Rok 2002, č. 3, s. 177–190 Cenová politika databázových center.
Historie a současnost
Jana Machonská Albertina icome Praha
s.r.o. Příspěvek je upraveným výtahem z diplomové práce, která byla obhájena
na ÚISK FF UK v roce 2002 a je citována v závěrečném seznamu literatury
[23]. V příspěvcích R. Papíka
Vyhledávání informací I-III, uveřejněných v minulých číslech, a především pak v jeho posledním příspěvku Dialogové
služby databázových center [1], byla pojednána problematika přístupu k informacím a vyhledávání v databázových centrech.
Autor upozornil na nutnost dodržování zásad rešeršní strategie, mimo jiné také z důvodů finančních, neboť jednotlivé
služby databázového centra jsou poskytovány za finanční úhradu, takže uživatelé každý svůj chybný krok draze zaplatí. V
následujícím příspěvku, který úzce navazuje na předešlé články dr. Papíka, se podrobněji zaměříme právě na oblast cenové
politiky databázových center. 1
Úvod Uživatelé, kteří se rozhodnou
využívat online služeb databázového centra, jsou samozřejmě nuceni za tyto služby ve většině případů platit. Vstupují do
obchodního vztahu nejen s databázovým centrem, ale často i s dalšími subjekty (provozovatelé telekomunikační sítě,
poskytovatelé připojení k internetu, dokumentové dodavatelské služby, atd.). Každé databázové centrum uplatňuje vůči
svým uživatelům rozdílný model placení za služby, který úzce souvisí s charakterem vystavovaných databází a typem
uživatelské komunity. Za dobu existence databázových center se uživatelé mohli setkat s mnoha různými způsoby účtování
za služby. Některé z nich byly na svou dobu velmi progresivní, jiné se zase setkaly s odmítavým postojem odborné
veřejnosti i koncových uživatelů. Online služby vznikly v 60. letech původně pouze pro omezený okruh
zákazníků ze sféry akademické, vojenské a výzkumné, a to především z důvodů finančních. S. Weber [2] uvádí, že náklady
na telekomunikace, hardware a software, stejně tak jako časové investice uživatelů do školení, tvořily v počátcích
fungování online služeb větší část nákladů než cena databáze. Nejčastější model účtování byl založen na principu placení
za čas připojení (connect time - viz 2.2.1).
Podle H. Boyleho [3] se producenti komerčních online bibliografických systémů a databázová centra rozhodli účtovat
poplatky za čas připojení k databázi a za offline tiskové výstupy pravděpodobně proto, že tyto dvě položky byly jedinými
dostupnými kvantitativními měřítky využití systému. Druhou alternativou bylo účtování sledující skutečné využití
počítačových zdrojů, kdy se platilo za tzv. jednotky CPU (computer performance unit - viz
2.2.2). V roce 1985 byla ale databázovým centrům
vytvořena velká konkurence v podobě zdrojů dostupných na optických discích CD-ROM. CD-ROM nabídl především ekonomičtější
způsob vyhledávání velkých objemů dat. Také technologický vývoj v 80. letech měl zásadní vliv na změnu cenové politiky
databázových center. Především se jednalo o zavedení rychlejších modemů a osobních počítačů jako inteligentních
terminálů pro online vyhledávání. Uživatelé s modemy s vyššími přenosovými rychlostmi a lepším softwarovým vybavením
platili výrazně méně za stejný objem informací než uživatelé s méně sofistikovaným softwarem a hardwarem [4]. Mnoho
databázových center proto změnilo svou cenovou politiku - byly zredukovány poplatky za čas připojení a zavedeny nové
poplatky za online zobrazené nebo vytištěné záznamy. V průběhu 90. let se díky internetu cena stává
důležitou marketingovou zbraní. Zatímco klasická databázová centra sváděla na začátku 90. let tvrdý boj o udržení svých
pozic, dostaly se do popředí online služby jako AOL (America Online), Prodigy nebo CompuServe. Jejich způsob účtování za
služby se liší od klasických modelů účtování. Uživatelé těchto služeb obvykle platí paušální poplatky za neomezené
využívání základních služeb a dodatečné poplatky za služby nadstandardní. Ačkoliv u klasických databázových center v
polovině 90. let prudce klesly poplatky za connect time, protože vyhledávání prostřednictvím webovských rozhraní bývá pomalejší a tím zbytečně časově náročnější,
vzrostly na druhé straně další poplatky spojené s vyhledáváním, jako např. ceny za online zobrazení výstupů. Během 90.
let také vzrostla popularita předplatného a služby databázových center začaly být dostupné i pro náhodné nebo málo časté
uživatele, kteří dostali možnost platit kreditní kartou jednorázové rešerše.
2 Přehled možných způsobů účtování za služby databázových center
Každé databázové centrum má svou vlastní strukturu cenových
tarifů, které jsou velmi složité a variabilní. Proto se v tomto příspěvku budeme věnovat pouze základním komponentům,
které v sobě různé cenové modely zahrnují. Těmito základními komponenty jsou:
-
počáteční náklady
-
poplatky za proces vyhledávání
-
poplatky za výstupy
-
další možnosti placení za služby, poplatky za
speciální služby a slevy
2.1 Počáteční náklady Tyto finanční výdaje, v angličtině
výstižněji nazvané jako start-up costs, up-front costs nebo initial capital investments,
souvisejí s prvním vstupem uživatele do databázového centra. Jednu z
nejdůležitějších položek počátečních nákladů tvoří hardwarové vybavení pracovní stanice. Týká se např. nákupu osobního počítače, připojení stanice k internetu
apod. Pro efektivní komunikaci uživatele s automatizovaným informačním systémem je často také nutné nainstalovat na
počítači uživatele speciální software, který
bývá v některých případech poskytován zdarma, ale některá databázová centra si za něj účtují další poplatky. Na počátku
kontraktu uživatel zpravidla platí také poplatek za poskytnutí uživatelského oprávnění a získává tak přístupová práva do
online systému a uživatelskou dokumentaci. Tento registrační poplatek (sign-up charge,
registration fee, membership fee) je buďto jednorázový, nebo je účtován
každoročně. Systémy, které si chtějí vybudovat co nejširší uživatelskou základnu, registrují nové uživatele bez
vstupních poplatků. Jedná se především o systémy, které jsou dostupné výhradně přes WWW rozhraní. Ještě navíc účtují
některá databázová centra svým uživatelům každoročně členské poplatky spojené s uchováváním údajů o uživatelích, zasíláním informačních bulletinů, provozem
poradenského centra apod. Ačkoliv jsou dnes nejrůznější uživatelské příručky a nápovědy dostupné online, efektivní
vyhledávání vyžaduje i tištěné podpůrné materiály. Množství, povaha a cena těchto materiálů se liší systém od systému. V některých
případech jsou uživatelské manuály zahrnuty již v registračním poplatku. Také za školení ve
vyhledávání v online databázích musí uživatel zaplatit, pokud není úhrada za školení součástí registračního poplatku. Většina databázových center u svých běžných kontraktů
nestanovuje minimální poplatky za využívání systému. U databázových center, která stanovují výši ročního nebo měsíčního minima (minimum
service requirements), je uživatel nucen tuto částku uhradit bez ohledu
na to, zda stanovená částka pokrývá náklady na jeho práci se systémem či nikoli (tzv. systém
use-it-or-lose-it). Pro korporativní uživatele není problém tuto částku
překročit, ale může to být problematické pro malé nebo příležitostné uživatele. V některých případech totiž musí
uživatel minimální částku uhradit, i když systém v daném měsíci nevyužil vůbec. Minimální poplatky zavádějí databázová
centra i za vyhledávání v určité databázi. Především se to týká specializovaných a velmi drahých, např. numerických
databází. Tyto poplatky mají sloužit jako odstrašující prostředek pro ty uživatele, kteří by tyto databáze využívali jen
příležitostně.
2.2 Poplatky za proces vyhledávání Poplatky, které se váží na vlastní
proces vyhledávání, jsou účtovány databázovým centrem na měsíční/roční bázi nebo v jiných časových intervalech. Částky
mohou být fixní nebo variabilní. Zatímco počáteční náklady obvykle vyžadují zvláštní dotace, náklady na vyhledávání v
online databázích už bývají zahrnuty do rozpočtu organizace. Nejčastější jsou dnes dva způsoby úhrady za služby
databázových center:
-
předplatné (flat-fee, fixed-fee, all-you-can-eat)
-
platby jen za uskutečněné
operace (pay-as-you-go)
2.2.1 Účtování za čas připojení (connect time)
Hlavní online databázové služby i dnes běžně stanovují
ceny podle délky času, po který je uživatel připojen k systému - tzv. connect time.
Poplatky za connect time se samozřejmě liší nejenom u různých
databázových center, ale i u jednotlivých databází. Průzkum W. Saffadyho [5] prokázal, že ceny bývají nižší především u
všeobecných, humanitních a společenskovědních databází. Naopak vědeckotechnické (komerční patentové a farmaceutické
databáze) patří mezi databáze s nejvyššími poplatky za connect time. Absolutně nejdražší jsou pak databáze hospodářských ukazatelů a nebibliografické
databáze vůbec. Placení za čas připojení je výhodné, protože je jednoduché. Profesionální rešeršéři
mohou princip jednoduše vysvětlit koncovým uživatelům a uživatelé mu snadno porozumí. Náklady na vyhledávání se dají vypočítat a odhadnout dopředu, takže uživatelé
přibližně vědí, kolik jejich rešerše bude stát ještě před tím, než začnou s vyhledáváním.
Nápad použít connect time jako základ pro
účtování služeb je v dnešní době překonán. Jedním z nedostatků je fakt, že čas, po který je uživatel k systému připojen,
neodpovídá ani zdrojům, které jsou využívány, ani objemu informací, které jsou
vyhledány [6]. Nevýhodné je také to, že náklady na vyhledávání kolísají v závislosti na vytížení online systému. V době maximálního zaneprázdnění není systém schopen okamžitě reagovat na požadavky
rešeršéra a tím se automaticky prodlužuje doba připojení k databázovému centru. Uživatelé si mohou naplánovat
vyhledávání na dobu, kdy je systém spíše méně zatížen, a tím snížit své náklady. Takovéto chování uživatelů je výhodné i
pro providera, protože vede k vyrovnání zatížení systému. Connect time
znemožňuje maximální využití interaktivní povahy systému, protože
uživatelé jsou v podstatě pobízeni k použití systému v co nejkratší době. Dochází k minimální nebo žádné interakci se
systémem, což je určitá nevýhoda. Uživatelé stráví raději daleko více času studováním
tištěných příruček a přípravou dotazu offline, než používáním online
nápovědy. Poplatky za čas připojení jsou tímto sníženy, takže uživatelé (a jejich management) se domnívají, že ušetřili.
To je ale jen pouhá iluze, protože celkový čas strávený přípravou dotazu se tak často neúměrně protáhne a v důsledku
toho narůstají i náklady na pracovní sílu. Metoda kalkulace ceny na základě délky doby, po kterou je uživatel k systému připojen, má také nevýhodu
v tom, že konečná částka zaplacená uživatelem je hodně závislá na použitém softwarovém a
hardwarovém vybavení a v nejlepším případě i
na schopnosti uživatele rychle psát. Dochází k prodlužování doby
připojení a uměle narůstají náklady na rešerši. A přirozená obava u začátečníků, kteří se chtějí naučit se systémem
pracovat, je ještě znásobená strachem z toho, že se dopustí nákladných chyb. Navzdory uvedeným
nevýhodám se stal tento způsob standardní metodou účtování za rešeršní služby. Protože to byla metoda používaná téměř
všemi provozovateli online vyhledávacích služeb, nikdo neměl potřebu zamýšlet se nad alternativními metodami placení a
to až do té doby, než pokroky v oblasti technického rozvoje v 80. letech poukázaly na hlavní
nedostatky connect time. Podle Micka O’Learyho [7] existují ale
minimálně dva důvody, proč účtování za čas připojení k databázi bude nadále uplatňováno. Zaprvé, klíčové databáze, které
nemají žádné konkurenty, budou schopny odolávat všeobecnému trendu předplatného. A zadruhé, pro databáze používané jen
příležitostně by bylo nepraktické uzavírat předplatitelské smlouvy.
2.2.2 Poplatky za využití systémových prostředků
(resource unit pricing)
S různým stupněm úspěchu databázová centra
experimentovala s účtováním za své služby na základě počtu “computer resource units” (CRU), které byly použity ve vyhledávacím procesu. Kromě označení CRU se používaly i
zkratky CPU (computer processing unit, computer performance unit, computer price
unit) nebo SRU (system resource unit) [8]. Obvykle takové
účtovací schéma zahrnovalo jednak nízké ceny za čas připojení k databázi a jednak
poplatky za “resource units”. Pro uživatele bylo samozřejmě
hlavním problémem pochopit, co to přesně “resource unit” je. Typickými představiteli, kteří využívali tento typ účtování za služby, byla databázová centra
Mead Data Central (MDC - dnes LexisNexis) nebo Dow Jones News/Retrieval. Dnes je to především databázové centrum Dialog se svými
DialUnits (viz 2.2.2.1). Zatímco poplatky za connect timenebo za výstupy jsou celkem dobře predikovatelné, u poplatků za resource
unitsje celá situace komplikovanější. Uživatelům jsou účtovány poplatky
za dobu zpracování, přístup k diskům, vstupní a výstupní
operace a využití dalších počítačových zdrojů spojených s konkrétním
dotazem. Zastánci tohoto způsobu účtování argumentují tím, že tento model přesně reflektuje komplexnost dané rešerše a
spravedlivě účtuje uživatelům poplatky za počítačové operace, které sami spustí. Čím je tedy dotaz obtížnější, tím více
uživatel za vyhledávání zaplatí. Mezi další výhody patří například fakt, že nejsou postihováni pomalí písaři a
uživatelé, kteří v systému vyhledávají v době jeho nejvyššího pracovního vytížení. Výrazným nedostatkem je pak na druhé
straně obtížná předvídatelnost výše poplatků [9].
2.2.2.1 DialUnits DialUnits (Dialog Interactive Language Units) reprezentují využití systémových zdrojů nezbytných pro uskutečnění vyhledávacího
příkazu. DialUnits se negenerují jen při použití vyhledávacích příkazů, ale při použití všech příkazů (EXPAND,
SELECT, atd.), přičemž některé příkazy (jako např. REPORT, SORT a RANK) využívají systémové zdroje daleko intenzivněji,
takže jejich použitím se generuje větší počet DialUnits. DialUnits se negenerují při použití administrativních příkazů
(jako např. COST, DISPLAY SETS, LOGOFF, EDIT nebo HELP). Pro výpočet nákladů na vyhledávání je třeba počet generovaných
DialUnits vynásobit cenou za 1 DialUnit, která je stanovena individuálně pro každou databázi. Tento
způsob účtování za služby nahradil u databázového centra Dialog v roce 1998 poplatky
za connect time (u platforem DialogWeb, DialogClassic a
DialogClassic Web) a eliminoval většinu nákladů ve fázích plánování dotazu, “přemýšlení” a vyhodnocování výsledků. Do
Dial-Units se nezapočítává příprava rešeršní strategie, čtení dokumentace, zobrazení seznamu titulů, zvolení dodacích
podmínek a nastavení uživatelských preferencí. Cena za 1 Dial-Unit závisí na obsahové hodnotě databáze. Jak vyplývá z
průzkumu Williama Saffadyho [9], patří mezi databáze s nejnižšími poplatky za DialUnits vládou dotované databáze,
zatímco mezi ty s nejvyššími poplatky komerční nebibliografické databáze hospodářských ukazatelů. Některé databáze jsou
zcela zdarma, např. Bluesheets nebo Homebase. Nejmenší jednotkou je 0,001
DialUnit. Původně byl na konci každého vyhledávání nashromážděný počet
Dial-Units zaokrouhlen na celé číslo. Na základě protestů uživatelů i odborníků byl Dialog ale nucen od zaokrouhlování
ustoupit.
2.2.3 Předplatné (flat-fee, fixed rate) V anglické terminologii se
používá pro předplatné několik termínů. Nejpoužívanější jsou flat-fee, fixed rate
nebo “block” pricing, a všechny tyto termíny zastřešuje nadřazený
termín subscription. Flat-fee a fixed-ratejsou v podstatě synonyma a vyjadřují neomezené využívání
databáze nebo skupiny databází za fixní periodické platby [7]. Setkat
se ale můžeme i s výrazem all-you-can-eat (AYCE). “Block” pricing odpovídá pravidelným splátkám za určitý počet dotazů nebo hodin vyhledávání.
Mick O’Leary [7] shrnul hlavní výhody předplatného pro uživatele do několika bodů:
-
nárůst objemu online
vyhledávání
-
využití
většího počtu databází a interaktivní povahy vyhledávání
-
více vyhledaných dat
-
možnost zavrhnout jiné zdroje
-
lepší psychologické podmínky
-
předvídatelné náklady
Možnost předplatného online
služeb vedla k omezení vyhledávání na CD-ROM. K rozšíření databází na CD-ROM přispěla právě skutečnost, že vyhledávání v
těchto databázích je uživatelům účtováno formou předplatného. O’Leary si dokonce v roce 1993 pohrává s odvážnou
myšlenkou, že kdyby databázová centra nabízela předplatné už o pět let dříve, databáze na CD-ROM by byly patrně
rozšířeny daleko méně. Flat-rate model použil
poprvé Telebase Systems při zavádění svého EasyNet service v roce 1985
[11]. Dnes většina databázových center nabízí placení za služby mimo jiné i
formou předplatného. Kontrakty bývají uzavírány s obchodním zástupcem databázového centra podle individuálních potřeb a
možností zákazníka. Zákazníci preferují předplatné ze tří důvodů: (1) chtějí se pojistit proti
neočekávaně vysokým účtům, (2) chtějí mít možnost nadměrně využívat systém, (3) přejí si zbavit se tlaku narůstajících
poplatků, které se načítají při každém použití systému [2]. Předplatné především osvobozuje
rešeršéry od neustálého stresu, který doprovází práci pod velkým
časovým tlakem. Také dává uživatelům pocit zadostiučinění, který pramení z toho, že jsou schopni využívat svých
dovedností a znalostí k účelnému vyhledávání. Předplatné přispívá i k příznivějšímu klimatu pro školení a trénink nových
rešeršérů. V případě ročního předplatného se účtuje jediný poplatek za rok neomezeného
vyhledávání v jedné nebo více databázích, kdy nezáleží na tom, kolik dotazů je provedeno a kolik položek je nalezeno.
Existuje zde i možnost uzavřít předplatitelskou smlouvu jen na jeden měsíc, ale třeba i na několik let dopředu
(multi-year contract). K předplatnému se vždy přistupuje
rozdílně případ od případu. Běžné předplatitelské kontrakty se odvíjejí od průměru minulých ročních plateb, ke kterým je
ještě připočítáno určité navýšení. Navýšení kolísá případ od případu a pohybuje se v rozmezí několika málo procent až k
50 %. Průměrně je to zhruba nárůst o 10 %-30 %. V předplatném už často bývají zahrnuty poplatky za
vyhledávání (např. connect time) a výstupy,
Alerts, dokumentace a školení. Předplatné je poskytováno na vyhledávání 1) v celém systému nebo 2) jenom na jednotlivé
databáze a nebo 3) na vybrané skupiny databází, a bývá omezeno na jednoho uživatele. V případě zájmu o multiuživatelskou
licenci je třeba si připlatit. Největší obavu mají noví předplatitelé z toho, že částka, kterou
zaplatili při uzavření jejich první smlouvy, se
zvýší při dalším obnovování kontraktu. Jestliže je služba populární a hodně využívaná, začnou se uživatelé obávat
toho, že další kontrakt bude obsahovat i proporcionální navýšení, které bude pro ně příliš vysoké, a budou tedy nuceni
se vrátit k tradičnímu placení za služby. Nevýhodný je tento způsob účtování pro organizace, které jsou zvyklé účtovat
náklady na rešerši zpětně svým klientům. Během relace se jim totiž nezobrazují náklady na
jednotlivé rešerše. Předplatné není obvyklé u koncových uživatelů, ale
spíše například u korporativních uživatelů. Účtování za jednotlivé dotazy
(per search system) zavedly systémy zaměřené na koncové
uživatele. Na základě přiděleného hesla je uživateli umožněno provést jednu jednoduchou rešerši
. Pak již je heslo nepoužitelné. Vyhledávání je často omezeno
pouze na jednu konkrétní databázi. Pokud uživatel nenalezne odpověď na svůj dotaz, systém mu povolí nové vyhledávání,
dokud nedospěje k nějakému výsledku. Tento systém využívají především velké knihovny nebo školy, které umožňují svým
uživatelům samostatně vyhledávat v online databázích. Předplatí si určitý počet rešerší, cena je v tomto případě závislá
na tom, jak velký objem rešerší je předplacen. Rešerše je definována jako vyhledání určitého počtu (zpravidla 1-10)
bibliografických citací k danému tématu. S tímto typem účtování se můžeme setkat například u služby
OCLC FirstSearch Catalog [12]. Per search pricingje žádané především pro svou
jednoduchost. Bohužel ale neumožňuje uživatelům modifikovat rešeršní strategii, jestliže naleznou
pouze nerelevantní záznamy. Navíc systémy, které limitují počet citací, jsou vhodné pouze pro uživatele, kteří se
spokojí jen s několika citacemi a neusilují o vyčerpávající rešerši.
2.2.4 Poplatky za relaci (session rate) V
lednu 1989 zavedlo databázové centrum ESA-IRS (dnes EINS) místo plateb za connect timepevnou taxu za relaci. Tato taxa začíná být účtována v momentě, kdy uživatel začne
pracovat s některou vybranou databází (nebo souborem databází) a zadá
příkaz k vyhledávání. Délka pobytu uživatele ve vybrané databázi (databázích) je
časově neomezená. Uživatel tedy zaplatí jednorázový poplatek při vstupu do databáze a dále
platí minimální poplatek za connect time a vysoké částky za výstupy.
Výše session rates se samozřejmě liší v
závislosti na prohledávané databázi. Podle slov M. Saksidy, někdejšího ředitele databázového centra ESA-IRS, byla změna cenové politiky vyvolána potřebou 1) zvýšit podíl na trhu a 2) nabídnout
uživatelům systém, kde by platili hlavně za výstupy [13]. V době zavedení tohoto nového způsobu účtování se ale ozvaly
hlasy, které upozorňovaly na skutečnost, že uživatelé mohou využít nových cenových tarifů ESA-IRS pro naplánování svých
dotazů a poté si záznamy vyhledat a stáhnout v některém jiném databázovém centru [14].
2.2.5 Poplatky za jednotlivé selekční termíny
V některých případech jsou kromě poplatků za
connect time zavedeny i poplatky za selekční termíny.
V roce 1988 zavedl CAS (Chemical Abstracts Service - producent databází z oblasti
chemie) nové poplatky, nazvané “search fees”. To jsou fixní poplatkyza každý použitý selekční termín nezávislé na connect time.
To samozřejmě vede k tomu, že se uživatelé snaží minimalizovat počet použitých
selekčních termínů, aby snížili cenu rešerše. Je tedy možné, že v takovém případě nebude rešerše tak kompletní a
relevantní, jak by mohla být. Kromě search fees začal CAS účtovat i tzv. “record extraction fee”
za každý termín extrahovaný z výsledků za účelem jeho použití jako selekčního
termínu v jiných databázích. Record extraction feese účtuje v momentě, kdy uživatel zadá určité vyhledávací příkazy (EINS - ZOOM, Dialog - MAP, STN
International - SELECT apod).
2.2.6 Poplatky za speciální příkazy (charge for
special commands)
Speciální příkazy, které jsou u některých systémů k dispozici,
slouží uživatelům jako podpůrné prostředky pro efektivní vyhledávání, a proto jsou za jejich použití účtovány zvláštní
poplatky. Počet těchto příkazů je poměrně vysoký, proto uvedu jen některé příklady:
-
MEM(Questel-Orbit) - umožňuje uplatnit dotaz průřezově na všechny zpřístupňované
databáze, je zdarma kromě databáze CAS
-
ZOOM a SUPERZOOM (EINS) - nástroj pro textovou analýzu, poskytne seřazený přehled všech termínů,
frází, jmen a kódů ve vybraném poli, zdarma do výše 200 analyzovaných termínů, nad 200 se cena zvyšuje
-
GET (Questel-Orbit) - automatická analýza dat v jednom konkrétním poli, platí se za každý záznam v
analyzovaném souboru
2.2.7 Placení závislé na přenosových rychlostech
(baud rate pricing)
Tento způsob účtování se uplatnil především v polovině
80. let, kdy uživatelé začali používat modemy s vyšší přenosovou rychlostí. Oproti uživatelům s pomalejšími modemy měli
tito uživatelé značnou výhodu v tom, že strávili méně času vyhledáváním a čekáním na stažení dat, což samozřejmě
vyústilo ve snížení nákladů na rešerši. Proto databázová centra zavedla různé sazby pro různé přenosové rychlosti
modemů. 2.3 Poplatky za výstupy (output charges)
Běžnou součástí většiny online cenových tarifů jsou poplatky za záznamy a dokumenty, které jsou
vyhledány v databázi na základě rešeršního dotazu a následně v případě zájmu zobrazeny, vytištěny nebo dodány jiným
způsobem uživateli. Databázová centra účtují za tyto vyhledané záznamy uživatelům tzv.“hit
charges”, které jsou určitou formou výstupních poplatků a jsou
vybírány spolu s poplatky za vyhledávání. Poplatky za výstupy se řídí podle uzavřených kontraktů mezi producentem
databáze a online databázovou službou. V podstatě se jedná o poplatky za:
-
zobrazený záznam/dokument (display
charge)
-
nebo
vytištěný záznam/dokument (print charge)
-
nebo
přetažený záznam/dokument (downloading)
Většina zisků z hit chargesje (databázovým centrem) poukázána producentovi databáze ve formě licenčních poplatků.
Některá databázová centra u svých vybraných služeb (Dialog1, DialogSelect, STNEasy, atd.) účtují uživatelům pouze poplatky za zobrazení výstupů (tzv.
results-based pricing nebo pay-per-view). V
tomto případě uživatelé vůbec neplatí poplatky za vyhledávání (kromě STNEasy, kde uživatelé platí fixní poplatek za dotaz). Jakmile si uživatel jednou záznam nebo dokument
zobrazí, může si ho vytisknout nebo stáhnout na svůj počítač bez dalších poplatků.
2.3. Poplatky za zobrazení (display charge)
Po zadání příkazů TYPE nebo DISPLAY (uvedené příkazy platí pro databázové centrum Dialog) se
uživateli zobrazí ve zvoleném formátu výsledky jeho vyhledávání. Je důležité pečlivě zvolit jak formát zobrazení, tak i
konkrétní počet zobrazených záznamů, protože se platí za každý záznam. Poplatky za online zobrazení se týkají
bibliografických citací, abstraktů, plnotextových dokumentů nebo jiných informací zobrazených během relace. Protože
zobrazené informace mohou být okamžitě uloženy na pevný disk, jsou poplatky za zobrazení a downloading u většiny
databázových center identické. Rozdílné jsou ceny pro různé databáze a různé formáty zobrazení.
Většinou zde existují velmi levné formáty, které umožňují prohlížení dat, zkrácené formáty nabízející základní
bibliografické informace a plné formáty, které obsahují bibliografická data s klíčovými slovy a abstrakty nebo přímo
plnotextové dokumenty. Pro usnadnění prohlížení výsledků a modifikaci výsledku rešerše nabízí většina producentů
databází tzv. “free format”, který dovoluje uživateli zobrazit si zdarma pouze názvy a v některých případech i klíčová slova z nalezených
záznamů. Uživatel tedy nemá k dispozici kompletní bibliografickou informaci, ale i tak mu free
format umožňuje posoudit relevantnost výsledků.
2.3.2 Poplatky za tisk (print charge)
Pro vytištěné záznamy existuje dvojí taxa - za záznamy vytištěné offline
(v databázovém centru) nebo online (u uživatele). Poplatky za tisk
offline obvykle neobsahují výdaje za poštovné, ale někdy zahrnují manipulační poplatky. Většina online databázových
center zavedla standardní cenu za vytištění plnotextového záznamu z každé databáze. Za formáty tisku, které obsahují
méně informací než plnotextový záznam, jsou účtovány snížené částky z cen plného textu. V některých případech je
účtována i cena za vytištění jednotlivých stránek, citací, odstavců, znaků nebo polí. Někdy může
uživatel zadat příkaz k offline tisku omylem. V takovém případě je možné příkaz obratem zrušit, při delší časové
prodlevě si ale databázové centrum účtuje stornovací poplatek. Zvláštním poplatkům podléhá i expresní vytištění a dodání výstupů. Vzhledem k
autorským právům nemá uživatel právo vytištěný záznam nebo dokument dále reprodukovat (nebo si záznamy ukládat do
lokální databáze). Pokud chce vytištěné výstupy poskytnout třetí straně, musí si za další kopie připlatit. Výše
příplatku se řídí počtem požadovaných kopií, respektive počtem uživatelů, kteří mají přístup k lokální databázi.
2.4 Další možnosti placení za služby, poplatky za speciální služby a slevy
2.4.1 Placení kreditní kartou (credit card billing)
Většina uživatelů online služeb má s databázovým centrem
uzavřenu smlouvu s jasně stanovenými platebními podmínkami, které vycházejí ze zavedených obchodních zvyklostí. Služeb
databázového centra chtějí někdy využít ale i náhodní uživatelé nebo uživatelé,
kteří služeb vyžívají jen velmi zřídka a nechtějí se tedy vázat smlouvami.
Proto centra, která chtějí být přitažlivá pro široký okruh koncových uživatelů, zavedla možnost platit za služby
kreditní kartou. Systém přijme v tomto případě nového uživatele okamžitě online na základě udání kódu jeho kreditní
karty a umožní mu se systémem pracovat, aniž byly předtím vyřízeny standardní přihlašovací formality.
Účtování je jednoduché a lehce pochopitelné pro uživatele. Běžně se platí až za zobrazení plných záznamů nebo dokumentů. Účet za rešerši se záhy objeví na
uživatelově měsíčním výpisu z banky. Protože se jedná o jednorázovou operaci, ceny jsou obvykle o něco vyšší než pro
smluvně zaregistrované uživatele. Pro databázová centra je tento způsob placení nevýhodný
v případě, kdy uživatel zůstane dlouhou dobu připojen, ale nakonec si žádný záznam
nezobrazí a nic tak nezaplatí. Neplatí ani uživatelé, kteří na svůj dotaz obdrží nulové výsledky, ačkoliv tím právě
mohou dosáhnout svého cíle - utvrdit se v tom, že o zkoumaném problému ještě nebylo nic publikováno [4].
2.4.2 Možnosti pronajmutí databáze (database
leasing options) Organizace, které
využívají velmi často jen některé databáze, mají možnost si tyto databáze “pronajmout” - provozovat je uvnitř své
organizace a zpřístupnit je tak svým vlastním uživatelům (intranetové řešení). Často jsou informace, které
instituce tímto způsobem od databázového centra získá, kombinovány s vlastními informacemi a dochází tak k vytvoření
jediné databáze. Protože je toto řešení velmi nákladné a je zapotřebí výkonných počítačů k zpracování a udržování
velkých bibliografických databází, jsou kontrakty sjednávány individuálně. Database leasing je v podstatě další formou předplatného. Institucím, které si nemohou
toto řešení dovolit, nabízejí databázová centra službu, kdy nejsou databáze vystaveny u zákazníka, ale stále na serveru
databázového centra nebo na serverech menších komerčních institucí a jsou zpřístupňovány “na míru” pro určitou firmu
nebo skupinu firem (extranetové řešení).
2.4.3
Poplatky za speciální služby Kromě
nástrojů pro podporu vyhledávacího procesu nabízí většina databázových center ještě další služby. Většinu z nich mohou
uživatelé využívat během vyhledávání, ale některé z nich už jsou považovány za doplňkové. K dispozici mohou být
uživatelům různé sekundární analytické funkce,
např. seřazení výsledků podle relevance, automatický přenos zvolených deskriptorů ze záznamů v rešeršní odezvě do jiné
sady databází, různé frekvenční analýzy aj. Tyto sofistikované funkce jsou velmi užitečné pro zpracování informací a
databázová centra proto za ně vybírají zvláštní poplatky nad rámec běžných poplatků. Většina
databázových center nabízí svým uživatelům možnost uchování rešeršní strategie. Dočasné uložení strategie je většinou zdarma, ale platí se za
trvalé uchovávání dotazů. Za dočasné se považuje uchování rešeršní
strategie po dobu 24 hodin (Ovid), 7 dnů (Questel-Orbit), do konce kalendářního měsíce (Dialog), atd. Ceny jsou účtovány
měsíčně na základě počtu uložených dotazů nebo podle počtu selekčních termínů, popřípadě příkazových řádků. Řada databázových center průběžné rešerše zahrnuje do rejstříku funkcí, kterými získává své
uživatele. Ve světě se označují jako SDI (Selective Dissemination of Information) a
dnes bývají častěji označovány jako Alerts.Podle individuálně zadaných a průběžně uplatněných rešeršních dotazů (profilů) se
periodicky zpracovávají aplikačními programy databázových center datové soubory, které vždy obsahují dávky nových
informací. Účtuje se obvykle roční nebo měsíční cena za profil , kromě toho uživatel hradí poplatky za zaslané záznamy s přihlédnutím k formě jejich doručení (elektronicky či poštou na papíře). Cena je také
závislá na periodicitě průběžného informování - měsíční, týdenní, denní, v reálném čase, podle přání zákazníka, apod.
Doručeny bývají někdy plnotextové dokumenty, ale v jiných případech jsou doručeny pouze titulky nebo zkrácené záznamy,
takže se uživatel musí připojit k online systému, pokud má zájem o celé záznamy a dokumenty. Profily si zadávají
uživatelé sami nebo využijí nabídky již “předpřipravených” nebo existujících profilů, což je samozřejmě levnější. Jeden
uživatelský profil je možné uplatnit současně ve více databázích. Nadstavbou nad standardními rešeršními procesy jsou
dnes velmi aktuální formy zpřístupňování primárních dokumentů, které se ze zasílání fotokopií dokumentů klasickou poštou
nebo faxem mění na dodávání dokumentů elektronickou formou.
Jsou souhrnně pojmenovány anglickou zkratkou DDS (Document
Delivery Services), česky služby dodávání dokumentů, a jsou dnes
poskytovány nejrůznějšími typy velkých knihoven a informačních center i samotnými databázovými centry. U dokumentů,
které jsou doručeny elektronicky, se běžně platí nižší poplatek za doručení než u dokumentů zasílaných klasickou poštou
nebo faxem. Dále bývají poskytovány množstevní slevy. 2.4.4 Slevy (discount
plans) Hlavními důvody, proč databázová centra poskytují slevy na své služby,
jsou:
1) maximalizace příjmů 2) rozšíření počtu uživatelů 3) uspokojení uživatelů 4) vykrytí tzv.
“hluchých” časů využívání
Saffady [5] uvádí některé příklady slev, které jsou nabízeny databázovými centry:
-
slevy pro akademickou sféru
-
členské slevy
-
slevy na využití systému v době, kdy je méně vytížen
-
slevy v případě garance minimální platby nebo předběžné
úhrady
-
množstevní slevy
-
slevy pro
předplatitele, kteří mají zakoupen produkt na více médiích
Slevy pro časté uživatele
Uživatelé, kteří často využívají služeb
databázového centra (heavy users) jsou
odměněni celou řadou slev a výhodnějšími smluvními podmínkami. Podrobnosti se značně liší u každého databázového centra,
ale všeobecně jsou nabízeny slevy na velkoobjemové využití systému (volume usage ). Velmi běžné je poskytnutí slevy uživatelům, kteří se předem zaváží k určité míře
využívání systému během dalšího roku a uzavřou s databázovým centrem závaznou smlouvu na určitou částku. Podle výše
dohodnuté částky se odvíjí i výše slevy. Některá databázová centra nabízejí fixní slevu , která je závislá na ročním závazku nebo na výši předchozích zaplacených účtů. ESA-IRS
nabízí procentuální slevy závislé také na výši
měsíčních účtů. Alternativou k ročním závazkům jsou měsíční diskontní plány (monthly
discount plans). V 80. letech byly tyto slevy poskytovány na základě
předplaceného objemu hodin. K čím vyššímu počtu hodin se uživatelé zavázali, tím platili nižší poplatky za čas připojení
[15, rovněž 16]. Speciální kontrakty uzavírají databázová centra s velkými
firmami nebo univerzitami (enterprise-wide agreements), ve
kterých pracují (studují) stovky a tisíce zaměstnanců (studentů). Protože jsou tyto kontrakty uzavírány na velmi vysoké
částky, je systém slev a servisních služeb individuální [17].
Multiuživatelské licence V
případě, že chce instituce umožnit přístup do databázového centra více uživatelům najednou, musí získat od
databázového centra multiuživatelskou licenci. Nejvýhodnější je tento způsob účtování pro velké knihovny nebo instituce,
které mají zjistitelný počet uživatelů, kterým neúčtují vyhledávání v databázích. Bohužel je tento způsob také
nejsložitější a vyžaduje tedy obchodní vyjednávání. Konečná cena je založena na některém z následujících principů [18]:
1) celkový počet
uživatelů 2) velikost instituce 3) počet potenciálních uživatelů 4) počet uživatelů, kteří mohou vyhledávat současně
O výši cen se dá vyjednávat a často hraje významnou roli například velikost nebo prestiž knihovny.
Pro placení za databáze, které využívá široký okruh uživatelů, je tento způsob účtování nejlepší. Kalkulace na
základě celkového počtu uživatelů se opírá například o počet studentů univerzity nebo počet obyvatel, kteří žijí ve
spádové oblasti veřejné knihovny. Poplatek za jednoho uživatele je obvykle velmi nízký, protože databázové centrum nebo
producent počítá s tím, že pouze zlomek z celkového počtu uživatelů bude databázi využívat. Protože poplatek za jednoho
uživatele běžně klesá se vzrůstajícím počtem uživatelů, vyplatí se především malým knihovnám vstoupit do konsorcia. Obdobou kalkulace na základě celkového počtu uživatelů je účtování založené na
velikosti knihovny. Velikost je posuzována buď podle výše celkového
rozpočtu, nebo podle počtu výpůjček a nebo podle počtu zaregistrovaných uživatelů. Stanovení poplatků na základě počtu
potenciálních uživatelů je uplatňováno v situacích, kdy počet jedinců, kteří se zajímají o konkrétní databázi, může být
poměrně přesně odhadnut. Účtování fungující na základě počtu uživatelů, kteří mohou současně
vyhledávat, je založeno buď na počtu uživatelů, kteří se mohou současně zalogovat do systému, nebo na počtu
pracovních stanic, ze kterých je možné se do systému připojit. Účtuje se v různých rozpětích (např. 2-5 nebo 6-10
uživatelů). Poplatky se snižují při vzrůstajícím počtu uživatelů, kteří mohou pracovat souběžně.
Konsorcia
Uživatelům, kteří jsou ochotni si předplatit určitý objem využití, jsou poskytovány obvykle větší slevy. Tyto slevy
podpořily nárůst konsorcií malých uživatelů, kteří se spojují, aby využili předností vyšších diskontních sazeb. Členství
v konsorciu snižuje ceny poskytováním slev na předplatném a sníženými poplatky za jednoho uživatele. Mnoho akademických
a veřejných knihoven pochopilo, že spolupráce s dalšími knihovnami je nutná pro dosažení co nejlepších cen za online
služby. A někdy je to jediná cesta, jak se k vytoužené službě dostat za přijatelnou cenu [18].
Slevy pro speciální skupiny uživatelů Slevy na online vyhledávání jsou často poskytovány také vybraným skupinám uživatelů. Webber [2]
poznamenává, že databázová centra se často snaží
rozlišovat mezi informačními specialisty a koncovými uživateli, kterým nabízejí levnější a “osekanější verzi”, méně
databází a méně vyhledávacích možností. Profesionální rešeršéři - členové AIIP (Association of Independent
Information Professionals) mohli například v 90. letech u databázového centra Dialog využívat celou řadu slev (nižší
registrační poplatky, 30% sleva na školení, atd.) [19]. Běžné jsou slevy pro neziskové organizace,
např. pro akademickou sféru, protože snahou
databázových center je proniknout do výchovy a vzdělávání budoucích odborných pracovníků nabídkou souborů bází dat ve
zvláštním účtovacím režimu. Slevy jsou nabízeny univerzitám ve víře, že studenti budou systém často využívat i poté, co
ukončí studia a nastoupí do práce. Výsledky vyhledávání v rámci této formy služeb nesmějí být využívány jakkoli komerčně
a nesmějí být dále uchovávány ani v elektronické podobě. Školy se zaměřením na vzdělávání informačních pracovníků a
knihovníků mohou využít ještě výhodnějších forem služeb, které jsou určeny speciálně pro tuto cílovou skupinu. Slevy jsou poskytovány ale i dalším organizacím, např. vládním nebo
výzkumným. Na různé slevy se mohou těšit i nově registrov
aní uživatelé databázových center, ať už se jedná o časově
omezený bezplatný zkušební přístup nebo poskytnutí některých služeb na ukázku zdarma. V některých případech bývají
uživatelé zohledňováni i podle geografického kritéria , tzn. že např. uživatelé z rozvojových zemí platí nižší poplatky. Časté je také rozlišení na americké a
neamerické (ostatní) uživatele a pro obě tyto skupiny jsou stanoveny rozdílné ceny.
Bezplatné a tréninkové databáze Některé online centrály nabízejí několikrát měsíčně zlevněné nebo zcela
bezplatné databáze. Smyslem je, aby se uživatelé seznámili s nově
zaváděnými nebo méně využívanými databázemi. Nabídka je dvojí - výsledné informace jsou placené a časový limit zdarma (
happy hours), nebo je vše zdarma (freetime) [20]. Ve freetimu
uživatel může obvykle během limitovaného časového intervalu vyzkoušet všechno, co by jinak často draze platil. Konkrétní
datum, kdy bude databáze dostupná v tomto zvýhodněném režimu, je uživatelům včas oznámeno. Omezený přístupový čas zdarma
je také často nabízen
novým uživatelům.
Kromě zlevněných databází, které jsou dostupné za zvýhodněné ceny pouze v konkrétní datum, nabízejí databázová centra
svým uživatelům i tzv. cvičné databáze, které jsou cenově zvýhodněné trvale. Jsou opět dostupné zcela zdarma nebo
s velmi redukovanými cenami. Tyto databáze ale nejsou aktualizovány a obsahují pouze zlomek dat “originální databáze”,
takže nemohou uživatelům nabídnout vyčerpávající a aktuální informace.
Využívání systému v různých časech
(time-differential charging) U zavedených
databázových systémů bylo běžné účtovat nižší sazby za vyhledávání v čase, kdy je systém méně vytížen
(off-peak hours). Tato nabídka se týkala především
uživatelů, kteří pracují večer nebo o víkendech , tzn. v čase, kdy se snižují frekvence online dotazů. Účelem bylo vytížit vyhledávací stroje rovnoměrněji.
Protože byly tyto snížené sazby nabízeny mimo normální pracovní dobu, využívali je spíše přímo koncoví uživatelé nebo
uživatelé ze sféry akademické. Hlavní výhodou tohoto režimu bylo podstatné zlevnění plateb za vyhledávání v databázích i
za prohlížené a dodané dokumenty. Režim zlevněného zpřístupňování databází mimo pracovní dobu byl
“vynalezen” databázovým centrem BRS (dnes Ovid Technologies). Jeho služba After Dark , zavedená na začátku roku 1983 , byla pak následována např. službou Knowledge Index u
databázového centra Dialog nebo službou Kwik Knowledge, která byla dostupná prostřednictvím služby CompuServe [21]. Dnes tento systém slev s exponenciálně
rostoucím výkonem počítačů a globálním přístupem uživatelů k online databázovým službám ztrácí význam. Databázové
centrum STN International jej však uplatňuje u
některých databází v rámci Academic Program.
Akademické instituce mohou na vyhledávání v těchto databázích uplatnit slevu pouze v případě, že v nich vyhledávají o
víkendu nebo v nočních hodinách.
Slevy pro předplatitele tištěné verze produktu
Někteří producenti databází se pokoušejí čelit fenoménu rušení
předplatného tištěných produktů ve prospěch online přístupu zavedením tzv. “two-tier pricing ”. Konkrétně to znamená, že předplatitelům tištěné podoby časopisů je umožněn online
přístup do databáze za sníženou cenu, zatímco ostatní platí plnou cenu. Rozdíly v ceně mezi předplatiteli a
ostatními uživateli mohou být značné. 2.5 Způsoby informování uživatele o cenových
relacích
Faktura a výpis z účtu
u databázového centra (monthly invoice) jsou zasílány uživatelům
obvykle každý měsíc. Výpis běžně obsahuje detailní rozpis jednotlivých relací a poplatky za ně v chronologickém pořadí.
Tyto výpisy jsou zasílány klasickou poštou nebo přes e-mail. Elektronické výpisy je možné importovat např. do
tabulkového procesoru Excel a dále s nimi pracovat. Fakturu je třeba zpravidla uhradit do 30 dnů po jejím obdržení,
jinak se k ceně připočítává ještě zpozdné. Kdykoliv během interakce se systémem může uživatel např.
pomocí příkazu COST (u Dialogu, DataStaru, EINS, atd.) zjistit, jakou částku utratil. Celková cena za relaci je
sumarizována na obrazovce po zadání příkazu k odlogování se od systému. Podrobné ceníky služeb jsou v dnešní době běžně
uváděny na webovských stránkách databázového centra nebo instituce, která databázi provozuje. Dále je možné přehled cen
najít v online nebo tištěných dokumentacích ke každé databázi (např. v Dialog Bluesheets). Ceny se mění u většiny
databázových center obvykle 1x ročně na začátku kalendářního roku, ale může docházet i k častějším obměnám v
průběhu roku. Navýšení cen se řídí dvěma faktory: 1) inflací a 2) zvýšením cen na straně producentů databází [22].
3 Cenová politika databázových center dnes
Současná cenová politika databázových center je velmi různorodá.
Následující stručný obecný přehled se týká cenové politiky 11 vybraných
databázových center - Dialog (www.dialog.com), DataStar (www.datastarweb.com),
Ovid (www.ovid.com), Dow Jones Interactive (www.dowjones. com/corp/index.html),
LexisNexis (www.lexisnexis.com), CompuServe (www.compuserve.com), Questel-Orbit (www.questel.orbit.com),
EINS (www.eins.org), STN International (www.stn-international.de), DIMDI (www. dimdi.de) a Genios (www.genios.de). S
textem korespondují tabulky č. 1 a 2 uveřejněné za článkem. Údaje zde sumarizované vycházejí z informací zveřejněných na
webovských stránkách jednotlivých databázových center [24].
Registrace uživatele Prakticky ve všech databázových centrech je uživatel
povinen se registrovat a podepsat obchodní smlouvu, ve které se zavazuje k dodržování smluvních podmínek. Bez
podepsání kontraktu je možné využít pouze služby fungující na bázi placení kreditní kartou (viz dále).
Registrační poplatky (zápisné) si účtují Dialog, STN International, DIMDI a
Questel-Orbit. V některých případech (Dialog, DataStar) už je v tomto registračním poplatku zahrnut i kredit k pokrytí
výloh spojených s používáním systému v prvních 30 dnech. V průběhu roku pak tato čtyři databázová centra (Dialog, DIMDI,
STN International a Questel-Orbit) vyžadují pravidelně od svých uživatelů také členské příspěvky, určené na
provoz helpdesk, vydávání elektronických newsletters nebo na rozesílání aktualizovaných manuálů. Manuály a další uživatelské příručky
bývají součástí registračního poplatku (Dialog, Questel-Orbit, STN International), nebo se platí zvlášť (EINS, DIMDI) a
nebo jsou poskytovány zcela zdarma (Genios).
Minimální měsíční poplatky za služby zavedli provozovatelé Genios, Questel-Orbit a Dialog (netýká se Dialog Open
Access). Zatímco u databázových center Genios a Questel-Orbit uživatel neplatí v případě, že systém nevyužívá, u Dialogu
je tato záloha nevratná i v měsících, kdy uživatel nevyužije systém vůbec. DataStar a EINS mají stanoven roční
minimální poplatek.
Ceníky služeb Informace o cenách za služby dnes bývají nejčastěji
dostupné na webovských stránkách jednotlivých databázových center, i když se samozřejmě i nadále můžeme setkat s
tištěnou podobou ceníků. V podstatě platí pravidlo, že čím větší databázové centrum a čím širší nabídka cenových plánů,
tím nepřehlednější je orientace v cenících. I nadále tak zůstává nenahraditelný kontakt s obchodními zástupci a
marketingovými odděleními jednotlivých databázových center. Evropská databázová centra nyní udávají
své ceny nejčastěji pochopitelně v
euro, zatímco americká v US dolarech. S cenami
v US dolarech se ale můžeme setkat i u některých evropských databázových center (DataStar, DIMDI,
Genios, STN International).
Informace o ceně za rešerši Téměř všechna databázová centra (kromě Dow Jones Interactive) umožňují
uživateli získat přehled o ceně za právě probíhající online relaci. V příkazovém modu to bývá nejčastěji zadáním
příkazů COST, DISPLAY COST apod., v grafickém prostředí internetu pak kliknutím na příslušný odkaz nebo ikonu. U
několika databázových center se mohou uživatelé online informovat o svých útratách až několik měsíců nazpět (G
enios, CompuServe). Faktury jsou ve většině případů
zasílány uživatelům měsíčně. DIMDI zasílá faktury čtvrtletně.
Metoda placení za služby
Nejběžnějším způsobem účtování za služby je pay-as-you-go . U několika databázových center se stále ještě jedná o poplatky
za connect time (DataStar, Ovid, Questel-Orbit, STN on the
Web). Uživatelům už ale nejsou tyto poplatky účtovány po celou dobu připojení, ale pouze v době, kdy se systémem aktivně
pracují. Dialog svým uživatelům nabízí volbu mezi connect time a DialUnits (u
platforem DialogWeb, DialogClassic, DialogClassic Web). Specifické jsou také jednorázové poplatky za vstup do vybrané
databáze nebo shluku databází, ať už se jedná o tzv. “
session rates” zavedené databázovým centrem EINS, nebo o “database selection” u databázového
centra DIMDI. U databázových center Genios a STNEasy hradí uživatel pouze fixní taxu za každý dotaz a nezáleží přitom ani na délce vyhledávání ani na počtu zobrazených hitů. U STN
Easy je možno dotaz ještě dále bezplatně modifikovat. V
některých databázových centrech se platí i za některé speciální příkazy (STN International,
Questel-Orbit, DialogWeb, DialogClassic). Žádné poplatky za vyhledávání nehradí uživatelé služeb DialogSelect, Dialog1 a
Genios (platí pouze za výstupy - pay-per-view). Kromě výše uvedených poplatků za vyhledávání obvykle uživatelé hradí ještě
poplatky za výstupy, tzn. za zobrazení, tisk, uložení nebo dodání
záznamu/dokumentu. Ceny se liší v závislosti na vybrané databázi, formátu a na způsobu dodání dokumentu. Uživatel
má možnost si zobrazit výsledky ve free formátu
(např. DialogWeb a DialogClassic, DataStar, DIMDI) nebo je zobrazení titulků nalezených záznamů zdarma (STN
Easy, DialogSelect, Dialog1, Dow Jones Interactive, Genios).
Pro velké firmy jsou cenově nejefektivnější a snadno kalkulovatelné předplatitelské plány,
které jsou dostupné u převážné většiny databázových center. Nejčastější jsou roční předplatná. CompuServe a Dow Jones
zpřístupňují své služby uživatelům primárně na základě předplatného a dále vybírají poplatky za dodatečné služby. Neregistrovaní uživatelé mají v několika databázových centrech možnost platit za služby
kreditní kartou. Například je to možné přes portál
Dialog Open Access, kde je po uživateli vyžadováno číslo kreditní karty teprve v momentě, kdy si chce zobrazit některý z
nalezených záznamů/dokumentů. U LexisNexis hradí uživatelé kreditní kartou přímo poplatky za jednotlivé záznamy a články
nebo si paušálně předplatí neomezený přístup na určitý počet dnů. Zajímavá je také služba GENIOS Recherche-Shop, kde je
možné za vyhledávání ve vybraných databázích platit předplacenou kartou MicroMoney, kterou si lze zcela anonymně
zakoupit na všech pobočkách Deutsche Post.
Adresné rozšiřování informací U služeb SDI
(Alerts), které fungují u všech databázových center, se obvykle platí jednak za profil a také za zaslané
záznamy. Výše ceny je závislá jak na vybrané databázi, tak na
periodicitě zasílání a formátu výstupů. Za profil se platí fixní měsíční nebo roční částka, výjimečně se fixní poplatek
platí při každém zaslání nových přírůstků. U Dialogu už je v ceně za Alerts zahrnuto doručení 20 záznamů. Výstupy jsou
zasílány elektronickou poštou nebo klasicky a je tedy třeba počítat i s náklady na poštovné. Uchování rešeršní strategie Uložení rešeršní strategie je bezplatné, pokud se jedná jen o dočasné uložení, v případě trvalého
uchování uživatelé většinou platí. Trvalým uložením se myslí např. uchovávání rešeršní strategie na serveru databázového
centra ještě po skončení kalendářního měsíce, ve kterém byl dotaz proveden. Za uložení rešeršní
strategie se neplatí u DowJones Interactive a EINS. Slevy Databázová centra nejčastěji poskytují slevy
akademickým institucím (LexisNexis, Questel-Orbit, DIMDI, Dow Jones, STN International), vládním organizacím
(např. LexisNexis, DIMDI, DowJones), výzkumným
institucím (DIMDI), knihovnám (LexisNexis) a databázové centrum
Dialog Corporation zvýhodňuje členy AIIP. Školám jsou nabízeny buď výhodnější ceny, nebo konkrétní procentuální
slevy. Akademickým institucím jsou poskytovány nižší ceny za služby zejména v případě, že škola služeb centra využívá
pro účely výuky vyhledávání v online systému (CIP Dialog, Trainee Program EINS, STN Academic Program, Lexis-Nexis nebo
Questel-Orbit). Běžné jsou také množstevní slevy (na př. DIMDI, Dialog, DataStar, EINS) pro ty uživatele, kteří využívají systém ve velkém nebo se zaváží utratit
určitou částku ročně a nebo na smlouvy uzavřené na více let dopředu. Samozřejmě jsou také finančně zvýhodněna
konsorcia. Zvýhodňováni bývají také
noví uživatelé. Dow Jones Interactive jim
nabízí prvních 10 článků z Publication Library zdarma a CompuServe jim umožňuje využívat prvních 30 dní službu zdarma.
V některých případech bývají aplikovány rozdílné ceny pro uživatele ze Spojených států amerických a z Evropy (LexisNexis,
Dialog - registrační a členské poplatky).
Tréninkové a
bezplatné databáze Nejlépe propracovaný systém
školení, tutoriálů a online kurzů má databázové centrum Dialog Corporation. Možnost vyzkoušet
si vyhledávání v databázích je dnes velmi bohatá. Kromě různých demoverzí
se nabízejí např. u databázového centra Dialog tzv. ONTAP (Online Training and Practice) databáze. Většinou má ale
uživatel možnost v tréninkových databázích
zdarma vyhledávat pouze v časově omezeném zlomku originální databáze (Dialog, DataStar, DIMDI, STN International).
Cvičné databáze jsou dostupné většinou všem zájemcům, ale některé z nich mohou být dostupné jen pro registrované
uživatele (např. STN Sneak Preview). Jedině Ovid nabízí komukoliv, tedy i neregistrovaným uživatelům, možnost dva týdny
vyhledávat v ostrých databázích. DIMDI
zpřístupňuje na svých stránkách zdarma databázi MEDLINE a některé další databáze. Informační pracovníci z akademických
knihoven a z knihoven středních škol si mohou vyhledávání v LexisNexis Universe vyzkoušet díky
FREE Web Trials (zkušební heslo je platné 30 dní). Účastníci školení
Dow Jones Interactive mohou zkušební heslo používat následně ještě týden. Zdarma je také možné si v některých
databázových centrech vytipovat relevantní databáze (DataStar, STN Free Search Preview). Vyskytují se i nabídky tzv. “happy hours” pro
nově zaváděné databáze (DataStar, STN International). Ovid každý měsíc nabízí komukoliv k
bezplatnému testování některý ze svých produktů (tzn. i databáze).
Školení s lektorem bývá v drtivé většině
případů pro registrované uživatele placené, výjimku tvoří databázová centra LexisNexis, DowJones a Dialog (neplatí se
pouze na území USA). Na přání zákazníka je možné uspořádat školení přímo šitá na míru. Jako jediný n
abízí LexisNexis v rámci Customer Training také bezplatné školení po telefonu. Tabulka č. 1 (ke kapitole 3)
| | | |
pay-as-you-go | pay-per-view | |
| | |
| registrační poplatek | minimální částka | členské příspěvky | connect time | resource-based pricing | result-based pricing | poplatek za dotaz |
poplatek za vstup do databáze | poplatky
za speciální příkazy | před-platné |
DialogWeb DialogClassic a DialogClassic Web |
X | měsíční | X | X | DialUnits | | | |
X | X |
DialogSelect Member Access | X | měsíční | X | |
| X | |
| |
X |
DialogSelect Open Access | | | | |
| X | |
| | |
Dialog1 | |
měsíční | | | | X | |
| | |
DataStar | |
roční | |
X | |
| |
| |
X |
STN on the Web | X | |
X | X | |
| | |
X | X |
STNEasy | | | | |
| X | X |
| | |
Eins | |
roční |
housekeeping charge | | | |
|
session rate | X | |
Ovid | | |
X | | |
| | |
| X |
LexisNexis | |
| |
|
LexisNexis by Credit Card | | | |
| X |
Questel-Orbit | X | |
X | X | |
| | |
X | X |
Dow Jones Interactive | | | | |
X | | |
| |
X |
DIMDI | X | |
X | | |
| | |
database selection | X |
Genios | |
měsíční | |
| |
X | X |
| |
|
CompuServe | | |
| | |
| | |
| X |
Tabulka č. 2 (ke kapitole 3)
| | slevy |
| |
| periodicita zasílání faktur | množ-stevní | pro akademické instituce | výhody pro nové uživatele | pro vzdělávácí účely |
další | školení | demoverze, zkušební heslo |
DialogWeb DialogClassic a DialogClassic Web |
měsíční | X | | X |
X | pro členy AIIP |
placená (mimo USA) | X |
DialogSelect Member Access | měsíční |
X | | X |
| | |
|
DialogSelect Open Access | | | | |
| | |
|
Dialog1 | měsíční | X |
| X | |
| | |
DataStar | měsíční |
X | |
| X |
|
placená (mimo USA) | X |
STN on the Web | měsíční | | X | |
| |
placená | X |
STNEasy | | | | |
| | |
X |
Eins | měsíční |
X | |
X | |
| |
pouze pro akademické instituce pro vzdělávací účely |
Ovid | měsíční | |
| | |
slevy dohodou | placená | X |
LexisNexis | měsíční |
| X |
| |
pro knihovny, vládní instituce, malé právnické osoby |
zdarma | pouze
pro informační pracovníky z akademických knihoven |
Questel-Orbit | po dosažení částky
$200 | | |
| X | |
placená (mimo USA) | |
Dow Jones Interactive | měsíční | X | X | X | | pro vládní instituce |
placená (mimo USA) | |
DIMDI | čtvrtletní | X |
X | | |
pro nemocnice, vládní a výzkumné instituce |
placená | X |
Genios | měsíční |
| |
| |
|
placená | |
CompuServe | měsíční, roční | | | X |
| pro firmy | | X | 4 Trendy cenové politiky databázových center
Důležitou otázkou nadále zůstává, jak se bude měnit cenová
politika databázových center v budoucnosti a zda se vůbec nějak změní přístup databázových center k cenám. Už dnes
je zřejmé, že databázová centra musí v budoucnosti nabídnout co nejširší spektrum možností
placení za služby, aby si každý zákazník mohl vybrat podle svých
individuálních potřeb a možností. Za nejvýraznější trendy cenové politiky databázových center můžeme považovat :
-
eliminaci
poplatků za connect time
-
specifikaci cen a produktů pro různé tržní segmenty -
ceny šité na míru pro konkrétní situace
-
předplatitelské kontrakty pro korporativní zákazníky
-
platby za výstupy pro koncové uživatele
-
orientaci na koncového uživatele -
zjednodušení cenových struktur, nabídka služeb přes portály, platby kreditní kartou
-
propracovaný systém slev - množstevní slevy, slevy pro
akademické instituce, pro nové uživatele, pro studenty, atd.
-
poskytování některých služeb zdarma - propagační akce (hrazené z reklam), tréninkové
a cvičné databáze
O omezení poplatků za čas připojení se už hovoří
poměrně dlouho, i když velká světová databázová centra, mezi která patří DataStar, STN International, Questel-Orbit a
Ovid, stále ještě od této metody neupustila a Dialog dokonce od roku 2002 na přání zákazníků znovu zavedl poplatky za
connect time jako alternativu k DialUnits.
Výhod tohoto způsobu účtování využívají stále ještě hlavně zkušení rešeršéři. Do budoucnosti se ale počítá spíše s tím,
že tradiční modely - především tedy connect time - budou nahrazeny kombinací jiných metod,
které se více soustřeďují na hodnotu (cenu) vyhledané informace.
Budoucnost patří flexibilním cenovým
strategiím, vyhovujícím jak běžným koncovým uživatelům, tak velkým firmám, a proto budou dominovat především
platby za výstupy pro uživatele, kteří služeb
databázových center nevyužívají příliš často, kombinované s předplatným pro časté a velké už
ivatele. S rostoucím důrazem na individuální
vztahy s klienty se dá očekávat větší cenová diferenciace a modifikace produktů a služeb pro individuální potřeby. Největšího ocenění se dostane
těm databázovým centrům, která dokáží 1) data integrovat tak, aby vyhovovala specifickým požadavkům trhu,
a 2) nabídnout cenové strategie zaměřené na různé tržní
segmenty. Rozdílný bude v podstatě způsob, jakým budou databázová centra účtovat stejné služby různým skupinám
uživatelů. V nabídce nebudou chybět ani různé verze produktů (např. derivátů z jednoho zdroje)
s rozdílnou kvalitou a cenou. To na druhé straně
bohužel povede k obtížnějšímu porovnávání cen za online produkty. Databázová
centra, která se snaží o masové pronikání na trh, nabídla zcela specifické podmínky koncovým uživatelům. Vycházela přitom z faktu, že nezkušený koncový uživatel
neovládá dotazovací jazyky ani principy rešeršní strategie. Vyhovují mu proto jednoduché předdefinované vyhledávací
masky, grafická prostředí a jednoduchý a přehledný způsob účtování za služby. Těmto uživatelům nemá smysl účtovat
poplatky za vlastní proces vyhledávání, protože většinou při vyhledávání tápou a dopouštějí se mnoha chyb a omylů.
Služby jako DialogSelect, Dialog1, STNEasy, Dow Jones Interactive, Genios atd. vycházejí vstříc právě této skupině uživatelů. Účtují si pouze poplatky za zobrazené nebo
vytištěné záznamy, články, reporty apod. Trend směrem k poplatkům za nalezené informace bude mít mimořádné důsledky pro
online vyhledávací techniky. Je pochopitelné, že uživatelé budou muset
zásadně změnit své rešeršní návyky. Koncoví uživatelé nemusí ani využívat přímo služeb databázového
centra, ale mohou informace vyhledávat prostřednictvím tzv. portálů, které integrují související informace a
služby v co největším komfortu na jednom místě a kde databázová centra vystupují coby “neviditelný” poskytovatel dat. Za
služby je většinou možné zaplatit ad hoc pomocí platebních karet. Portály zaměřené na uživatele poskytují v poslední době i profesionální online centra,
jako příklad můžeme jmenovat PowerPortal u databázového centra Dialog. U velkých podniků,
informačních institucí a knihoven budou stále oblíbenější neomezené předplatitelské plány, díky kterým je snadné
s předstihem určit, jak velkou částku z rozpočtu je třeba vyčlenit. Výhodné budou jak roční kontrakty, tak především
smlouvy uzavřené na více let dopředu. Individuálně dohodnuté předplatitelské kontrakty nejvíce vyhovují v případech, kdy
uživatelé nadměrně využívají systém, ale jsou nepraktické pro příležitostně využívané databáze. Databázová centra proto
pravděpodobně zavedou předplatné pro své hlavní zdroje a u méně používaných zachovají stávající způsob účtování
pay-as-you-go. Předplatné bude důležitou součástí
cenových politik databázových center, protože jednoduše neexistuje žádný jiný způsob, jak zasáhnout masový trh, o který
online průmysl usiluje. Předplatné je pro databázová centra také jedinou cestou, jak si mohou vybojovat zpět své
zákazníky, kteří si oblíbili databáze na CD-ROM. Velkým organizacím bude
poskytováno široké spektrum slev a servisních služeb. Opomenuti
nezůstanou ale ani menší uživatelé nebo jednotlivci. V propagaci online databázových služeb sehrají důležitou úlohu
databáze poskytované zdarma a různé
zkušební a cvičné databáze. Pro uživatele, kteří
se teprve budou rozhodovat mezi službami jednotlivých center, to bude vítaná příležitost, jak si práci se systémem
vyzkoušet nanečisto. Zkušební bezplatné přístupy k novým databázím a službám jsou ale důležité i pro registrované
uživatele, kteří tak mají možnost seznámit se s novou databází. Databázová
centra mohou nabídnout bezplatně základní informace na internetu a
doufat, že přilákají vysoký počet návštěvníků, z nichž někteří posléze využijí sofistikovanější placené služby. V
prostředí online databázového průmyslu se dá počítat např. s bezplatným zveřejněním bibliografických záznamů a placeným
přístupem k plným textům. Aby mohla databázová centra některé své služby nabízet za velmi nízké ceny nebo zdarma, musí
dát na svých stránkách prostor reklamě, což bylo ještě před několika lety nemyslitelné. Obsahově bude reklama odpovídat
požadavkům konzumentů a přímo korespondovat se zaměřením databázového centra. Jen tak mohou
databázová centra odolat nátlaku nepřeberného množství informací, které jsou zdarma dostupné na internetu. V éře
internetu spočívá konkurenční výhoda tradičních databázových center stále především v
kvalitním obsahu a retrospektivě zpřístupňovaných databází,
které se slučují s potřebami jejich uživatelů. Zanedbatelné není ani hledisko úspory času a jistota, že jednou vystavená
data za čas nezmizí, jak se na serverech WWW často stává. Je také možné, že
producenti databází, ve snaze snížit ceny, obejdou databázová centra a budou své
databáze nabízet uživatelům přímo. Zkrácení obchodního řetězce může vyústit ve snížení cen pro uživatele za
individuální produkty. Na druhé straně to ale také může znamenat zvýšení celkových nákladů pro uživatele, protože stráví
daleko více času vyhledáváním jednoho problému v několika různých zdrojích. Ačkoliv by se mohlo zdát, že budoucnost online vyhledávání patří koncovým uživatelům a že
dojde k omezení činnosti zprostředkovatelů - profesionálních rešeršérů, bude tomu právě naopak. Pro koncové
uživatele nebude jednoduché orientovat se v záplavě informačních zdrojů, a proto budou i nadále využívat služeb profesionálních
rešeršérů a brokerů. Stále více bude třeba pohotových informačních profesionálů, kteří doporučí běžným uživatelům
nejvýhodnější obchodní kontrakty s databázovými centry. Profesionální rešeršéři zůstanou také klíčovou cílovou
uživatelskou skupinou pro producenty zaměřující se na specializované databáze, které by koncoví uživatelé využili jen
sporadicky.
5
Závěr Cenová politikadatabázových center je poměrně složitá aproměnlivá, zatímco uživatelé požadují především stálost a
předvídatelnost cen za online služby. Také v literatuře je často ideální
způsob účtování za služby spojován s přívlastky jako spravedlivý, cenově přijatelný, predikovatelný, srozumitelný,
“otevřený” a nezávislý na nových technologiích. Na základní otázku rešeršérů, “kolik bude moje rešerše v online systému
stát?”, není nikdy jednoduché odpovědět. Přitom uživatelé potřebují být schopni dopředu přesně a rychle vypočítat
náklady na rešerši. Databázová centra a producenti databází si musí být vědomi toho, že chování
uživatele je silně motivováno
právě cenou. Je zajímavé poznamenat, že ani mezi odborníky stále neexistuje shoda v tom, která cenová
struktura je vlastně nejvíce predikovatelná a “otevřená”. Každý způsob účtování za služby databázového centra má své
odpůrce i zastánce. Nejčastěji se volá po úplně novém způsobu účtování za služby, ale bez konkrétních návrhů. Najít nový
a lepší cenový mechanismus není přitom vůbec jednoduché, protože, jak podotýká Art Elias [4], musí být uspokojeny tři
strany: uživatel, producent databáze a databázové centrum. Každý z nich má ale jiné motivy, jiné potřeby a rozdílné
cíle. Cenová politika online databázových center prošla v uplynulých 30 letech
zajímavým vývojem. Zatímco v počátcích si databázová centra účtovala
převážně poplatky za connect time, později
díky nástupu nové výpočetní techniky a rozšiřování uživatelské základny představila v 80. letech celou řadu nových
cenových modelů, které ale situaci uživatelům nezjednodušily, naopak v některých případech spíše zkomplikovaly. Průlom
nastal s příchodem internetu v 90. letech. Databázová centra, která čelila velkému počtu konkurentů, nabídla svým
uživatelům široké spektrum cenových strategií zaměřených na různé tržní segmenty. Na jedné straně tedy uživatelé dostali
větší možnost výběru, na druhé straně ale nejsou schopni všechny tyto nabídky porovnat. Některé trendy (např.
předplatné) naznačují, že by mohlo dojít k určitému zjednodušení cenových relací za služby, stále však funguje také celá
řada velmi komplikovaných modelů (např. DialUnits). Stojíme ale teprve na počátku nové éry a můžeme proto očekávat, že v
nejbližších letech dojde ještě k mnoha dalším změnám a budou nepochybně představeny zcela nové cenové strategie.
Použité a citované informační zdroje:
1. PAPÍK, Richard. Vyhledávání informací III.
Dialogové služby světových databázových center. Národní knihovna, 2002, roč. 13, č. 1, s. 20-30. Dostupný též z www: <http://full.nkp.cz/nkkr/Nkkr0201/0201020.html>. 2. WEBBER, S. Pricing and marketing online information services. Annual Review
of Information Science and Technology, 1998, vol. 33, no. 39, s. 83. 3.
BOYLE, Harry F. The pricing of information - a search-based approach to pricing an online search service. Online
Review, 1982, vol. 6, no. 6, s. 517-523. 4. JANSEN, Arnold A.J.
Towards a new pricing structure for online data bases. Journal of Information Science, 1985, vol. 10,
no. 3, s. 125-130. 5. SAFFADY, William. Availability and cost of online search
services. Library technology reports, 1996, vol. 32, no. 3, s. 337-451.
6. HAWKINS, Donald T. In search of ideal information pricing. Online, 1989, vol. 13, no. 2, s. 15-31. 7. O’LEARY, Mick. Flat rate online : a new online era begins. Online, 1993,
vol. 17, no. 1, s. 34-38. 8. Dialog re-introduces “CPU-like” changes : drops
connecttime. Searcher, 1998, vol. 6, no. 6, s. 10-14. 9. SAFFADY, William.
Availability and cost of web-based bibliographic search services. Library Technology Reports, 1999, vol. 35,
no. 1, s. 5-107. 10. VOGT, Sjoerd. Pricing models : what constitutes a “fair
price” for electronic information products? In Inforum 2000 : 6.
ročník konference o profesionálních informačních zdrojích, květen 23-25, 2000 [online].
Praha : Albertina icome Praha, 2000 [cit. 2002-05-16]. Dostupný z WWW: <http://www.inforum.cz/inforum2000/prednasky/cenovemodely.htm>. 11. ROWLEY, Jennifer. How much will my search cost? A review of the changing
policies of the online hosts. Online & CD-ROM Review, 1993, vol. 17, no. 3, s. 143-148.
12. TENOPIR, C. Flat-fee pricing and other choices. Library Journal, 1993, vol. 118, no. 2,
s. 58-59. 13. GARMAN, Nancy. Online Pricing : an Interview with Marino F.
Saksida of ESA-IRS. Online, 1990, vol. 14, no. 1, s. 30-34. 14. ESA price
revolution goes ahead. Information World Review, 1988, no. 31, s.1. 15.
International comparative price guide to databases online. Online Review, 1984, vol. 8, no. 1, s.
105-112. 16. International comparative price guide to databases online.
Online Review, 1987, vol. 11, no. 4, s. 255-66. 17. FULTON, Marsha L.
Enterprise-Wise Agereements. Searcher, 1999, vol. 7, no. 2, s 24-29. 18.
TENOPIR, Carol. Pricing options. Library Journal, 1998, vol. 123, no. 14, s. 130-132.
19. QUINT, Barbara. Dialog waives $75 minimum for AIIP members. Searcher, 1998, vol. 6, no.
7, s. 41. Dostupný též z WWW: <http://www.infotoday.com/searcher/jul98/story1.htm>.
20. KADLEČEK, Jiří. Šťastné hodiny v zahraničních
databázích. Infocus : informační zdroje-služby-systémy-sítě, 1995, roč. 1, č. 3, s. 74-77.
21. VLASÁK, Rudolf.
Světový informační průmysl. Praha : Karolinum, 1999. 341 s. Rejstřík. Použit. literatura. 22. ABELS, E.G. Pricing of electronic resources : interviews with three vendors.
Journal of the American Society for Information Science, 1996, vol. 47, no. 3, s. 235-246.
23. MACHONSKÁ, Jana. Cenová politika vybraných
světových databázových center : historie a současnost cenových relací za služby [diplomová práce]. Ved. dipl.
práce Rudolf Vlasák. Praha : Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK, 2001. 97 s., obr., příl.
24. MACHONSKÁ, Jana.
Cenová politika vybraných světových databázových center [online]. 2002 [cit. 2002-05-16].
Dostupný z WWW: <http://mujweb.cz/www/machonska/diplomka/diplom.htm>. 25. O’LEARY, Mick.
DialogSelect opens access to premium business content. Link-up, 2001, vol 18, no. 3, s. 9-10. 26. QUINT, Barbara. Dialog announces long-awaited pricing changes. Information
Today, 2001, vol. 18, no. 8, s. 23-24. 27. CURLE, David. There’s no value if
it’s not relevant. Online information pricing will make sense when online products do. Information Today,
1998, vol. 15, no. 8, s. 10-11. 28. BERTHA, Eva. Comparisons of pricing
structures of information on various electronic media. FID News Bulletin, 1997, vol. 47, no. 6, s. 175-180. 29. NELSON, Michael L. Database pricing : a survey of practices, predictions, and
opinions. Online, 1995, vol. 19, s. 76-86. 30. WEBBER, S. Pricing and
marketing online information services. Annual Review of Information Science and Technology, 1998, vol. 33, no.
39, s. 39-83. 31. HAWKINS, Donald T. In search of ideal information pricing.
Online, 1989, vol. 13, no. 2, s. 15-31. 32. ROWLEY, Jennifer. How much will
my search cost? A review of the changing policies of the online hosts. Online & CD-ROM Review, 1993, vol. 17,
no. 3, s. 143-148. 33. ARNOLD, Stephen E., ARNOLD, Erik S. Vectors of change.
Online, 1997, vol. 21, no. 4, s. 18-29. 34. WEST, Lawrence A. Private markets
for public goods : pricing strategies of online database vendors. Journal of Management Information Systems,
2000, vol. 17, no. 1, s. 59-86. |