Rok 1999, č. 1, s. 39

krátké zprávy

Z knihovnické normalizace

Tentokrát z ISO

Ve dnech 16.-17. září 1998 se v Ženevě sešlo Valné shromáždění ISO a zasedala rovněž organizační rada. Hlavním bodem programu Valného shromáždění byla organizace tvorby národních norem, které se v důsledku mezinárodního propojování a globalizace dostávají do pozadí. K tvorbě skutečně národních norem je přistupováno pouze ve zvláštních a odůvodněných případech. Na druhé straně se prohlubuje význam národních standardizačních orgánů při zajišťování kvalitního procesu přejímání mezinárodních norem za demokratické účasti všech zainteresovaných subjektů.

Valné shromáždění rovněž projednalo dlouhodobou strategii na období 1999-2001, která je založena na klíčových pojmech ”Hodnota - partnerství - optimalizace”. Zahrnuje virtualizaci procesu zpracování ISO norem, který se díky informačním a komunikačním technologiím neustále zrychluje při současném snižování režijních nákladů. Navíc se očekává, že se do procesu tvorby mezinárodních norem aktivně zapojí malé a střední podniky a rovněž rozvojové země.

Dlouhodobá strategie je založena na pěti strategických prvcích, a to:

1. Lepší odezva ISO na potřeby trhu

2. Propagace systému ISO a jeho norem

3. Optimalizace využívání zdrojů

4. Stimulace nových životaschopných prvků technických programů

5. Zkvalitňování standardizační infrastruktury v rozvojových zemích

Valné shromáždění dále schválilo vytváření rad pro jednotlivé průmyslové sektory, v nichž budou zastoupeni jak zástupci špičkových průmyslových podniků, tak i představitelé vlád, obchodních kruhů i spotřebitelských skupin, aby se dosáhlo kvalitnějšího monitorování pro oblast normalizace.

Oficiálně byly zveřejněny rovněž údaje o členství v ISO - v září 1998 měla ISO celkem 86 řádných členů, 36 korespondenčních členů a 9 externích členů.

PhDr. Kateřina Čadilová


3. zasedání výkonného výboru SKIP

dne 10. 2. 1998

Knihovnická legislativa

 První verze tezí věcného záměru nového knihovnického zákona by měla být zpracována MK ČR v závěru února.

Bylo zahájeno jednání s JUDr. Masopustovou, která za MK ČR garantuje přípravu autorského zákona. Zástupci knihoven tlumočili požadavek, aby nový autorský zákon při zlepšení ochrany práv autorů nebyl překážkou volného šíření publikovaných informací a aby neomezoval tradiční společenské funkce knihoven při zprostředkování publikovaných informací. SKIP se stane jedním z účastníků vnitřního připomínkového řízení.

Poslaneckou sněmovnou byl schválen zákon o svobodném přístupu k informacím, ve kterém jsou knihovny charakterizovány jako doporučené místo pro zpřístupnění informací ze státní správy a samosprávy. V březnu bude tento zákon projednávat Senát.

V souvislosti s přípravou školského zákona bude SKIP usilovat o zařazení problematiky školních knihoven a vymezení úlohy knihoven v oblasti celoživotního vzdělávání do nového zákona.

Informace o dalších aktivitách

Tradiční seminář k problematice knihoven pořádaný ve spolupráci s ÚISK FF UK bude letos věnován problematice dodávání dokumentů a novým trendům ve vývoji domácích knihovnických automatizovaných systémů. Seminář se bude konat v termínu 7.-8. září ve velké aule FF UK (Nám. J. Palacha, Praha 1).

Záštitu nad již 3. akcí nazvanou Týden knihoven (18.-23. 10. 1999) přislíbil převzít ministr kultury Pavel Dostál.

Na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (15.-16. 3. 1999) vystoupí s referátem dr. Ivana Štrossová z OK Havlíčkův Brod. V počítačové laboratoři budou k dispozici dva počítače pro prezentaci webovských stránek českých knihoven.

Český překlad Manifestu Unesco o veřejných knihovnách byl odeslán do databáze pro web IFLA a je zde vystaven v oddílu určeném pro sekci veřejných knihoven IFLA.

Pro rozšíření zahraničních kontaktů hledá SKIP anglicky, francouzsky a německy hovořící kolegy.

Klub dětských knihoven žádá regionální organizace SKIP o spolupráci při průzkumu poboček veřejných knihoven na školách (regiony obdržely dotazník). Vyhodnocení průzkumu bude dále využito k řešení problematiky školních knihoven a jejich kooperace s veřejnými knihovnami. Prosí také o poskytnutí informací o pořádání dětských literárních soutěží.

PhDr. Vít Richter


 

Odrážka

Na podzim minulého roku bylo v Praze otevřeno Informační centrum Evropské unie (ICEU). Centrum bylo založeno v souladu s komunikační strategií Delegace Evropské komise v České republice. ICEU zprostředkovává české veřejnosti první kontakt v záležitostech týkajících se Evropské unie. Posláním centra je nejen poskytovat materiály o Evropské integraci přímo, ale také pomáhat zájemcům získávat podrobnější informace z jiných, specializovaných zdrojů. Návštěvníci centra mají možnost vyhledat potřebné informace na Internetu a jako průvodce jim slouží interaktivní webovské stránky ICEU, na kterých se také mohou dovědět o veškerých aktivitách probíhajících v centru, o seminářích a přednáškách s tematikou evropské integrace organizovaných v celé České republice. Návštěvníkům centra bude k dispozici také mediatéka s aktuálními brožurami a publikacemi.

 

Adresa: 

Rytířská 31

110 01 Praha 1

 

Kontakt: 

tel. 02/216 10 142

fax 02/216 10 144

E-mail info@iceu.cz

http://www.evropska-unie.cz

http://www.iceu.cz

 

Otevírací doba: 

Po 12 - 16

Út 10 - 16

St 10 - 18

Čt 10 - 16

Pá 10 - 14