Člověk, média a elektronická
kultura : výbor z díla / Marshall McLuhan. – Brno : JOTA, 2000. – 417 s.
ISBN 80-7217-128-3
McLuhan 1966
S prvním dnem měsíce prosince
2000 nabyl účinnosti zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a
změně některých zákonů jako celek. Zákon schválený Parlamentem České republiky
4. dubna 2000 sice vstoupil v platnost již 1. června 2000, ale s výjimkou
několika důležitých ustanovení § 16, 17, a 35 (viz znění § 51 účinnost),
které nabyly účinnosti až dnem 1. prosince 2000. Jde o zákon, který má
dosah na řadu odvětví a oblastí veřejného života v naší republice a
pochopitelně nevynechává ani veřejné knihovny.
Již jména autorů příručky
Právní úprava ochrany osobních údajů v ČR jsou dokladem, že se vysvětlení
a přiblížení znění tohoto zákona ujali zasvěcení odborníci. Samotný zákon
je důležitý z několika hledisek, mezi nimi i tím, že se v oblasti právní
úpravy ochrany osobních údajů přibližuje právo České republiky evropským
trendům.
Zákon č. 101/2000 Sb. představuje
rozsahem nevelké dílo. Jednotlivé paragrafy jsou doplněny příslušnými částmi
důvodové zprávy k tomuto zákonu. Ovšem největší předností je, že je autoři
opatřili tzv. Poznámkou, zahrnující jejich právní vysvětlení, upřesnění
nebo odkaz na text jednotlivých paragrafů. Již od úvodních ustanovení -
§ 1 Předmět úpravy - má uživatel příručky možnost využít těchto poznámek
k pochopení účelu a významu textu a rozšířit si dosavadní vědomosti
o další důležité informace, viz zmíněný § 1 - ochrana osobních údajů
je součástí práva na soukromí - s odkazem na Listinu základních práv a
svobod, čl. 10, ale i v souladu s evropským právem - podle čl. 8 Úmluvy
Rady Evropy o ochraně lidských práv a svobod.
Významem jednotlivých paragrafů
se řídí i rozsah odpovídajících poznámek. Dovolím si upozornit na zvlášť
významnou a mnohdy i po stránce výkladu problematickou část zákona č. 101/2000
Sb. - § 3 Působnost zákona, ale především zdůrazňuji znění § 4 Vymezení
pojmů. Kvalitně rozpracovaná poznámková část přináší v tomto definičním
paragrafu vymezení některých základních pojmů uvedených v zákoně. Dovolím
si citovat z textu Poznámky ze strany 10: "Jde především o pojem osobní
údaj, jímž je každý údaj, který se týká určeného nebo určitelného subjektu,
kterým může být výlučně fyzická osoba a to ta, k níž se osobní údaje vztahují.
K určení subjektu údajů může postačit někdy jeden znak, obvykle je
však třeba těchto znaků více"... A ještě dále ... "Zdůraznit je třeba,
že osobním údajem nemusí být bez dalšího jméno a příjmení a to dokonce
ve spojení s adresou..... naproti tomu je vždy osobním údajem spojení jména,
příjmení a rodného čísla, protože na jejich základě lze vždy fyzickou osobu
identifikovat." Jde pro uživatele o velmi cenné informace, které
jim mohou pomoci v orientaci, která osobní data jsou rozhodující při nezaměnitelné
identifikaci fyzické osoby (u veřejných knihoven zvláště v případě registrace
čtenářů, vystavování čtenářských, případně uživatelských průkazů, využívání
internetu aj.).
Čtenáři této části příručky
jistě uvítají údaje o samotném Úřadu pro ochranu osobních údajů (byl
založen v červenci roku 2000), jeho struktuře a kontrolní činnosti,
kterou vykonává (http://www.uood.cz). Rovněž je přínosné všimnout si i
výkladu uvedeného v poznámkách k textu Hlavy VII. Sankce § 44 Přestupky,
ale i dalších paragrafů, např. § 45 Pořádková pokuta (jde o podmínky, za
kterých může úřad uložit pořádkovou pokutu fyzické i právnické osobě).
Z tohoto hlediska je rovněž zajímavý obsah § 46 Pokuty správcům a zpracovatelům
(v případě opakování porušení povinností správce a zpracovatele osobních
údajů spadá rozhodnutí o těchto deliktech do režimu správního řádu).
Nelze opomenout ani výklad
§ 47 Opatření pro přechodné období, který obsahuje důležité informace
týkající se oznamovací povinnosti pro jednotlivé subjekty zpracovávající
osobní údaje (tato povinnost nabyla účinnosti od 1. prosince 2000)
a zároveň i pokyn pro dosavadní zpracovatele osobních údajů, kteří jako
subjekt vykonávali tuto činnost ještě před existencí zákona č. 101/2000
Sb. a rovněž před nabytím jeho právní platnosti. Pro všechny tyto
subjekty platí následující ustanovení - musí dojít ke sladění jejich činnosti
do 1 roku od účinnosti zákona č. 101/2000 Sb., tedy nejpozději do 31. května
2000. Část věnovaná zákonu č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a
změně některých zákonů je nejdůležitější částí příručky.
Součástí publikace
je též Směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46 ES ze dne 24. října
1995, která informuje o požadavcích Evropské unie na ochranu fyzických
osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a s volným pohybem těchto
údajů. Dalším evropským právním předpisem vztahujícím se na ochranu fyzických
osob z hlediska zpracování osobních dat je již starší právní úprava z roku
1981. Jde o Úmluvu o ochraně osob se zřetelem na automatizované
zpracování osobních dat č.108 (podotýkám, že úmluva č. 108 byla přijata
členskými státy Rady Evropy ve Štrasburku 28. ledna 1981).
Výše uvedené evropské právní
předpisy upravující ochranu osobních dat ještě doplňuje předpis nižší právní
síly - jde o Doporučení Č.R. (87) 15 Výboru Ministrů členským státům o
úpravě a používání osobních dat v policejním sektoru. Zdůrazňuji, že v
tomto případě je právní předpis Rady Evropy uveden v neoficiálním překladu.
Tento předpis upravuje dosti žhavou oblast využívání
osobních dat při automatizovaném zpracování v policejním sektoru.
Snahou odborníků - tvůrců tohoto doporučení bylo sladit zájem společnosti
zaměřený na prevenci, ale i postih trestných činů a udržování veřejného
pořádku, s právy a zájmy jedince spojenými s jeho soukromým životem.
Přestože je možné získat
informace o právních předpisech týkajících se osobních údajů v již existujících
zdrojích - v systémech právních informací (např. ASPI, JUSTIS) i na internetu,
zpracovali autoři publikace přehled právních předpisů upravujících zpracování
osobních údajů, který můžeme nalézt pod názvem Vybrané právní předpisy
upravující zpracování osobních dat na s. 113-116 příručky. Jde jak o obecné
předpisy, tak o speciální zákony.
Poznámka závěrem: V současnosti
v souladu se zněním zákona č. 101/2000 Sb., kdy neexistují žádné metodické
pokyny věnované textu zákona, ale i jednání subjektů spadajících
pod působnost tohoto zákona, je příručka autorů Pavla Matese a Karla Neuwirta
jistě vhodným prostředkem pro všechny subjekty pracující s osobními
údaji v rámci České republiky. Naleznou v ní odpovědi na většinu běžných
i speciálních situací a pokyny pro postupy v období od 1. prosince
2000.