Národní knihovna. Knihovnická revue - obrázek
zpět na obsah čísla - tlačítko
Rok 2001, č. 1, s. 12-14

KNIHOVNÍCI - "SMIŘOVATELÉ" V NOVÉM ELEKTRONICKÉM SVĚTĚ

Graham Cornish

Následující příspěvek je upraveným překladem článku publikovaného v časopise Library Management, roč. 17, č. 4 (1996), s. 30-33. Jeho autor se zabývá problematikou autorského práva v British Library.

Úvod

Chápání současného vztahu mezi knihovnami a autory jako do určité míry konfliktního soužití, jak lze usuzovat z názoru některých pracovníků informačního průmyslu, vzniklo trochu nešťastným spojením různých vývojových etap. Ve své podstatě je tento konflikt zbytečný a uměle vyvolaný a jeho posuzování z této perspektivy může vést ve svém důsledku pouze k narušení základů přirozené a vzájemné závislosti mezi knihovnami a držiteli autorských práv.
S nástupem digitálních technologií určených ke zpra-cování textu, zvuku a obrazu byly horizonty knihovnické profese natolik rozšířeny, že rozsah služeb, které mohou být dnes uživatelům nabídnuty, je v podstatě neomezený.  Dokumentem může být manipulováno nejen v rámci jeho původní formy, ale prostřednictvím stahování, kopírování, editování a úprav souborů mohou být z informací z různých zdrojů vytvořeny soubory informací tak, aby vyhovovaly individuálnímu uživateli, případně aby byly vytvořeny úplně nové výrobky, které mohou být následně nabízeny na otevřeném informačním trhu.

Úloha knihovny a knihovníka

K tradičnímu poslání knihovníka patřilo shromažďování a uchovávání dokumentů, později se součástí tohoto poslání stala ještě snaha o lepší zpřístupnění těchto dokumentů a šíření veřejného povědomí o nich. Následkem měnících se struktur poskytování informací však může dojít k tomu, že uživatelé si budou informace vyhledávat přímo v jejich zdrojích, aniž by se na knihovnu obraceli. To by teoreticky mohlo signalizovat konec knihoven v jejich současném pojetí. Mnohem pravděpodobněji k tomu však nedojde, neboť za prvé, knihovny samy jsou velkým zdrojem informací, a za druhé, uživatelé nemohou mít přístup ke všem zdrojům a při hledání  nejvhodnějšího zdroje pro své potřeby vyžadují určité nasměrování. Stejně jako v případě databází i zde bude vždy existovat poptávka po zprostředkovateli a třebaže se role tohoto zprostředkovatele změní, nikdy nezmizí docela. Úloha knihovny se nicméně přesune od poskytování informací a dokumentů k poskytování souborů informací důležitých a zajímavých pro konkrétního uživatele, ve většině z nich bude redukován nebo zcela eliminován "rušivý" faktor. Poptávka po informacích, o jejich potřebě ani nemluvě, je zejména v průmyslovém světě setrvalým rysem současných kulturních struktur. Informace lze poskytovat různými způsoby, například prostřednictvím novin, časopisů a učebnic, vysílání, televize, teletextu, zvuku, videa, obrazů (images) nebo online systémů. Všechny tyto druhy dokumentů a nosičů se běžně nacházejí v knihovnách a jsou knihovníky zpracovávány. Ve vyspělejších sférách průmyslu dodávání informací nebyli knihovníci prostě přejmenováni na "informační vědce", ale jako mávnutím kouzelného proutku přeměněni na  "vědce vědomostní". Od vědomostního vědce se neočekává, že informaci poskytne, ale že ji uživateli přetlumočí. Tento konkrétní trend je příčinou toho, že knihovníci, kteří se nacházejí v takové situaci, jsou žádáni o patřičná data, souborově adekvátně upravená, na dané téma nebo se zaměřením na určité aspekty tématu. Takto vytvořený soubor pak bude směsicí statistik, zpracovaných dat, práva, firemních údajů, ekonomických projekcí a předpovědí a určitých dokumentů. Získání takových informací se od vědomostních vědců očekává, ať už ve formě dokumentů nebo jiných nosičů, buď lokálně nebo ze vzdálených zdrojů. Uživatel se v takové situaci jen málo zajímá, kde nebo jak byl dokument získán; důležité je, že splňuje jeho aktuální potřebu. I když takový případ pochází z jednoho extrému spektra poskytování informací, přesto je symptomatický pro vzrůstající trend na všech úrovních informačního průmyslu. Dokumenty jsou považovány za nosiče informací v nejširším slova smyslu. Termín "informace" bychom navíc neměli chápat v jeho užším významu. Obsah nefaktického písemného projevu je mnoha lidmi vnímán jako informace a daleko více než na formě, ve kterém je dodána, záleží na dodání samém. Zřejmým dokladem tohoto přístupu je nárůst  používání audiokazet automobilisty, cestujícími ve veřejné dopravě i lidmi věnujícími se fyzické rekreaci,  čímž se nahrazuje kdysi běžná četba.
Role knihovny se neomezuje pouze na zprostředkování určitého výběru publikací a informací konkrétní skupině uživatelů. Knihovna je klíčovým faktorem ve vydavatelském průmyslu jako takovém. I když by se asi nikdo nepřel o to, že vydavatelé provozují svou činnost s cílem dosažení zisku, základem činnosti tohoto průmyslu je rozšířit veřejné povědomí o tvorbě vydávaných autorů. Pokud odhlédneme od trhu s rekreační četbou, většina autorů skutečně píše ne pro zisk, ale za účelem šíření myšlenek. Oslovit všechny potenciální čtenáře určitého díla není však ani v autorově, ani ve vydavatelově moci. Je k tomu zapotřebí zprostředkovatelů. Knihkupci, kteří splňují část této role, poskytují pouze takové dokumenty, které se pravděpodobně budou prodávat, čímž je tato jejich role omezena na dokumenty komerčně atraktivní. Oproti tomu knihovny využívají milióny lidí, kteří nikdy nezamýšleli informace kupovat a ani k tomu nemají dostatečné ekonomické prostředky.
Knihovna tak poskytuje rozhraní mezi vydavatelem a jím neovlivněným a neovlivnitelným trhem, a tím umožňuje efektivnější dosažení jednoho z cílů publikování - oslovení veřejnosti. V silách vydavatelů není dosáhnout všech potenciálních odbytišť svých výrobků, protože k dosažení tohoto cíle jim schází přímý kontakt s těmito skupinami. Stejně omezené možnosti mají vydavatelé i v poskytování určitého rozsahu produktů, který je běžně limitován jejich vlastní produkcí, případně produkcí jejich přidružených společností. Knihovny však mohou, a daří se jim to, oslovovat širokou uživatelskou obec. Součást jejich nabídky navíc tvoří daleko širší okruh produktů, než mohou nabídnout vydavatelé a dokonce i někteří další zprostředkovatelé (knihkupci, subskripční agenti, poskytovatelé databází). Hlavní motivace knihoven totiž nespočívá ve finančním ohodnocení, i když nedostatek prostředků může být důvodem k omezení rozsahu poskytovaných služeb. Na celém světě jsou v případě veřejných knihoven a většiny vysokoškolských a odborných knihoven tyto služby z větší části zabezpečovány z peněz daňových poplatníků. Knihovny, které jsou hlavními zdroji informací a patřičně si váží své jedinečné role v oslovování tolika uživatelů, pochopitelně chtějí a potřebují zvládnout využívání nových možností. Pokud se v rámci tohoto procesu přestanou spoléhat na "papírový" průmysl, alternativou bude využívání materiálů v rozličných elektronických formátech, které s sebou přinášejí mnohá úskalí včetně nepovoleného kopírování, redistribuce, úprav souborů nebo dokonce nového vydání pod jinou značkou. Budou-li poskytovatelé dokumentů, ať v klasických knihovnách nebo v komerčním sektoru, chtít vyjít vstříc měnícím se požadavkům svých zákazníků, budou muset na některé z výše uvedených postupů přistoupit.

Spolupráce mezi knihovnami

Všechny požadavky uživatelů knihovny nemohly být nikdy v minulosti uspokojeny pouze z vlastních knihovních fondů a původ toho, čemu dnes říkáme poskytování dokumentů  (a co bylo dříve nazýváno "meziknihovní výpůjční službou") můžeme vysledovat až do středověku. V dnešním světě je půjčování nahrazováno kopírováním. Takovýto způsob dodávání dokumentů, který byl kdysi v podstatě málo významnou součástí služeb knihovny, dnes zásadní měrou přispívá k toku informací a v rapidně se měnícím technologickém věku jeho role stále nabývá na významu, zatímco jeho praktická realizace se průběžně usnadňuje. Průmysl dodávání dokumentů se ocitá ve fázi, kde naráží na otázky týkající se elektronického kopírování, uchovávání, přenosu a pružnosti, kterou tento průmysl nabízí při novém vytváření souborů, s cílem vyhovět specifickým informačním požadavkům uživatele. Jak bylo v této stati již uvedeno, úloha knihovny se změní z poskytování informací o dokumentech a následně dokumentů samotných na rozhodování, které dokumenty budou vůbec poskytnuty. Dokumenty jsou nosiče informací v nejširším slova smyslu. To má pochopitelně zásadní vliv na charakter knihoven i na poskytování dokumentů.

Nároky

Zprostředkovatelé informací, jakými jsou například knihovny, informační agenti a poskytovatelé databází, musí být schopni pro své uživatele provádět určité základní operace. Mezi jinými to jsou:
• získání přístupu k dílu;
• uchovávání díla;
• opakované dodávání kopií díla v různých formátech podle potřeb zákazníka;
• využívání dalších trhů, ke kterým vlastníci práv nemusí mít přístup;
• poskytování dalších služeb, které vydavatelé nejsou schopni nebo ochotni vyvinout.

Vůbec hlavní výzvou je spolupráce knihoven a držitelů práv na řešení problémů s cílem vytvořit takové prostředí, ve kterém obě entity mohou svou prací přispívat ke zdokonalení toku informací bez ohrožování vzájemných charakteristických a oboustranně významných rolí. Dalším úkolem potom je najít cestu k dosažení výše vyjmenovaných předpokladů. Pokud se to nepodaří, budou poškozeni jak držitelé práv, tak jejich uživatelé a zároveň s nimi i ti, kteří mezi nimi tvoří komunikační kanál. Obě strany se musí podílet na vytvoření atmosféry vzájemné důvěry, která bude podporována potřebnou technologií a pomocí které budou  uspokojeny potřeby všech zúčastněných. Nedostát takové výzvě by vedlo k vytvoření informačního průmyslu, který není schopen uspokojit potřeby a očekávání svých uživatelů. Vydavatelům by tak byl znemožněn přístup k velkému segmentu trhu, kterému se snaží sloužit, a knihovnám a ostatním zprostředkovatelům by byl upřen přístup k širokému okruhu dokumentů, pro které se z pohledu uživatelů vyhledávajících informace stávají nepostradatelnými. V současné době jsou za základ spolupráce považovány techniky ochrany dokumentů a vybírání poplatků za jejich užívání. Držitelé práv považují absenci těchto prvků za narušování své finanční suverenity, zatímco knihovníci chápou jejich realizaci jako vážné ohrožení volného toku informací. Skutečnou výzvou je najít řešení uspokojivé pro oba  protikladné pohledy.

Ekonomické aspekty

Knihovny a další zprostředkovatelé informací se živí využíváním duševního vlastnictví jiných lidí. Většina národních legislativ, stejně jako mezinárodní konvence jakou je např. Bernská konvence, obsahují ustanovení, která poskytují uživatelům dokumentu ošetřeného autorským právem určitá privilegia bez nutnosti odškodňovat vlastníka autorských práv. Obecnou výjimkou je, že kopírování nesmí poškodit ekonomické využití díla jeho vlastníkem. Aplikace těchto privilegií je však stále obtížnější vzhledem ke dvěma důležitým změnám. Vzrůstající schopnost knihoven získávat materiál v elektronické formě a také digitalizovat současné papírové fondy zhoršuje odolnost dokumentu proti všem druhům kopírování; na druhé straně vznik různých organizací zabývajících se reprodukčními právy (RRO - Reproduction Rights Organizations) umožňuje držitelům práv vymoci autorské honoráře v situacích, ve kterých to předtím nebylo možné. Kopírování, které dříve nebylo považováno za ohrožování ekonomického využití díla, protože autorské honoráře nebylo možné vymáhat, se dnes ohrožením stává, protože autorské honoráře lze nárokovat stejně snadno za jednotlivé kopie vyhotovené pro soukromé účely jako za jiné formy kopírování.
Většině RRO však bohužel nebyl poskytnut mandát k  licencování elektronického kopírování existujícího textu a už vůbec ne ke spravování autorského práva na dokument vydaný v prvé řadě v elektronické formě. Vzhledem k tomu, že stále více informací, ať už v textovém, obrazovém nebo audio formátu, je zpřístupňováno výhradně touto cestou,  nabývá tento problém na závažnosti.
Výše popsaný model, kdy vydavatelé nemohou nabídnout svůj výrobek vysokému počtu konečných uživatelů a  vzniká potřeba zprostředkovatelů - knihkupců, poskytovatelů databází a knihoven, se odráží také v řetězci poskytování informací. Chtějí-li výrobci informací poskytnout informace jednotlivým uživatelům, ani oni se neobejdou bez zprostředkovatelů, jakými jsou např. informační agenti a knihovny. V obou případech tak dochází k potřebě určitého rozhraní mezi výrobcem/držitelem práv a uživatelem. V prvním případě je tímto rozhraním RRO, ve druhém, ať už  bude nazvána jakkoli, knihovna. Z toho lze logicky vyvodit, že tyto dva druhy organizací - RRO a knihovny - by měly vytvořit vzájemně výhodné formy spolupráce. RRO poskytnou základní mechanismy, pomocí kterých držitelé práv získají honorář za použití jejich díla, a knihovny poskytnou obdobný mechanismus umožňující dokument využívat. Budoucnost prostředí Informační superdálnice by tedy měla spočívat ve sloučení obou rolí s cílem sloužit jak uživateli, tak držiteli práv v poskytování informací a ve spravování plateb.
Držitelé práv nemají k dispozici takový mechanismus, který by jim umožnil přímý styk s větším počtem jednotlivých konečných uživatelů: tato role je jako na míru šitá knihovnám. Je to proto, že - přes různé nesouhlasné komentáře - většina vlastníků práv považuje knihovníky za schopné vykonávat roli "důvěryhodného zástupce". Tento argument se v mnohém liší od toho, který knihovny považuje za poškozovatele ekonomických zájmů držitelů práv. Jakmile bude jednou vytvořen rámec pro vybírání honorářů (nebo v některých případech naopak nevybírání), budou knihovníci vnímáni jako skupina nejpravděpodobněji schopná zajistit jeho řádnou aplikaci a vymáhání. To může mít za následek mnoho nadbytečných žádostí o dodání dokumentů, které mohly být uspokojeny z vlastních zdrojů knihovny. Pro tento případ zabudovali někteří knihovníci do svých vyhledávacích systémů mechanismus, který zabraňuje automatickému vytváření žádostí o dodání dokumentů.
Knihovny, v současné době máme na mysli především knihovny veřejné, již dnes plní důležitou roli v mechanismu odměňování autorů prostřednictvím systému veřejného výpůjčního práva. K tomu však dochází v relativně nízkém počtu zemí a  tento systém se vztahuje pouze na omezené druhy děl. Nejen ve světě, ale dokonce i v Evropě se tedy tento systém využívá  velmi zřídka.

Příležitosti

Podaří-li se nám splnit výše zmíněné požadavky a nalézt konstruktivní mechanismy k jejich řešení, otevře se nám množství lákavých příležitostí, přinášejících s sebou veliký potenciální prospěch pro všechny účastníky informačního průmyslu. Odpovídající ochrana a platební mechanismy umožní majitelům poskytnout svůj materiál do širokého oběhu a také jeho uložení v knihovnickém prostředí bez zbytečných obav ze zneužití a úniku zisku. Knihovnám tak bude umožněno pokračovat v jejich práci a oslovovat svými sbírkami stále širší obec uživatelů a přitom poskytovat stále kompletnější a v přístupu k uživatelům individuálnější služby. K uživatelům se tak dostane dobře zpracovaná potřebná informace včas, s minimální byrokracií a maximální pružností. To vše má samozřejmě svoji cenu: cenu vývoje odpovídajících mechanismů, cenu za využití mimo velmi omezená povolení poskytovaná v rámci různých legislativ, cenu ve formě reálné sumy za individuální služby, která umožní průmyslu a obchodu prosperovat. Bude-li však produkt představovat za tuto cenu skutečnou protihodnotu, pak ti, kteří jej prodávají, budou ochotni investovat do jeho širšího marketingu, poskytovatelé širokého spektra služeb najdou možnosti, jak tyto služby financovat, a ten, kdo tyto informace potřebuje nejvíce, je bude schopen zaplatit, zejména zváží-li jejich prospěch pro vývoj svých vlastních výrobků. Pochopitelně se nevyhneme tomu, že budou uživatelé, kteří, ač budou potřebovat informace ve vyčerpávající a komplexní formě, nebudou disponovat dostatečnými ekonomickými prostředky, které by jim dovolily odkupovat je ze systému. Ve světě, kde i takové základní potřeby, jakými jsou zdravotní péče a vzdělání, jsou revidovány v kontextu rovnováhy mezi státem a jednotlivcem, bude nutné, aby poskytování informací zaujalo své místo mezi těmi službami, v jejichž subvencování může docházet ke změnám na základě v té době platných okolností.
Knihovny nabízejí služby vytvářené s ohledem na potřeby moderního informačního prostředí. Mají-li zastávat tuto zásadní roli i nadále, je třeba dosáhnout porozumění mezi nimi a ostatními účastníky informačního průmyslu. Uživatelé musí být vedeni k pochopení skutečné hodnoty dokumentů, které chtějí využívat, a jejich ekonomického významu pro průmysl jako celek; zprostředkovatelé informací si musí být stále vědomi toho, že fungují díky využívání duševního vlastnictví jiných; držitelé autorských práv musí zase zvážit klíčovou roli knihoven při šíření jejich prací. Mezi ochranou a přístupem musí být udržena rovnováha; vážnější narušení této rovnováhy by mělo za následek zásadní omezení v tvorbě nových děl, což může mít na nakladatelský průmysl obecně pouze negativní vliv. Důležitou roli tu hrají technologie, zákon a vzdělání, ale cesta vpřed bude nakonec určována změnami v přístupu, důvěrou a společnými cíly.

Přeložila a upravila redakce
zpět na obsah čísla - tlačítko