obrázek - Zpět na obsah čísla

 

Rok 2004, roč. 15, č. 4, s. 282

Kodex etiky českých knihovníků

Poznámka redakce: Kodex etiky českých knihovníků byl připraven Svazem knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP) na přelomu let 2003 a 2004; níže uvedený text byl schválen 5. valnou hromadou SKIP dne 25. června 2004 v Jindřichově Hradci. Text přetiskujeme bez úprav, originální verze je dostupná na http://skip.nkp.cz/CoKodex.htm. Okolnosti přípravy kodexu a širší otázky profesní etiky přibližuje mj. J. Burgetová ve svém článku Zamyšlení nad otázkami etiky knihovnické a informační profese (Národní knihovna, 2004, roč. 15, č. 1, s. 3–6).

Knihovny jsou veřejné, demokratické instituce, které shromažďují, uchovávají a poskytují informace všem členům společnosti. Zajišťováním a zpřístupňováním dokumentů a informací ve prospěch vzdělávání, výzkumu a kulturní úrovně obyvatel podporují ekonomický a sociální rozvoj společnosti, jsou službou pro místní komunity i důležitým kulturním a vzdělávacím centrem města, obce či regionu, kde působí. Pomáhají rozvíjet a obohacovat život jedince i celé společnosti.

Knihovník

vždy hájí základní právo jedince na informaci. Poskytuje neomezený, rovný a svobodný přístup k informacím a informačním zdrojům, které jsou obsaženy ve fondech knihoven. Činí tak bez ohledu na politická, ideologická a náboženská hlediska a bez jakékoliv cenzury, s výjimkami uvedenými v zákonných předpisech. Nenese však odpovědnost za následky užití informací získaných z dokumentů nebo v knihovně;

  • usiluje o všestrannou dostupnost informací uložených v dokumentech bez ohledu na místo jejich uložení;

  • poskytuje své služby uživatelům bez ohledu na jejich národnost, rasu, náboženství, pohlaví a sociální status;

  • respektuje práva autorů a nakládá s jejich intelektuálním vlastnictvím v souladu se zákonnými předpisy;

  • respektuje práva uživatelů na soukromí a anonymitu, vztahy s nimi zakládá na respektu k jejich osobnostem a informačním potřebám. Chrání jejich osobní údaje a uživatelské aktivity;

  • svým profesionálním jednáním a loajálním chováním přispívá k dobré pověsti knihovny na veřejnosti. Formuje pozitivní obraz knihovny i profese ve společnosti;

  • je si vědom své příslušnosti k profesnímu celku, respektuje kolegy z různých typů knihoven, udržuje s nimi úzké kontakty a spolupracuje s kolegy, kteří patří do širší sítě paměťových institucí;

  • sleduje aktuální problematiku své profese a usiluje o celoživotní vzdělávání a profesní zdokonalování;

  • slovy a činy podporuje kolegy a kolegyně, kteří se ocitli v nesnázích proto, že respektovali zásady tohoto etického kodexu.

 obrázek - Zpět na obsah čísla