Na podzim roku 2000 oslavila
v kruhu svých spolupracovníků v hudebním oddělení Národní knihovny ČR významné
životní jubileum PhDr. Jitřenka Pešková (narozena 30. září 1930 v Ptýrově).
Jubilantka již od školních
let aktivně pěstovala instrumentální hudbu a zpěv. Gymnázium naštěvovala
v Novém Bydžově a České Lípě, kde v roce 1950 maturovala. Záliba v hudbě
určila i její studium na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, konkrétně
oborů hudebního oddělení nynější Národní knihovny ČR. Tato instituce spolu
s oborovým zaměřením, jemuž se zde věnovala (v letech 1977 až 1989 jako
vedoucí oddělení), ovlivnily v podstatě celé další odborné působení dr.
Peškové. Specializace v oblasti hudebně historického výzkumu a hudební
dokumentace ji posléze na dlouhá léta "vynesly" do čela hudební věda a
národopis. Univerzitní studium ukončila roku 1955 státní závěrečnou zkouškou
a diplomovou prací "Vranického Oberon a jeho vliv na rozvoj singspielu".
Zprvu působila v Čs. souboru
písní a tanců a pak nastoupila nejprve externě do akce ústředního
soupisu hudebních pramenů na území ČR, dané především tzv. Souborným hudebním
katalogem (dále SHK), budovaným právě v hudebním oddělení Národní knihovny
ČR. V rámci SHK postupně realizovala a metodicky usměrňovala všechny druhy
katalogizačních prací (od základního katalogizačního záznamu až po světoznámý
notový incipitový katalog, až se stala personálním garantem české spolupráce
s RISM (Mezinárodním soupisem hudebních pramenů). Zásluhou dr. Peškové
dosáhla aktivita hudebního oddělení NK ČR na poli zpracování a využívání
hudebních pramenů historické povahy mezinárodní úrovně a věhlasu a ve spolupráci
s RISM pozice vskutku prestižní.
Oborová specializace dr.
Peškové - kromě vlastního budování SHK a jeho mezinárodní konfrontace a
využití - se bezprostředně promítly do specializované redakční a ediční
činnosti jednak v rámci Národní knihovny ČR (ediční řady "Varia de musica"
a "Příručky pro hudební knihovny") i mimo ni (ediční řada tematických katalogů
umělecky i historicky významných hudebních sbírek "Artis musicae"). Upozorníme
na redakčně i autorsky zvlášť významné tituly, jakými jsou např. bibliografický
katalog českokrumlovských mozartian (1981), tematický katalog březnické
hudební sbírky (1983) a zejména na tematický katalog světoznámé liechtensteinské
hudební sbírky z Kroměříže (1988).
Odbornou i širší veřejnost
dr. Pešková seznamovala s výsledky vlastní hudebně dokumentační práce a
dlouholetého výzkumu řadou reprezentativních výstav pořádaných v NK ČR
(včetně libret i konkrétní instalace a někdy dokonce doprovozených atraktivním
katalogem). Za všechny připomeneme mozartovskou výstavu k 200. výročí premiéry
Dona Giovanniho v Praze (1987).
Působnost v NK ČR dr. Peškovou
zákonitě přivedla ke spolupráci s IAML - nejprve jako tajemnici a později
místopředsedkyni ČNS IAML.
Několik let nás takto reprezentovala
na mezinárodních konferencích a kongresech IAML v zahraničí. Stejně tak
se účastnila i různých domácích seminářů a konferencí, kde pravidelně prezentovala
výsledky svého odborného výzkumu, které pak vycházely v podobě článků,
statí a studií v odborném periodickém tisku a sbornících. Za svou mnoholetou
hudebně dokumentační činnost byla ministerstvem kultury odměněna titulem
"zasloužilý pracovník knihovnictví" a v mezinárodním měřítku "International
Woman of the Year 1992/1993", udělovaným Mezinárodním bibliografickým střediskem
v Cambridgi ve Velké Británii. Zatím poslední kapitolou záslužné působnosti
dr. Peškové je vedení Archivu a knihovny Konzervatoře Praha (od roku 1995
dodnes) - celková revize a nové uspořádání, jakož i popis a katalogizace
tamějšího fondu a sbírek ostatně přinesly pozoruhodné výsledky a zasloužily
by zvláštního pojednání.
Neskonalá píle, obětavá
a hlavně "nekonečná" práce dr. Peškové, počítající s akademicky vzdělaným
badatelem, váženým interpretem, ale i s prostým zájemcem a uživatelem,
má určitě nemalý podíl na tom, že ne vždy doceňovaná oblast českého hudebního
knihovnictví a dokumentace se stala nikoli "služkou", nýbrž nepostradatelnou
součástí, ba dokonce výsadou české muzikologie.