Rok 2000, č. 2-3, s. 99–102
Pavla Kánská
Ústřední knihovna FF MU, Brno
“Pohybujeme se již jednou nohou v 21. století, ve kterém je kladen čím dál větší důraz na schopnost flexibility. Kritérium toho, co člověk zná a umí, je čím dál víc závislé na jeho schopnosti se stále znovu učit a přeškolovat. To klasické vzdělání je sice hezké a závidíme někomu, že umí latinsky, řecky…, ale není to ta vzdělanost příštího století, kde bude čím dál větší důraz ne na to, co vím, ale na to, jestli jsem schopen se učit něčemu novému. Protože bude víc a víc potřeba flexibility v myšlení, flexibility v pohybu.”
Andrew Lass 1)
1. Úvod
Konsorcium regionálních vědeckých a univerzitních knihoven MOLIN (MOravian Library Information Net-work) vzniklo v roce 1994 jako integrovaná část CASLIN Plus a pokračování původního projektu CASLIN. Stejně jako u jiných projektů CASLIN byla také myšlenka konsorcia MOLIN motivovaná cílem vytvoření efektivního systému spolupráce mezi 4 velkými akademickými a vědeckými knihovnami moravského regionu ve městech Brno a Olomouc. Úspěšná realizace projektu MOLIN v roce 1999 stanovila další cíle konsorcia MOLIN, které se na svém zasedání v červnu 1999 rozhodlo podporovat snahy o vytvoření Výukového centra MOLIN pro další vzdělávání knihovníků.
2. Výukové centrum MOLIN pro další vzdělávání knihovníků
Přípravou centra byla pověřena PhDr. Pavla Kánská z Masarykovy univerzity
v Brně a RNDr. Dana Lošťáková z Univerzity Palackého v Olomouci. V září
1999 byl předán Open Society Institute/Network Library Programme (OSI/NLP)
projekt Training Center for Continuing Education for Librarians in the
Czech Republic. Tento projekt byl nadací OSI/NLP přijat a v prosinci 1999
nadace poskytla částku 39 466 USD na činnost centra v roce 2000.
Management centra leží především na pracovnicích čtyř knihoven konsorcia
MOLIN, s organizací pak pomáhá osm koordinátorů regionálních center.
Během tříletého projektu má asi 100 lektorů proškolit 3566 zájemců,
tj. ročně asi 1200 knihovníků všech typů knihoven. Česká republika má odhadem
kolem 4000 profesionálních knihovníků, celkem potřebuje školení asi 1/4
z nich, tj. kolem 1000 knihovníků ročně. Splnění těchto čísel ukáže
budoucnost.
Výukové centrum má kromě integrace a koordinace všech mimoškolních
vzdělávacích aktivit českých knihovníků také zaplnit mezeru v tématech
školení, která jsou z větší části zaměřena na oblast zpracování fondů,
jako jsou AACR2, UNIMARC, akviziční politika a doplňování fondů, ale témata
jako sociální komunikace v knihovnách, nácvik asertivního chování, seznámení
s legislativou a praxí knihoven EU, anglická konverzace pro pracovníky
ve službách apod. v nabídkách školení pro knihovníky zatím chyběla.
Výukové centrum chce tuto mezeru zaplnit a odstranit jazykovou bariéru
ve službách, především ve vědeckých knihovnách a na univerzitách, kde je
hodně zahraničních studentů a lektorů. Proto také konsorcium MOLIN finančně
podpořilo vydání Anglicko-českého a česko-anglického slovníku pro knihovníky
ve Vydavatelství Masarykovy univerzity v září roku 1999.
První virtuální podoba výukového centra se objevila v září 1999 na
webovských stránkách Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, ale v lednu
2000 navrhla jejich profesionální podobu RNDr. Dana Lošťáková na Univerzitě
Palackého v Olomouci. Informační centrum univerzity si vzalo na starost
jejich další údržbu a pravidelnou aktualizaci dat (http://www.molin.upol.cz).
3. Cíle výukového centra
• integrace a sjednocení všech mimoškolních vzdělávacích aktivit českých
knihovníků včetně koordinace celoživotního vzdělávání knihovníků
všech typů knihoven v České republice
• zlepšení znalostí a přístupu k informacím o vzdělávání pro
co nejširší okruh knihovníků ČR majících zájem o další vzdělávání
• zvýšení kvality a zajištění flexibility knihovních služeb a přizpůsobení
českých knihoven podmínkám evropských knihoven
• zaměření vzdělávacích knihovnických kurzů především na služby veřejnosti
a podpora anglické konverzace vedoucí k postupnému řešení jazykové
bariéry ve službách zahraničním uživatelům
• nový systém hodnocení vycházející z týmového řešení úkolů, písemných
testů, závěrečných ústních zkoušek a nového typu vysvědčení
• distanční vzdělávání především pro zahraniční účastníky organizováním
mezinárodních seminářů, konferencí, workshopů nebo jiných společných
akcí zaměřených na speciální problémy dalšího vzdělávání knihovníků
Výukové centrum v roce 2000
Regionální centra | Lektoři | Kurzy | Hodiny | Účastníci | Koordinátoři | Instituce |
Praha | 16 | 9 | 310 | 225 | Zdena Kloučková | STK Praha |
Brno | 12 | 8 | 356 | 181 | Jitka Manová | MU Brno |
Ostrava | 9 | 6 | 220 | 190 | Milena Slaninová | SVK Ostrava |
Olomouc | 11 | 8 | 104 | 125 | Hana Študentová | SVK Olomouc |
Plzeň | 9 | 2 | 185 | 100 | Miloslava Faitová | ZČU Plzeň |
H. Králové | 5 | 3 | 74 | 83 | Vlasta Hamplová | Hradec Králové |
Č. Budějovice | 7 | 8 | 94 | 132 | Zuzana Hájková | SVK České Budějovice |
Liberec | 8 | 6 | 72 | 130 | Petr Chvojka | SVK Liberec |
Celkem | 77 | 50 | 1415 | 1166 |
4. Organizační struktura
Ve snaze vytvořit efektivní systém spolupráce mezi regionálními vzdělávacími centry České republiky v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Hradci Králové, Českých Budějovicích a Liberci jsme v září 1999 kontaktovali přední profesionální knihovnice specializující se na vzdělávání v těchto regionech. Řídící výbor, původně složený z osmi zástupců regionálních center, byl málo operativní, proto došlo k oddělení funkce koordinátora a člena řídícího výboru. Konkretizací a rozdělením jednotlivých úkolů se zvětšila zodpovědnost řídícího výboru:
Řídící výbor:
Autor a koordinátor projektu
Pavla Kánská, Masarykova univerzita Brno
kanska@phil.muni.cz, tel: + 420-5-41121315
Integrace a elektronické propojení
Dana Lošťáková, Univerzita Palackého Olomouc
lostakov@risc.upol.cz, tel: + 420-68-5631702
Ekonomické záležitosti
Hana Študentová, Státní vědecká knihovna Olomouc
Statistika a závěrečné testy
Jana Nejezchlebová, Moravská zemská knihovna Brno
Příprava projektu EU na rok 2001
Rostislav Hladký, Univerzita Palackého Olomouc
Výzkum a legislativní záležitosti
Zlata Houšková, Národní knihovna České republiky
Koordinátoři 8 regionálních center:
odpovídají, kromě předávání aktuálních dat na webovské stránky centra,
také za spolupráci různých institucí v jejich regionu. Další zájemci o
zapojení do aktivit centra v jednotlivých regionech mohou kontaktovat níže
uvedené kolegy:
Praha
Zdena Kloučková, Státní technická knihovna Praha
Z.Klouckova@stk.cz, tel: +420-2-21663478
Brno
Jitka Manová, Masarykova univerzita Brno
manova@fss.muni.cz, tel: + 420-5-41321339/138
Ostrava
Milena Slaninová, Státní vědecká knihovna Ostrava
slaninova@svkos.cz, tel: + 420-69-6118812
Olomouc
Hana Študentová, Státní vědecká knihovna Olomouc
hata@office.svkol.cz, tel: + 420-68-5227262
Plzeň
Miloslava Faitová, Západočeská univerzita Plzeň
faitova@uk.zcu.cz, tel: +420-19-7421420,
Hradec Králové
Vlasta Hamplová, Státní vědecká knihovna
Hradec Králové
hamplova@svkhk.cz, tel: +420-49-5514525
České Budějovice
Zuzana Hájková, Státní vědecká knihovna,
České Budějovice
hajkova@cbvk.cz, tel: +420-38-57561
Liberec
Petr Chvojka, Státní vědecká knihovna Liberec
chvojka@svkli.cz, tel +420-48-2710212
Územněsprávní reforma rozdělující Českou republiku na 14 krajů je základem k možnému rozšíření ze současných 8 na 14 regionálních center. Podmínkou jsou však odborníci v knihovnách těchto 6 nových krajů, kteří budou ochotni pomáhat rozšiřovat aktivity centra ve svých regionech. Zájem projevilo Ústí nad Labem, kolegové z dalších krajů se mohou přihlásit Pavle Kánské nebo Daně Lošťákové (kontakt viz výše - řídící výbor).
Poradní výbor:
V poradním výboru centra jsou převážně zahraniční experti (tři z nich
budou také hlavními lektory mezinárodního semináře CASLIN 2000 zaměřeného
na vzdělávání knihovníků):
Andrew Lass, Mount Holyoke College, USA
Susan Perry, Mount Holyoke College, USA
Sylva Šimsová, Library Systems Consultant, VB
Jiří Cejpek, Univerzita Karlova, Praha
5. Závěrečné úvahy o dalším rozvoji centra
První čtvrtletí roku 2000 nám všem zapojeným do
Výukového centra MOLIN
pro další vzdělávání knihovníků ukázalo, jak je těžké rozjíždět projekt
zahrnující vzdělávání knihovníků všech typů knihoven v republice. Nedaří
se najít další odborníky ochotné přidat ke své práci ještě koordinaci vzdělávacích
aktivit a jejich napojení na výukové centrum. Dnes už víme, že splnění
našich cílů a plánů nezáleží jen na nás, ale na zapojení dalších kolegů,
kteří nejsou spokojeni se současným stavem celoživotního vzdělávání knihovníků
a chtějí něco ve svém okolí udělat k jeho zlepšení.
Projekt předpokládá zcela jiný přístup k hodnocení kurzů samotných
i jejich absolventů, plánuje přípravu nového systému hodnocení založeného
na týmovém řešení zadaných úkolů, jednotných písemných testech a závěrečných
ústních zkouškách. Zlepšení zpětné vazby na uživatele a posílení
aktivit účastníků umožní během hodnocení podporovat kvalitu a tvůrčí přístup
a nakonec i přispěje k odstranění trémy a nervozity před závěrečnými zkouškami.
Prvním takovým kurzem je právě probíhající Angličtina pro knihovníky,
který připravila a řídí Jitka Manová v Brně s lektory z Vyšší odborné školy
informačních studií, Britské rady a Masarykovy univerzity. Lektoři začali
kurz vstupními testy, které jim ukáží přibližnou úroveň znalostí. Podle
ní zvolí metodiku výuky, vyberou učebnice, kazety a jiné studijní materiály.
Půjde o kombinaci výuky běžné angličtiny s konverzačními okruhy zaměřenými
na knihovnické prostředí a odbornou terminologii.Tento tříměsíční kurz
bude ukončen závěrečnými testy a úspěšní absolventi dostanou vysvědčení.
Čeští knihovníci potřebují zavést v praxi jednotný typ vysvědčení,
který by schválila Ústřední knihovnická rada. Knihovnická rada ve spolupráci
se Svazem knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) může zvýšit prestiž
a především zajistit platnost těchto vysvědčení u zaměstnavatelů v celé
České republice.
Samotné výukové centrum má být hodnoceno několika profesionálními organizacemi:
Ústřední knihovnickou radou, SKIP, konsorciem MOLIN, poradním a řídícím
výborem výukového centra. Ke zlepšení práce centra by mohlo také přispět
hodnocení práce centra na jeho webovských stránkách.
Zajímavé podklady o jazykové vybavenosti a jejím hodnocení vedoucími
knihoven získala v roce 1999 Národní knihovna ČR při Průzkumu věkové, vzdělanostní
a mzdové situace v knihovnách České republiky. Také další zkoumané oblasti
průzkumu o kvalifikaci a jejím rozšiřování budou pro výukové centrum důležitým
zdrojem informací k porovnávání vzdělanostní úrovně u nás a v zahraničí.
S prezentací výsledků tohoto průzkumu vystoupí Zlata Houšková a Vít Richter
na semináři CASLIN 2000.
Dalším cenným zdrojem podkladů ke zpracování koncepce celoživotního
vzdělávání knihovníků je závěrečná zpráva Mezinárodní komise Vzdělávání
pro 21. století2). Komise, pracující při UNESCO pod vedením Jacquese Delorse,
předložila jako klíčové téma nové “učící se společnosti” 21. století -
koncept učení se v průběhu celého života, který zdůrazňuje nutnost vracení
se ke vzdělávání s cílem vyrovnat se s novou situací v osobním i pracovním
životě. Nutnost celoživotního vzdělávání má vzejít ze zájmu a radosti z
učení a dokonce vyvolat naši “intelektuální zvídavost”.
Na závěr doporučuji všem, kdo studovali již dříve a chtějí pokračovat
dalším vzděláváním v oboru, knihu Jiřího Cejpka Informace, komunikace a
myšlení: úvod do informační vědy.3) Pro mnohé může být inspirující
jak a co dále studovat: zda ekofilozofii Josefa Šmajse4), nebo dát větší
prostor samotné psychologii a ekosociální pedagogice,5) která u studentů
podporuje pochopení ekologických, sociálních a kulturních problémů a svou
pozornost obrací z minulosti na současnost a hlavně budoucnost.
Protože knihovnictví je u nás profesí hodně feminizovanou, neodpustím
si nakonec optimistický citát z Milana Machovce:6)
“…Bude-li lidstvo přesto zachráněno a přežije, bude to především
důsledkem rostoucího uplatnění inteligentních a angažujících se žen.”
Literatura:
1) LASS, A. Rozhovor o vysokoškolské výuce u nás a v USA.
Universitas, 1999, č.1, s. 28.
2) Učení je skryté bohatství: zpráva mezinárodní komise UNESCO
“Vzdělávání pro 21. století”. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání,
1997. 125 s.
3) CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení. Praha :
Karolinum, 1998. 179 s.
4) ŠMAJS, J. Ohrožená kultura. Brno : “Zvláštní vydání”,
1995. 105 s.
5) BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
248 s.
6) MACHOVEC, M. Filozofie tváří v tvář zániku. Brno : “Zvláštní vydání”,
1998, s. 322.