Rok 1999, č. 5, s. 253–254

Přežije ideál knihovníka z roku 1930 rok 2000?

V roce 1930 vydalo Sdružení amerických knihoven (American Library Association) se sídlem v Chicagu knihu Margaret Mannové “Úvod do katalogizace a třídění knih” (Introduction to Cataloging and the Classification of Books). Jako dodatek byl k textu připojen seznam vlastností, které by měl mít každý dobrý knihovník. Brzy po vydání, již bez komentáře, jej v českém překladu otiskl Časopis českých knihovníků1) pod titulem “Vlastnosti vzorného knihovníka”.

Tehdejšímu vedení Veřejné a universitní knihovny se zdály požadavky americké autorky na vlastnosti knihovníka natolik zajímavé a užitečné, že je ještě v roce 1930 rozmnožilo2) a rozdalo “všem zaměstnancům”, zřejmě s úmyslem, aby se nad nimi zamysleli a aby se snažili přiblížit k tomuto vzoru.

Jaké vlastnosti tedy měl mít ideální knihovník?

1. Přesnost

a) Přepisuj informace přesně.

b) Správně zhotovuj kopie.

c) Správně zařazuj kopie.

d) Pečlivě reviduj svou práci.

2. Přizpůsobivost

a) Přizpůsob se novým potřebám a názorům.

b) Úspěšně zdolávej nenadálé úkoly.

c) Snadno měň druh práce.

d) Buď dobrým spolupracovníkem; nech si poradit od představených.

e) Buď ochoten provést změnu k lepšímu.

3. Víru v práci

a) Uvědom si důležitost a cenu katalogizace pro úspěšný chod celé knihovny.

b) Buď přesvědčen o ceně služby prokazované popisem knih.

c) Zdokonaluj se sám četbou a pozorováním.

d) Snaž se pořídit katalog, který by opravdu sloužil návštěvníkům knihovny.

4. Spolehlivost

a) Tvá práce nechť je vždy poctivá.

b) Nebuď pozadu s katalogizací knih.

c) Dělej, co máš dělati.

d) Pracuj samostatně tak, aby na tebe nikdo nemusel dohlížet.

5. Houževnatost

a) Proveď úkol, který sis vybral, až do konce.

b) Vynasnaž se, abys vykonal tolik práce, kolik je nutno.

c) Snaž se za každou cenu nalézt informaci, kterou je obtížné najít.

d) Buď schopen udržet si důvěru v sebe a v práci.

6. Zdraví

a) Nebuď brzo unaven.

b) Nebuď nervózní nebo podrážděný při výjimečné činnosti.

c) Uměj se rychle zotaviti krátkým odpočinkem.

d) Přesně slyš.

e) Měj bystré oči.

7. Představivost

a) Dívej se na katalogizační problémy z hlediska ostatních oddělení knihovny.

b) Představ si vypůjčovatele a jeho potřeby.

c) Postav se na stanoviska autora popisované knihy.

8. Pilnost

a) Pracuj stále, nikoliv občas.

b) Nemař času; nemluv o práci.

c) Nedej se rušit nutným přerušením.

9. Iniciativu

a) Upozorni svého představeného na různé problémy a žádoucí změny.

b) Snaž se řešit problémy, s nimiž se setkáš, a neptej se zbytečně druhého.

c) Dělej věci, o nichž víš, že musí být vykonány, i když nejsou právě tvou prací.

d) Prováděj rozumné pokusy, abys rozřešil různé otázky metodické.

10. Inteligenci

a) Uměj se zmocnit skutečnosti a využij jí.

b) Nesleduj slepě seznam zastaralých hesel.

c) Rychle postřehni obsah knihy.

d) Buď schopen dávat informace.

11. Úsudek

a) Uvědomuj si různou důležitost různých prací a vybírej si nejdůležitější.

b) Rozlišuj věci základní od podřadných, nevěnuj zbytečně čas malichernostem.

c) Nedrž se litery v maličkostech na úkor věcí důležitějších; je-li nutno, doveď porušit předpis.

12. Paměť

a) Pamatuj si různé typy kopií.

b) Vzpomeň si na pravidla, aniž bys byl nucen se na ně dívat.

c) Uvědom si obsah, určuje hesla.

d) Pamatuj si knihy, které prošly tvýma rukama.

e) Pamatuj si značky třídění.

13. Zvědavost

a) Měj ducha zvědavého; raději si zjisti sám, o čem kniha jedná, než aby ses spokojil cizím tvrzením.

b) Zjisti si, v čem se která kniha liší od jiných podobných.

c) Cvič svou kritickou schopnost; jdi až na základy pro informaci o nějaké věci.

d) Buď obratný ve shánění informací.

14. Úpravnost

a) Piš kopie jednotně.

b) Piš úhledně.

c) Nepouštěj do oběhu kopie neúhledné.

d) Opiš kopii, nemůžeš-li něco čistě vyškrabati.

15. Trpělivost

a) Nedej se znechutit namáhavou prací.

b) Pracuj přesně a nebuď rozmrzelý prací.

c) Neztrácej hlavu, máš-li spěšnou práci.

16. Příjemnost

a) Pracuj s veselou myslí i na nepříjemných úkolech.

b) Pěstuj smysl pro humor tak, abys dovedl ocenit různé zábavné příhody.

c) Pomáhej s radostí v jiných odděleních.

d) Ochotně pomáhej ostatním.

17. Odborné znalosti

a) Získej si rozsáhlé znalosti na poli všeobecného vzdělání (musíš vědět, kam která věc náleží).

b) Seznamuj se s autory a knihami.

c) Důkladně poznej techniku katalogizace jak třídit a určovat hesla.

d) Zdokonaluj své všeobecné vzdělání četbou.

e) Uč se cizím jazykům.

18. Rychlost

a) Vykonávej práci za rozumně krátký čas.

b) Zařazuj kopie rychle, ale přesně.

c) Nedělej zbytečné pohyby při psaní na stroji nebo ručním.

d) Rychle přecházej od jedné práce ke druhé.

e) Rozeber a posuď knihu rychle.

19. Systematičnost

a) Při své práci měj pravidelný systém.

b) Pomáhej udržovat úřadovnu, zařízení, pracovní pomůcky a regály v pořádku.

c) Udržuj v pořádku stůl.

d) Využij své znalosti třídění.

 

Po téměř 70 letech, během nichž došlo v naší profesi k zásadním změnám, se můžeme při příležitosti letošního “Týdne knihoven” (a knihovníků) zamyslet, které z uvedených vlastností mají i dnes svoji platnost a zda by mohly přežít i do 21. století.

Ludmila Kubátová


 Poznámky:

1) Časopis českých knihovníků, IX (1930), č. 3, s. 94-96.

2) Rozmnožený exemplář uložen v Archivu NK ČR.