našem oboru, pojem "učící se organizace"
nabude konkrétních významů i v našem prostředí. To neplatí jen pro sektor
veřejně-právní, ale i soukromý, kde diverzifikace informačních profesí
bude ještě rozmanitější a pružnější, pochopitelně přizpůsobená marketingovým
výstupům, které se nemohou čekat od humanistických vizí knihoven jako přirozených
"studnic lidského poznání". Lidský faktor může však být také tou největší
slabinou informačních institucí a knihoven, který zapříčiní, že informační
specialista a knihovník neobsadí v pomyslném vlaku "informačního trhu"
1. vlakovou třídu s místenkou, kde bude konverzovat s dámami a pány z jiných
koutů informačního sektoru, ale bude se hádat o místo ve třídě 2.
Nevyžívám se v prohnanosti a mazanosti, rozporuplnosti, někdy i bezohlednosti
německého prozaika a dramatika Bertolta Brechta, ale některé jeho hry mne
zajímaly a zajímají. Pokusil bych se však najít příležitost a přirovnání
v jednom jeho výroku: "Obtíže hor leží za námi, před námi leží obtíže
rovin." Tak vidím roli dynamické a expandující informační profese, roli
různými programy a projekty vybavených a na zajímavou startovní čáru postavených
knihoven a pochopitelně i roli informačního vzdělání, na kterém je mi ctí
a dobrodružstvím se podílet, a to vše viděno očima v pátek dne 12.
ledna 2001 přesně ve 20.00, pár desítek hodin po několika napsaných a absolvovaných
oponenturách různými řešiteli a nositeli naplňovaných projektů Programu
LI - Informační zdroje pro vědu a výzkum, či jiného programu - Infra
2, kdy jsem si ještě více uvědomil, že knihovny a informační instituce
21. století jsou komnatami pokladů zvanými informace a znalosti a naše
profese "klíčníkem".
Richard
Papík
ÚISK FF UK
Domnívám se, že povolání
knihovnické prošlo dramatickým vývojem. Po desetiletí, možná po staletí
stačilo k úspěšnému vykonávání povolání knihovníka vystudovat příslušný
obor, ať už na univerzitě či na střední škole, a získané znalosti umožnily
výkon povolání celoživotně. Tato praxe je však již nenávratně pryč.
Do knihovnictví vtrhly obdobně
jako do jiných profesí informační technologie, které nutí k neustálému
zvyšování znalostí a dovedností k jejich užívání. Zvládnutí nového softwaru
přinášejícího především vyšší kvalitu naší práce a často i její urychlení
vyvolává mnohdy euforii. A což teprve odstranění komunikačních bariér!
Záplava informací z celého světa zahltila společnost. V této skutečnosti
spatřuji právě pro knihovníky a informační pracovníky obrovskou šanci.
Mohou to být právě oni, kteří usměrní (v pozitivním smyslu slova) lidské
tápání. Mám na mysli jednak orientaci knihovníků ve vyhledávacích a informačních
portálech, ale také vlastní tvorbu garantovaných informačních pramenů.
Idea Obecné digitální referenční
služby poskytované v informační síti renomovaných knihoven na světě, na
jejíž realizaci se začíná pracovat, přinese jistě lidstvu pokrok. Umožní
oddělit zrno od plev, nabídnout zájemcům z řad vědeckých pracovníků či
nejširší veřejnosti skutečně prověřené a systematicky budované databáze.
K takto náročnému úkolu
samozřejmě potřebujeme knihovníky bystré, vzdělané, připravené na celoživotní
učení, kteří jsou si vědomi, že profese knihovnická zdaleka není jen rutinním
zaměstnáním.
Lea Prchalová
SVK Ostrava
Myslím, že role uvedených
profesí bude spočívat v efektivním zprostředkování relevantních informací
uživatelům. Ať už v klasické knihovnické nebo v informační profesi se činnosti
rychle přesouvají do oblasti informačních technologií. Knihovník
i informační pracovník je musí umět co nejlépe ovládat, aby mohl zprostředkovat
uživateli co nejrychleji a nejkompletněji jeho požadavky.
V dnešní době lze
prakticky všechny knihovnické činnosti provozovat prostřednictvím počítače
a síťového prostředí - od akvizice, katalogizace, přes MVS, DDS až po rezervační
systém dokumentů.
Obdobné je to i v
informační sféře - dnes již není problém sehnat téměř jakoukoliv informaci.
Role informačního pracovníka spočívá spíše ve vytřídění požadovaných informací
ze změti reklamy a komerčních prezentací a v následném prověření
jejich dostatečné věrohodnosti.
Poslední rolí obou profesí
(ne však významem) je propagace potřebnosti vlastní práce a neustálá a
vytrvalá výchova uživatelů. Zbytečná bude naše snaha zvyšovat obslužný
komfort knihovnických služeb či přístupu do rozsáhlých databází, když je
uživatelé z nevědomosti nebo pohodlnosti nebudou umět nebo chtít využívat.
Ke všem výše zmíněným úkolům
je již nová generace studujících knihovnických i informačních profesionálů
vedena. Jen nejvyšší profesionalita nás udrží (případně zvedne) na prestižní
úrovni, kterou si zasloužíme. Věřme, že se naplnění této role dnešním
i budoucím knihovníkům/informačním pracovníkům podaří!
Svatopluk
Rieger
Univerzita Palackého,
Olomouc
Vážení, kdybychom věděli,
jak budou vypadat v budoucnosti knihovny, hned bychom dovedli
na danou otázku odpovědět. V současnosti to ale nevíme, takže většinou
i tápeme při pokusech o definici své vlastní budoucí role.
Představíme-li si však ve
své informační práci příchod elektronické knihovny například jako přechod
od dřívější vesnické prodejny bývalé Jednoty k současnému Hypermarketu,
můžeme si alespoň domyslet jeden z hlavních úkolů budoucího knihovníka/informačního
pracovníka - nedopustit, aby jeho konzumenti informací na jedné
straně trpěli přílišnou informační dietou až mentální anorexií a na straně
druhé zase propadli informační bulimii. Cesta k tomu podle mého názoru
vede přes dokonalé zvládnutí stále nových a ještě novějších informačních
technologií (pro hodně z nás jsou SGML, HTML, XML, PDF, OCR a další stále
ještě jen jakási kabalistická znaménka) a přes naši aktivní účast při tvorbě
a uplatňování moderních metainformačních a znalostních systémů, jak o tom
ve skvělém překladu kolegy Antonína Vítka podrobněji hovoří Andrew Hardie
ve svém článku "Knihovník budoucnosti - úředník nebo autor?" (http://www.cts.cuni.cz/vesmir).
Karel
Sosna
Parlamentní knihovna
Moje odpověď by mohla být
velmi stručná: kdybychom nevěřili v budoucnost povolání a instituce, sotva
bychom usilovali o postavení nové velké knihovny. Ale tak jednoduše
to bohužel nevidím a přiznám se, že je to otázka, která mne stále pronásleduje
a stále se snažím dopátrat určitější odpovědi. Docela jistě se budou
odpovědi - a zejména argumentace - lišit podle toho, máme-li na mysli knihovnu
národní s její zřejmou rolí garanta trvalého uchování, knihovnu "veřejnou"
ve smyslu "public library" nebo knihovnu vědeckou. Naposledy
jsem spolu s knihovníky - experty ze sedmi zemí o problému budoucnosti
zejména vysokoškolských knihoven diskutoval krátce před tím, než jsem musel
svůj příspěvek odevzdat. Ani tato debata nevedla - jak se dalo očekávat
- k jednoznačné odpovědi, nicméně některá východiska se - zdá se - potvrzují.
Rozhodně knihovna za několik let nebude stejná jako dnes. Podíl dokumentů
dostupných na Síti vzroste tak, že - zejména v technice a v přírodních
vědách - bude v elektronické podobě k dispozici téměř všechno aktuální,
co uživatelé od knihovny žádají. To, co bude přece ještě potřeba
vyhledat v tradičních fondech, bude rovněž možné na požádání doručit elektronicky.
Zcela stranou ponechávám otázku, jakým způsobem bude tato totální "elektronizace"
financována, ač je jasné, že bude třeba najít modely dovolující "udržitelný
rozvoj". Dnešní trendy vedou do slepé uličky: několik málo renomovaných
vydavatelů usiluje o to, trh zcela hegemonizovat, slabší vytlačit a veškeré
prostředky knihoven - neboť prakticky nikdo jiný jejich produkci nekupuje
- získat pro sebe. Hlavním smyslem publikování přestává být vědecká
komunikace; stále zřejměji jde o to "být publikován" a - ještě důležitější
- "být citován", a tak "získávat body" potřebné pro udělení vědeckých hodností,
cen a grantů umožňujících pokračovat v práci [Šilhánek, 1999]. Potřeba
rychlé vědecké komunikace, která - připomeňme si - vedla ke vzniku webu,
však zůstává. Vzhledem k rostoucí specializaci a fragmentaci výzkumu je
uspokojována v úzkých virtuálních společenstvích komunikujících po Síti,
v elektronických konferencích či prostřednictvím vysoce specializovaných
serverů. Syntetických děl kodifikujících základy či nově je postulujících
rovněž přibývá: otázkou zůstává, zda jde o růst objemu informací, nebo
o jejich rozmělňování.
Nač tedy stavět knihovny?
Důvodů se zdá být několik. Přednosti textu v digitální podobě
jsou zjevné zejména z hlediska jejich možného dalšího zkoumání či jiného
zpracování. Na druhé straně papír - zejména pochází-li z "před-kyselého"
období - je stále trvanlivým a levným médiem pro uchovávání dokumentů.
Papír je také snadněji přenosný a dá se z něj studovat v tramvaji i v posteli
s nulovou energetickou náročností, dají se na něj snadno čmárat poznámky,
a když je nejhůř, dá se vztekle zmačkat do koule a mrštit do koše, dá se
z něj složit vlaštovka, dá se spálit i spolknout. Ano, jsme na papír
pár století zvyklí, ale možná své zvyky rychle změníme, dokáží-li nová
média papír nahradit v celé jeho mnohostrannosti. Převést milióny
titulů do digitální podoby bude finančně náročné nejen ve fázi digitalizace,
ale dokud nebudou k dispozici vskutku velkokapacitní ukládací média ještě
více v - nikdy nekončící - fázi trvalého uchovávání. I když jednoho
dne bude "vše, co potřebujeme" k dispozici v digitalizované podobě, nejsem
si jist - a existují studie tuto mou pochybnost sdílející: ergonomie studia
z "papíru" je podle nich jen těžko dostižná - zda budeme studovat z obrazovky
(i když bude již mít rozměr a podobu paperbacku) anebo z papírových kopií,
které si můžeme před sebou rozložit po stole a nahlížet do nich "paralelně"
namísto "sekvenčního" přístupu k obrazovce či oknům na ní. Knihovna
tak bude místem koncentrace, kde je vše potřebné po ruce, kde panuje soustředěná
pracovní atmosféra a kde jsou k dispozici ochotní knihovníci schopní poradit
ne už jen, jak se hledá v katalogu, ale co nového v oboru mého zájmu knihovna
má i nemá, kde na Síti existuje na dané téma zajímavý pramen či konference.
Dnes již není myslím sporu o tom, že knihovníci se budou muset radikálně
změnit, nechtějí-li jako druh vymřít [Uhlíř, 2001], a zase bezpochyby záleží
na tom, mluvíme-li o knihovnících v "public" nebo "research" knihovně.
Přesvědčení, že ještě dlouho to budou lidé a ne počítače, kdo budou vytvářet
"přidanou hodnotu" k dokumentům existujícím ať již na poličce v knihovně
reálné, nebo kdesi v síťové knihovně virtuální, čerpám z toho, že počítače
ještě dlouho nebudou schopny skutečně porozumět textu. Fulltextové
prohledávání je vcelku triviální, na statistickém hodnocení založená operace,
i když počítač zvládne i českou gramatiku, k porozumění je ještě strašně
daleko. Porozumění přeci vzniká až v interakci struktury toho, co
mi říká text, se strukturou, kterou mám ve své nahromaděné znalosti.
Jak to člověk dělá, nevíme. Zda a kdy to budeme umět namodelovat,
nevím. Chopí-li se tedy této příležitosti, mají knihovníci před sebou
ještě dlouhou budoucnost. Kromě toho knihovna nejspíš i nadále zůstane
místem setkávání a skupinové práce či "jen" diskuse, nebo dokonce jen poflakování
a čekání na setkání s kamarády či hezkými kolegyněmi (gender-minded čtenářky
si laskavě sex obrátí). Univerzitě se za Husových časů říkalo "učené
hádání" a tento sociální aspekt, kdy nejde jen o to dostat do hlavy sumu
znalostí, ale vyvodit z nich své závěry a ty v "hádání" v komunitě prezentovat
a obhájit, ten podle mého soudu nelze virtuální realitou beze zbytku nahradit.
Jak říká Paul Lukez: "A hlavně, role knihovny jako symbolu kulturních a
společenských hodnot zůstane zachována. Jsme společenská stvoření
a potřebujeme být vnímáni jako členové větší skupiny; to nám dodává sílu
a posiluje náš smysl pro pospolitost. Společnost založená výhradně
na virtuálních on-line komunitách nemůže skončit jinak než jako virtuální
a zbavená své podstaty. Knihovny - vedle jiných institucí - odpovídají
naší niterní lidské potřebě společenství v mlžném éteru
kyberprostoru." [Lukez, 1997].
Je to málo? Je to
dost? Těžko říci. Jisté je, že se knihovny i v nejpokročilejších
zemích stále staví.
Literatura:
LUKEZ, Paul. Whither://multi-media.(cyber).libraries?
In: BRAWNE, Michael. Library Builders. London: Academy Editions,
1997.
ŠILHÁNEK, Jaroslav. Elektronické
dokumenty v oblasti odborných a vědeckých publikací. In: Automatizace knihovnických
procesů 1998: sborník příspěvků ze semináře pořádaného 4. 9. 1998 na 3.
sjezdu SKIP v Plzni. Praha: SKIP 1999, s. 9-18.
UHLÍŘ, Zdeněk. Zdroje a
prameny : historické knihovnictví v informačním věku? In: Ikaros [online].
2001, č. 1 [cit. 2. 1. 2001]. Dostupný z: < http://ikaros.ff.cuni.cz/2001/c01/welcome.htm.
ISSN 1212-5075.
Martin
Svoboda
Státní technická knihovna
Povolání zrozené pravděpodobně
prací kustoda sbírek knihovny krále Aššurbanipala v Ninive někdy v polovině
7. století před Kristem čelí nikoli poprvé ve své historii změnám, vyvolaným
pokrokem v metodách a technikách komunikace poznatků ve společnosti. Je
však nesporné, že všechny tyto změny spočívaly nikoli v podstatě jeho poslání,
ale vždycky je o něco obohatily, aniž by vlastní, archetypální paradigma
knihovnictví, jako navýsost informačního povolání, nějak zvrátily. Vždycky
šlo, jde a půjde o službu, jejímž cílem je zprostředkování komunikátu (uměleckého
díla, vědeckých, technických či občanských informací) mezi jejím vysilatelem
k tomu příjemci, který ji, ať už z jakékoli příčiny, v daném čase a prostoru
potřebuje. Děje se tak prací s dokumenty, jejichž typy a zejména nosiče
se často revolučně mění. Uvědomme si revoluční pokroky z hliněných destiček
k papyrovým svitkům, od nich ke stále ještě rukopisným konvolutům, pak
Gutenbergův vynález a dnes digitalizaci. Uvědomme si však také obdobné
revoluce rozšiřující původní funkci kustoda sbírek o bibliografii a návazně
dokumentaci, o rešeršní služby, o studijně rozborové služby až o dnešní
informační, resp. znalostní management. Musím přiznat, že současní informační
manažeři si stěží uvědomují, kde jsou vlastně kořeny jejich profese. A
přitom není náhodou, že z nich nejlépe připraveni jsou právě ti, kteří
vystudovali studijní program knihovnicko-informační, ovšem v dané specializaci.
Dokazují to, i když zatím v minimálním počtu, i čerství absolventi Ústavu
informačních studií a knihovnictví na Karlově univerzitě, např. úspěšností
v konkursních kláních někdy desítek uchazečů, vesměs programátorsky - technicky
vzdělaných, na místa informačních manažerů. Většina z nich je však specializačně
vzdělávána buď pro vyšší řídicí místa ve větších veřejných knihovnách,
nebo v institucích poskytujících služby v oblasti vědeckých a technických
informací, ať už se nazývají vědecké či technické knihovny nebo informační
střediska.
Z toho, co jsem uvedl,
se domnívám, že jednoznačně vyplývá vědomí nadějné budoucnosti tohoto dnes
tak široce profesně rozloženého povolání. Je však, a s tím se musíme smířit,
specializačně diferencované. Právě tak, jako je zavádějící, ptáme-li se,
přežijí-li současnou digitální revoluci knihovny, bez rozlišení, o které
typy knihoven jde, právě tak nelze hromadně odpovědět, jak na tom budou
knihovníci/informační pracovníci jako jedna kategorie dohromady. Ve specializaci
informačních manažerů se nemusíme ničeho obávat. Ti jsou právě na začátku
pravděpodobně velmi slibné éry. Nemám pochybnosti ani o potřebě bibliografů,
dokumentátorů a zejména kvalifikovaných rešeršérů, dovádějících své služby
až ke studijně rozborovým formám výstupů, ovšem spíše v technických oborech,
přírodních vědách a medicíně. V těchto oborech však dochází vlivem digitalizace
k transformaci dnes ještě převažující práce na tvorbě, správě a výpůjčních
službách sbírek tištěných dokumentů ve prospěch práce s digitálními dokumenty
na internetu, příp. na jeho pokračovatelském médiu. Zde se specializace
akviziční, katalogizační a výpůjční (spíše dodavatelská ve smyslu DDS)
vyvíjí k ovládání těchto služeb knihovníkem třeba i z domova, zaměstnaným
jednak nakladatelstvími, jednak firmami působícími dnes v knižním obchodu
a jednak vědeckými institucemi včetně vysokých škol a také podniky, které
mají ctižádost vyvíjet a inovovat své produkty a k tomu provozují výzkumné
laboratoře, projekci a vývoj. Vědecko-technická literatura je digitalizací
"napadena" neporovnatelně nejhlouběji a tento trend bude možná ještě rychleji
postupovat.
Na závěr chci deklarovat
svoji víru, že veřejné knihovny včetně národních knihoven jako informační
instituce sloužící nezaměnitelnými kulturními statky a také službami občanům
v oblasti kultury, všeobecného vzdělávání a občanské informovanosti mají
před sebou i v digitalizovaném světě informací nezastupitelnou budoucnost.
Tím také knihovníci, kteří je, ovšem minimálně ve smyslu posledních doporučení
UNESCO pro veřejné knihovny, povedou, se mohou i v nastávajícím věku dobře
uplatnit, a to ve velmi prestižním občanském postavení.
Rudolf
Vlasák
ÚISK FF UK
Knihovnictví i informatika
procházejí v současné době dynamickým rozvojem a směřují obdobně
jako další obory k budování informační společnosti, jak bývá 3. tisíciletí
označováno. Zachytit nové vývojové trendy doby automatizace, www stránek,
digitalizace, nových informačních technologií a dalších artefaktů klade
nesporně jiné nároky na pracovní činnost knihovníků a informačních pracovníků
ve všech typech knihoven. Jejich role se především nevídaným rozvojem techniky
a přílivem ohromujícího množství informací skutečně mění a bude dále měnit.
Inherentní přístup knihovníků lpících na klasických formách práce budoucnost
rozhodně nemá. Právě naopak flexibilita, anticipace, utilita a další jevy
tvoří kvintesenci nových přístupů v knihovnických, bibliografických, referenčních,
konzultačních a informačních činnostech. Informace budou stále více ovlivňovat
život lidí. Na pracovnících knihoven bude velmi záležet, jak budou umět
potřebné informace vyhledávat, pracovat s nimi a rychle je předávat uživatelům.
Věřím, že vedle nových druhů dokumentů bude mít v knihovnách své významné
místo i kniha a práce s ní. Rostou nároky na vzdělanostní a komunikativní
úroveň pracovníků, ale i na technické a prostorové vybavení. Z těchto hledisek
se v Hradci Králové maximálně snažíme o zahájení výstavby nového "Knihovnicko-informačního
centra", které by na odpovídající úrovni sloužilo co nejlépe široké veřejnosti.
Shrnující odpověď na položenou otázku tedy zní: o svoji budoucnost se knihovníci
a informační pracovníci nemusí obávat.
Josef
Vlček
SVK
Hradec Králové
Po úspěšném, ale téměř nadlidském
snažení zajistit finance na stavbu a vnitřní vybavení novostavby naší knihovny
v Liberci a ve stavu vyčerpávajícího a dosud neúspěšného úsilí získat i
prostředky na nová pracovní místa, spuštění provozu domu i knihovnického
a informačního systému, stěhování fondů... mne zastihla prosba zapojit
se do Vaší ankety. To vše navíc v atmosféře nepochopení, úředníků,
či zastupitelů, že knihovnické a informační služby jsou standardní
součástí vyspělé společnosti a ne půjčovnou knih pro děti a seniory. Snad
jen můj vrozený optimismus a, jak moji spolupracovníci a přátelé zdůrazňují,
moje umíněnost a, jak já říkám, i vytrvalá podpora a aktivity domácích
i zahraničních kolegů, některých politiků, přátel i rodiny a jejich
úspěchy mě utvrzují v přesvědčení, že téma "naše povolání a jeho
budoucnost" mě nemusí znepokojovat. Snad jen několik příkladů, proč
cítím takové jistoty:
Na prahu nového tisíciletí
jsme společně s mými spolupracovníky měli nádhernou možnost dokončit
jedinečný projekt moderní novostavby euroregionální knihovny - standard
ve světě, unikum u nás. Po 36 letech knihovnické praxe mám hrdý pocit pozitivního
umocnění služby, kterou jsem si pro své uplatnění na tomto světě vybrala.
V obecném povědomí je profese
knihovníka, knihovnice někde na spodní příčce žebříčku důležitosti nebo
vážnosti a domnívám se, že povolání informačního pracovníka snad ještě
do seznamu profesí u nás napevno ani neproniklo. Přesto jsem za ta léta,
a především za posledních deset let, já sama necítila nikdy náznaky
podceňování mého výkonu služby. Jako službu jsem to uživatelům
i zaměstnavatelům vždy nejen prezentovala, ale i pro ně vykonávala. Z toho
vychází i moje přesvědčení, že posuny vzhůru ve vnímání na onom pomyslném
hodnotovém žebříčku profesí ve společnosti a ve vnímání role naší služby
veřejností jsou plně v našich rukou a to i do budoucna. Už proto,
co vždy zdůrazňují moji angličtí kolegové, ale nejen oni, že knihovník
a informační knihovník má tak blízko k lidem, občanům, kterým své služby
poskytuje, že tak velmi dobře zná jejich obecné i individuální potřeby,
jejich orientaci v zájmové, studijní, kulturní i sociální oblasti, že je
může předávat tam, kde se rozhoduje o rozvoji služeb knihoven, ale i o
systému a obsahu vzdělávání. Nakonec i dokumenty na podporu a rozvoj služeb
knihoven na mezinárodní úrovni a první vlaštovky u nás (Zákon o svobodném
přístupu k informacím, vládní dokument o státní informační politice, kulturní
politika, příprava knihovnické legislativy za účasti knihovníků, programy
pro rozvoj...) svědčí o vzestupu vážnosti úlohy, kterou knihovny sehrávají.
Jen nám schází síla prolomit tu bariéru absence finančních prostředků (především
státu) v prostředí pomalé nebo stagnující ekonomické rovnováhy, resp. podpory
oblastí vzdělávacího informačního systému, nakonec i kultury, kam
zejména patří služby veřejných knihoven.
Překotný rozvoj množství
informací a proměna jejich nosičů, právě tak jako vývoj informačních technologií
s sebou jistě nese i stupňující se nároky na schopnosti, úroveň vzdělání
pracovníků v knihovnických a informačních službách a silnou vazbu na profese
s informačními technologiemi spojené, což si velmi silně uvědomujeme
všichni.
Sledujeme-li však programy
vlád vyspělých demokratických států v této oblasti (Clintonova vláda, Slovinsko,
Polsko, Estonsko) nebo existenci povolání "information brokers",
kteří jsou najímáni podniky..., obavu ze zániku naší profese nemusíme
sdílet. Jak vysoko však obliba, zařazení či vážnost našeho povolání ve
společnosti stoupne, záleží na tom, jak my sami budeme přesvědčiví. Jak
v našich poměrech, řekla bych úspěšně nastartovanou debatu, hlavně s politiky
současných i budoucích vlád, o neodmyslitelnosti služeb, které poskytujeme
nebo zaručíme poskytovat, povedeme. Vždyť i naši kolegové v zahraničí,
kteří jen zdánlivě mají "vystaráno", postupují svůj denní boj o místo
na slunci. Mají však na své straně vždy své uživatele, kteří jsou připraveni
se za jejich oprávněné požadavky postavit.
Nezabývám se pohledy na toto
téma do vzdálené budoucnosti nakročeného tisíciletí, protože si myslím,
že i pro nastupující generaci knihovníků a informačních pracovníků, a to
právě v postkomunistickém prostředí, jejich čas teprve přichází.
Věra
Vohlídalová
Knihovna Liberec
Nemám rád sci-fi.
Nebývá racionální, natožpak vědecká, a často není dokonce ani fikcí, tedy
logicky vystavěnou futuristickou vizí, ale vymýšlením. Nechci se proto
pouštět příliš daleko do budoucnosti, do níž stejně nelze dohlédnout.
Domnívám se, že role knihovníka
(nevidím příliš velký rozdíl mezi knihovníkem a informačním pracovníkem)
příštího století se příliš nezmění. Jeho hlavní úlohou bude, stejně jako
dnes, zprostředkovat informaci. Sloužit informací poznamenanou lidským
rozumem, řekněme vědeckou či odbornou nebo lidským citem, informací
estetickou. Je jen otázkou, na jakém nosiči bude šířena a jak bude komunikace
mezi tvůrcem informace a jejím spotřebitelem či konzumentem probíhat.
Role knihovníka se nezmění,
bude jen náročnější. Bude vyžadovat komplexnější schopnosti při vyhledání
informací v různých typech dokumentů a na různých druzích nosičů, větší
univerzalitu vědomostí a vedle toho větší vnitřní specializaci v rámci
oboru. Bude nutné, aby knihovník nalezl a uměl přečíst informaci v různých
jazycích, aby ji uměl přeložit z daného jazyka do jazyka všeobecně srozumitelného.
Lingvisticky velké jazyky se udrží. Každý bude mluvit svým přirozeným
mateřským jazykem, vedle něj však bude ovládat přirozený univerzální propojovací
jazyk, který se vyvine nejspíše z angličtiny.
Jednou z prvních knihoven,
o níž máme spolehlivou zprávu, byla chrámová knihovna v Edfu ve starověkém
Egyptě. Od té doby uplynulo cca 5000 let a knihovny prokázaly svou
informační a vzdělávací funkci. Za tu dobu se jejich podstata (být skladem
informačních konzerv) a podstata knihovnictví (schopnost uspořádat
změť informací uložených v těchto konzervách a schopnost výběru informací
relevantních požadavku) nezměnila. Jen nosiče informací doznaly zásadních
změn. Když celou věc poněkud zjednoduším, jde o cestu od kamene k papyru,
od papyru k pergamenu, k papíru, k magnetickému nosiči informací,
od magnetického nosiče k .....? přece k virtuální knihovně zaplněné
magnetickými nosiči a .....? nejspíše k virtuální knihovně, zaplněné jinými
nosiči informací. Tady zřejmě nejsme omezeni. Přitom pojem virtuální je
nutno chápat jako nehmotný, potenciální, možný, zdánlivý, simulovaný, rozptýlený,
avšak za určitých okolností přístupný. Chápat ho jako obsah průniku vyjmenovaných
pojmů a současně v individualitě jejich obsahu. Kniha v nejširším smyslu
tohoto slova zůstane knihou, tj. rozsáhlým souborem uspořádaných informací,
které mají smysl pro dva lidi na koncích komunikačního řetězce, pro autora
a příjemce informace.
Forma knihy využívané v
knihovnách se jen rozšíří o knihu elektronickou, možná v následné fázi
v podobě ploché obrazovky počítače, do něhož bude možné nahrát potřebné
informace a na obrazovce textem listovat. Ani nemusí být tvarem příliš
vzdálena od té dnešní knihy. A čtenář si bude v knihovně půjčovat elektronickou
kopii potřebného textu. Možná.
Abychom nezničili kulturní
dědictví, jakým až dosud klasická kniha je, musí být informace uložené
v knihách, zejména v rukopisech, prvotiscích a unikátních dokumentech,
přeneseny na magnetické nosiče. Do elektronické, či v budoucnu jiné obdobné
podoby, tak bude s největší pravděpodobností přenesena většina dnešních
klasických knih. V nedaleké budoucnosti mohou nově vydávané knihy vycházet
v elektronické podobě. Jistě se tak stane u publikací, které mají "spotřební"
charakter, jako např. skripta, učebnice, příručky, slovníky, encyklopedie,
a jinou podobu už takový titul nikdy nedostane. Knihovník nedaleké budoucnosti
tedy nebude hledat potřebnou informaci v knihovním fondu své knihovny,
ale ve světovém knihovním fondu. Je však třeba mít na paměti, že elektronický
nosič je nosičem nestálým, a tudíž nejistým.
Kniha je však také uměleckým
předmětem, který určitě nebude v nejbližší době nahrazen elektronickou
nebo jinou formou. Doufám, že knihy budou i nadále vycházet v podobě klasického
kodexu, že tak budeme brát do rukou bibliofilie, umělecké publikace a snad
i beletrii a že jedna modernější, elektronická forma nevytlačí druhou,
klasickou, už pro možnost dotknout se toho papírového výtvoru, přece jen
"lidsky přijatelnějšího a živého", s nímž je možno se sblížit a mít ho
ve své knihovně jako pochopitelný doklad lidského umu. Klasická textová
kniha s příběhem a dějem by neměla být nahrazena "předvařenou" audiovizuální
informací, která je nejvýše odrazem inteligence a fantazie autora, zdaleka
však tolik nepodněcuje inteligenci a fantazii čtenáře. Vždyť v klasické
knize je možno číst mezi řádky. Doufám, že obě formy knihy, kodex i elektronická
multimediální kniha, budou existovat vedle sebe, jinak je tu nebezpečí,
že lidstvo zapomene číst a hlavně myslet.
A to je tak všechno, co
lze se značnou jistotou tvrdit. Takže v knihovnách - principiálně - nic
nového pod sluncem.
Jaroslav
Vyčichlo
SVK Plzeň