Rok 2000, č. 2-3, s. 62-73
Výkonnostní ukazatele v italských knihovnách |
V říjnu 1999 proběhlo v Tallinu výroční zasedání CENL (Conference of European National Librarians - Konference ředitelů evropských národních knihoven). Jedna ze sekcí se zabývala ukazateli výkonnosti pro národní knihovny. Vedl ji Esko Häkli z finské národní knihovny, který zastává názor, že současná cesta užívání ukazatelů výkonnosti je neadekvátní pro národní knihovny a že všechny nástroje hodnocení výkonnosti a aspekty nákladů jsou detailně propojeny se způsobem řízení knihoven. Vypracování vhodných ukazatelů je třeba pokládat za klíč k úspěšnosti knihovny. V diskusi byly otevřeny otázky: Kolik národních knihoven je schopných využívat tyto ukazatele nebo jiné kvantifikační/kvalifikační indikátory jako argument při rokování se zřizovatelem? Jak ovlivňuje politická a též rozpočtová situace činnosti knihovny? Cílem projektu tvorby ukazatelů je vytvoření východisek pro jednání s finančními orgány (zřizovateli) a rovněž pro vlastní management knihovny. Knihovny musí zdokonalit argumentaci při jednání se zřizovatelem ohledně zvyšování finančních dotací na činnost. Rovněž musí neustále dbát na svůj image na veřejnosti, musí vystupovat jako dobře řízená instituce s transparentní činností a neustále se zdokonalujícím managementem.
O svých zkušenostech s měřením výkonnosti
v knihovnách hovořili zástupci italských knihoven. Řada italských
knihoven, zvláště univerzitní a městské veřejné knihovny v severní části
Itálie, vyvíjí programy kvality včetně měření výkonnosti.
V milánské centrální knihovně Bocconiho univerzity ukončili projekt
kvality v roce 1998: aplikovali normu ISO 11620 Performance Indikators (ukazatele
výkonnosti), modifikovanou podle interních potřeb.
Ve Státní univerzitní knihovně v Parmě je nyní zaváděn zajímavý
program na měření výkonnosti, který klade velký důraz na uspokojení uživatelů
(user satisfaction).
Národní knihovna v Římě (BNCR) se
v letech 1995- 97 se účastnila EQLIPSE (Evaluation and quality in libraries
performances systems), evropského projektu pro měření výkonnosti a řízení
kvality v knihovnách. Do tohoto projektu se zapojilo 10 evropských účastníků
(z Irska, Německa, Velké Británie, Dánska, Itálie, Řecka, Švédska)
koordinovaných Univerzitou Středního Lancashiru. Cíl byl vymezen rozvíjením
a ověřením otevřeného automatizovaného informačního systému pro podporu
řízení kvality a měření výkonnosti v knihovnách všech typů. Systém je
založen na architektuře klient/server a nabízí kompatibilitu s knihovními
systémy od různých knihovních dodavatelů.
Systém pracoval v 6 fázích: od analýzy knihovních požadavků k
propracování prototypu systému, který byl nejprve instalován ve dvou
knihovnách, pak odladěn a rozvinut v plně funkčním systému, nakonec vyzkoušen
v šesti knihovnách a zhodnocen. Výsledkem byla implementace dvou rozdílných
modulů: Quality Workbench pro kvalitu řízení a Performance Workbench pro měření
výkonů.
Modul PW vycházel z hluboké analýzy normy ISO 11620 a integroval ji
s dalšími ukazateli výkonnosti, které byly vybrány z různých prací např.
IFLA ad. Výsledkem je otevřený katalog 52 ukazatelů výkonnosti a katalog
souborů dat, který může být rozšířen podle potřeb uživatele. Modul umožňuje
jak stahování dat po síti z automatizovaných informačních systémů, tak
manuální vstup dat.
Kromě účasti na projektu EQLIPSE se BNCR v současnosti spolu s Národní
knihovnou ve Florencii účastní na pilotním projektu “Kvalita v knihovnách”,
který financuje a podporuje sekce italského Ministerstva kultury pro knihovny,
nakladatelství a kulturní instituce. Přes existenci stejného komplikovaného
cíle projektu pro obě národní knihovny (tj. zlepšit organizaci a služby,
racionalizovat řízení, redukovat mrhání časem, zdroji a náklady, vytvořit
uživatelsky přívětivé prostředí) byly sledované modely rozdílné.
Vycházeje z předpokladu, že právě národní knihovna musí být
orientována uživatelsky a hodnocení efektivity služeb je správný přístup
ke zkoumání souvisejících procesů, zahájila BNCR v roce 1998 projekt jedním
z nejznámějších výkonnostních ukazatelů: ukazatelem uživatelské
spokojenosti.
To znamená soustřeďovat se na koncepci a “produkci” knihovny, změnit
staré myšlení - dosud přežívající v řadě italských knihoven - podle
kterého knihovna je především “skvostná vitrína pro drahocenné sbírky
s povinností otevřít své dveře nevzdělané veřejnosti”.
Přehled o uživatelské spokojenosti pomáhá odhalit všechny krizové
body v poskytování služeb uživatelům, ale také zdůrazňuje potřebu
posoudit poslání knihovny z rozdílných úhlů pohledu: jaký je obraz
(image) národní knihovny - a Národní knihovny v Římě - v mysli čtenářů
a zaměstnanců? Kde jsou styčné body uživatelských potřeb a poslání
knihovny?
Po vyzkoušení některých změn v činnostech, službách a řízení navržených
“skupinou pro nepřetržité zdokonalování”, která pracuje v BNCR od jara
1998, bude propracován strategický řídící plán. Při koncipování plánu
a upevnění cílů a úkolů je nutno brát ohled jak na poslání knihovny,
tak na spokojenost uživatelů. Budou analyzovány vertikální i horizontální
procesy za účelem jejich zdokonalení a konečným cílem by mělo být
hodnocení těchto procesů za použití výkonnostních ukazatelů schopných měřit
efektivitu a úroveň plnění úkolů instituce, spokojenost uživatelů,
kvalitu řízení lidských a finančních zdrojů. Výsledkem by měla být
nakonec vylepšená image římské národní knihovny.
Informace o průběhu projektu kvality
v Národní knihovně ve Florencii podala paní Antonia Ida Fontana v příspěvku
“Metoda řízení současné knihovny : rozpracování politiky kvality za předpokladu
využití výkonnostních ukazatelů a zabezpečení uživatelské spokojenosti”.
Na celém světě čelí národní knihovny stejným výzvám: stát se
kulturní institucí s vnímavostí k prostředí, vytvářet kulturní podněty
pro společnost, aniž by zanedbávaly rozpočtové aspekty, umožnit navýšit
finanční prostředky využitím korporací a nikdy nezapomínat na speciální
poslání knihoven.
Všeobecně uznávaným počátečním bodem pro tento cíl, který je směsicí
tradičních činností a nových dovedností, je rozpracování politiky
kvality, předpoklad využití výkonnostních ukazatelů, zajištění
spokojenosti uživatelů.
Projekt kvality v Národní knihovně ve Florencii (BNCF) 1998-1999
Základní inovace v italských
byrokratických tradicích
Od roku 1998 BNCF realizovala v zastoupení odboru pro knihovny,
nakladatelství a kulturní instituce Ministerstva kultury ambiciózní pilotní
projekt zvaný Systém kvality. Tento projekt je součástí širšího plánu,
jež také zahrnuje BNCR, pro konečné užití v knihovnách zřizovaných
italským Ministerstvem kultury. Cílem je zlepšit organizaci, racionalizovat
interní činnosti, redukovat na minimum časové ztráty, finanční ztráty a
ztráty energie a navrhnout řešení pro management v klíčových funkcích v
knihovně. Projekt kvality měl tedy mířit k aplikaci řídicích metod
(managerial way) v myšlení a plánování ve veřejné instituci s kulturními
cíli.
Mezinárodní soustava pravidel (norem):
ISO 9000
Ve Florencii je aplikována aktuální soustava norem ISO 9000 (verze 1994),
jejichž flexibilnější verze bude vydána v roce 2000. Verze 2000 bude mimořádně
zajímavá, protože bude orientovaná více na výstupy služeb než na
organizaci. Kulturní manažer obecně a ředitel knihovny zvláště se budou
stále více orientovat na klienta. Tato perspektivní norma bude přinášet
nové vnímání racionalizace v byrokratické struktuře a snad bude účinná.
Hlavní výhodou projektu je stimulování detailní analýzy v celém knihovním
sektoru. Analýzy hlavních knihovních činností, zmapování nejkritičtějších
situací, studie speciálních činností určených k identifikaci všech
nonkonformních případů byly zpracovány personálem, jehož práce byla
velmi kvalitní, zvláště když uvážíme, že pracoval na základě
dobrovolnosti a bez jakékoliv odměny.
• První fáze: navržení směrnice
Od července 1998 vedoucí skupina BNCF (Leading Group), složená z ředitele
a dalších knihovníků, prováděla analýzu možností aplikace normy ISO
9000.
Nebylo jednoduché přeložit jazyk normy ISO 9000 do knihovnických předpisů,
ale nakonec byl přehled knihovnických pravidel vytvořen včas pro zahájení
projektu kvality. V dubnu 1999 byl proveden audit, jenž umožnil vedoucí
skupině lépe provázat stav věcí v knihovně s požadovanými modely.
Vedoucí skupina interpretovala problém Director’s responsibility (ředitelské
odpovědnosti) jako: 1. potřebu strategického programu, který znamená rovnoměrný
(pevný, stálý) proces definování hlavních předmětů a směrů vedením
knihovny za účelem zabezpečení flexibility systému kvality a jeho
adaptability do proměnlivého prostředí; 2. potřebu akčního plánu umožňujícího
naznačit hlavní cíle, např. redukování akvizičních výdajů, podpora
odvozené katalogizace (derived cataloguing) nebo redukce klidové doby; 3. potřebu
organizace činností knihovny jako sady rozdílných procesů za účelem zvýšení
podílu personálu a decentralizování rozhodovacích procesů.
Předpis Contract review (bod 3 ISO 9000) byl do jedné z knihovních směrnic
přeložen takto: slovem contract myslíme všechny dokumenty, které udávají,
jaké jsou funkce knihovny ve vztahu k uživateli. Do tohoto pojmu zahrnujeme
obrovskou oblast dokumentů z výběru (dostupných) knihovnických směrnic
nebo jiných legislativních předpisů. Každý z těchto dokumentů vyjadřuje,
co knihovnické služby nabízejí, kdo je oficiálně odpovědný za poskytování
služeb a odpovědný za výkonnost a jsou užívány jako výkonnostní
ukazatele nabízených služeb.
• Druhá a obvyklá fáze:
popsání kvalitativních procedur (postupů)
Po navržení směrnic zahájily různé pracovní skupiny sestávající ze
všech stupňů knihovnického personálu definování specifických kvalitativních
procedur.
Až do srpna 1999 byla velká část práce úspěšně prováděna 19
skupinami, jež byly složeny ze 7-8 lidí, kteří pracovali dobrovolně a
podle individuálních schopností a zkušeností. Celkem se na práci podílelo
asi 100 osob. Skupiny se stýkaly pravidelně (každých 8-10 dní na 2 nebo 3
hodiny), aby prodiskutovaly činnosti systému kvality aplikovaného do
knihovny. Na jejich práci dohlížela skupina odborníků na tyto expertizy se
zkušenostmi v řízení kvality. Byly popsány hlavní činnosti knihovny a byl
připraven formulář pro vnitřní užití v různých činnostech.
• Třetí a poslední fáze: příručka
(manuál) kvality a certifikát
Na závěr těchto činností byla publikována příručka kvality (Quality
Manual) jako základ pro implementaci a udržování v systému. Navíc bude
uskutečněn školicí kurz pro personál za účelem zdokonalení kultury
kvality (quality culture) mezi zaměstnanci. BNCF musí zajistit pevný proces
definování hlavních předmětů a směrů knihovním managementem a zaručit
průběh a zdokonalení systému kvality také v budoucnu. Nakonec bude BNCF žádat
pro svou aplikaci ISO 9000 externí certifikaci od prestižní instituce.
Závěr
Florentská aplikace normy ISO 9000
(viz tabulka na následující straně) se soustřeďuje na nonkonformní
standardy namísto soustředění se na výkonnostní ukazatele. Priorita je
kladena na racionalizaci operativní struktury a registraci toku služeb a nabízených
produktů v BNCF.
Florentský Plán kvality směřuje k registrování nonkonformních
procesů v činnosti knihoven jako součástí každodenní rutiny a k
transformování těchto údajů ve statistice, k větší flexibilitě a
efektivnosti, než je obvyklé, ke schopnosti ukázat možné mezery v
organizaci knihoven. To je velká inovace v italské byrokratické zkušenosti a
v knihovnické tradici.
V Itálii mohou národní knihovny dosud spoléhat na vládní podporu, ale
situace směřuje ke změně a k ovlivnění jejich budoucnosti vlastním chováním
a strategickou politikou.
Účinnost a finanční omezení nesmí zapříčinit opomenutí faktu, že
prvořadým cílem knihovny je umožnit vzájemný vztah (interakci) s realitou
a interpretovat a monitorovat nové kulturní trendy v naší společnosti. Navíc
politika kvality aplikovaná uvnitř kulturní instituce by měla považovat uživatele
ne pouze za klienty, ale, zvláště v budoucnosti, za občany a personál považovat
za primární zdroj, podstatný pro úspěch všech druhů strategie.
Vybrala a přeložila -AM-
IMPLEMENTOVANÉ ČINNOSTI
|
ZODPOVĚDNOST ŘÍZENÍ
|
Normy ISO 9000 jsou orientovány na
klienta, jsou tedy určeny společnostem poskytujícím služby obvykle nazývané
“dodavatelské” (v našem případě BNCF).
Slovem management rozumíme radu soustředěnou kolem ředitele a jeho hlavních spolupracovníků (rovněž zvanou board of governors nebo quality council) Blokové schéma uvádí členy managementu a jejich profesionální profily. Management musí definovat a doplnit do dokladů (evidence) hlavní cíle politiky kvality. Politika kvality je stanovena v dokumentech určených jak zaměstnancům, tak uživatelům. Proto musí být strukturována, prezentována a rozšířena strategickým způsobem, aby adresáta úspěšně zasáhla. Politika kvality musí brát v úvahu a také znovu vyzdvihovat hlavní témata předpisů italských národních knihoven (prezidentský dekret č. 417 z 5. 7. 1995, interní pravidla BNCF, doporučení IFLA a UNESCO). |
Politika kvality
|
Management musí určit (definovat)
specifické měřitelné cíle shodné s hlavními cíli.
Management musí cíle upevnit a implementovat je do oficiálního dokumentu šířeného mezi zaměstnanci. Cíle kvality musí být periodicky aktualizovány na bázi skutečně zjištěných výsledků. Některé příklady cílů kvality:
Všechny tyto cíle musí být vyjádřeny v měřitelných jednotkách. |
• Management musí definovat a upevnit měřitelné cíle kvality shodné s politikou kvality, hlavními cíli společnosti a potřebami a očekáváním klientů. |
Politika kvality stejně jako cíle kvality musí být rozšířeny mezi zaměstnance pomocí sdělení (zpráv), schůzí a tréninkových workshopů s možností nárůstu účasti a vědomí zaměstnanců. | • Politika kvality musí být aplikována a podporována zaměstnanci všech stupňů. |
Hodnocení ve francouzských knihovnách : situace plná protikladů |
GIRARDE-BILLON, Aline - GIAPPICONI,
Thierry
L’évaluation dans les bibliothčques publiques françaises : Une
situation contrastée. - Bull. Bibl. France. - [Paris]. - 0006-2006. - 43, č. 1
(1998), s. 78-84.
V ý t a h.
Pro jednání sekce veřejných
knihoven IFLA, jejímž tématem bylo “Hodnocení výkonů a řízení kvality
ve veřejných knihovnách” (šlo o doprovodnou akci výroční konference
IFLA v roce 1997, sekce zasedala v Berlíně) připravovali autoři článku přehledovou
zprávu o situaci ve Francii. Při její přípravě zjistili, že domácí
dokumentové zdroje na téma hodnocení v knihovnách jsou nedostačující, navíc
převážně teoretické. Rozhodli se proto získat originální podklady formou
dotazníkového šetření přímo z francouzských veřejných knihoven. Byly
tak osloveny 493 knihovny, z toho všechny departementní výpůjční knihovny
(94) a 393 městských knihoven z měst nad 20 000 obyvatel. Odpovědělo 129
knihoven, návratnost tedy činila 26 %. Výsledky tohoto šetření jsou v článku
popsány.
Při koncipování samotného dotazníku bylo využito následujících
zdrojů: projekt mezinárodní normy ISO 11620 Informace a dokumentace -
Ukazatele výkonnosti knihoven, publikace Roswithy Poll a Petera te Boeckhorsta
Measuring Quality : international Guidelines for Performance Measurement in
Academic libraries (vydala IFLA v roce 1996 - viz referát o publikaci v tomto
čísle Národní knihovny), dále publikace připravená pro Evropskou unii
Library Performance Indicators and Library Management Tools (editoři Susan Ward
a John Sumsion, vyd. Office of the European communities, Luxemburg 1995, EUR
1644EN) a francouzská příručka připravená pod vedením Anne Kupiec s názvem
Bibliothčques et évaluation (Paris, Cercle de la librairie, 1994).
Výsledky šetření
Přestože koncept hodnocení,
evaluace je všeobecně velmi příznivě přijímán (zvláště v knihovnách
velkých aglomerací), velmi často se v odpovědích objevují stesky na
empirismus. Řada knihovníků má pocit, že jejich přístupy nejsou ani
racionální, ani koherentní a že procedury, které používají, mají určité
limity. Na druhé straně ve veřejných knihovnách existuje reálná zkušenost
měření výkonů či evaluace vycházející z praxe každoročního zpracovávání
statistik a výkazů o činnosti, v nichž je také přítomen moment srovnávacího
hodnocení (jednotlivých let, měst...). Nejčastěji vypočítávané
ukazatele - počet výpůjček na zapsaného uživatele a na obyvatele - jsou však
již méně užívány pro hodnocení celkové aktivity knihovny.
Při hodnocení dopadu působení knihovny jsou nejčastěji sledovány následující
tři oblasti (v pořadí od nejvíce k méně sledovaným):
a) Dopad na populaci v okruhu působnosti knihovny: 94,5 % dotázaných
deklaruje, že vypočítává procento zapsaných čtenářů vzhledem k množství
obyvatel v regionu a 77,1 % používá tohoto ukazatele ke stanovení výkonu.
b) Náklady na činnost: 49,5 % dotázaných knihoven vypočítává náklady
na jednoho uživatele. 79,8 % knihoven deklaruje, že má podklady k takovému výpočtu
k dispozici, ale pouze ve 40,4 % případů jsou tyto podklady využívány.
Obdobná je situace v případě ukazatele nákladů na akvizici jednoho
dokumentu: 23,9 % knihoven disponuje vybavením, které jim umožňuje
systematicky shromažďovat nezbytné údaje, ale jen 3,7 % vypočítává náklady
na akvizici a jen 2,8 % využívá tento údaj jako kritérium pro hodnocení.
Je paradoxní, že ukazatel nákladů na akvizici jednoho dokumentu není šířeji
využíván - knihovníci přitom neustále zdůrazňují, že každá výpůjčka
je podložena činnostmi, které s ní bezprostředně nesouvisejí. Zdá se, že
hledání vazby mezi náklady a účinností je zatím intuitivní a empirickou
záležitostí. Tuto domněnku podporuje fakt, že například hodnocení nákladů
na katalogizaci se zpracovává jen ve 4,6 % dotázaných knihoven, přičemž
21,1 % z nich si uvědomuje, že má k dispozici údaje k takovému výpočtu (přitom
podle odhadů katalogizace zaujímá v knihovnách 15 % pracovní doby).
c) Spokojenost uživatelů (se službami knihoven, otevírací dobou,
chováním personálu): Tento ukazatel může být stanovován pouze na základě
dotazníkových šetření a průzkumů. Vzhledem k jejich časové, odborné i
finanční náročnosti je však zjišťován v malém počtu knihoven, resp.
pouze částečně. Zhruba jedna třetina dotázaných se zabývá celkovou
spokojeností se službami, zdá se však, že jde spíše o empirické úsudky
vyplývající z pozorování, každodenního kontaktu s uživateli než o výsledky
metodicky připravovaných anonymních šetření.
Aplikace ukazatelů hodnocení v knihovnách a jejich další využití
Nejčastěji se sledují tyto ukazatele:
- návštěvnost (sleduje 77,1 %
knihoven)
- průměrný počet výpůjček na jednoho zapsaného čtenáře
(59,6 % knihoven)
- obrat knihovního fondu (42,2 % knihoven)
- náklady na jednoho uživatele (40,4 % knihoven).
Z ukazatelů ze skupiny vnitřních činností jsou sledovány:
- čas nutný ke zpracování
dokumentů (sleduje 32,1 % knihoven)
- doba mezi objednáním a dodáním knihy (30,3 % knihoven).
Velmi málo se sledují náklady na katalogizaci.
Z ukazatelů týkajících se lidských
zdrojů je prakticky tabu hodnocení výkonů při plnění konkrétních operací.
65,1 % knihoven disponuje údaji pro výpočet ukazatele počtu výpůjček na
jednoho zaměstnance, přičemž ale 20,2 % knihoven nepovažuje tento ukazatel
za nástroj hodnocení.
Konkrétní postupy hodnocení jsou však mnohem rozmanitější, což ukázaly
odpovědi na otevřenou otázku, v níž měli respondenti možnost uvést další
hodnotící ukazatele kromě těch, které byly předloženy v dotazníku:
hodnocení se v knihovnách může týkat vyhodnocování kulturních akcí,
spolupráce a vztahů s dalšími (kulturními, školskými atd.) organizacemi,
ale také například vzdělávání personálu.
Řada knihoven vyjadřuje přímý vztah mezi výběrem hodnotících kritérií
a programovým vybavením počítačů. Nízký stupeň využití potenciálu
nashromážděných statistických dat je však i záležitostí doposud slabého
zájmu o počítačové zpracování těchto dat v jednotlivých knihovnách.
Z anket vyplývá, že hodnocení slouží
v prvé řadě k odůvodnění požadavků na zdroje. V tomto případě jsou
nejčastěji používána kritéria stupně rozvoje služeb a podílu zapsaných
čtenářů z celkového počtu obyvatel. Na druhé straně je paradoxně málo
sledováno a vyhodnocováno využití těchto zdrojů, i když řada knihoven
konstatuje v této souvislosti stále silnější tlak na kontrolu ze strany zřizovatelů.
Hodnocení je také vnímáno jako shromažďování údajů nezbytných pro
rozhodování zřizovatelů, resp. pro argumentaci při jednáních se zástupci
samosprávy, pro jejich přesvědčování a motivaci. Nechybí však výroky svědčící
o vůli prokázat určitou kredibilitu instituce, transparentnost vztahu “cena
- služba” atd., které jsou vnímány jako součást profesní cti.
Stále rostoucí počet knihoven chápe hodnocení jako nástroj pro lepší
rozhodování a zlepšování chodu organizace, stanovování cílů a průběžné
modifikace pracovních metod, optimalizace zdrojů, jako nástroj umožňující
operovat pojmy výsledek a výkon, směřovat k optimálnímu vztahu kvality a
ceny, zlepšovat motivaci personálu (zdůrazňují přímý vztah mezi hodnocením
a řízením lidských zdrojů - motivace, mobilizace pracovníků se neobejde
bez hodnocení výsledků dosavadní činnosti) atd., zlepšovat řízení
instituce i veřejnou službu. Na druhé straně se právě zde objevují nedořešené
problémy zásadního koncepčního rázu. Řada knihoven očekává od procesu
hodnocení, že jim poskytne informace nezbytné k lepšímu uspokojování zájmů
uživatelů, aniž by však tyto knihovny systematicky zaváděly prostředky
(průzkumy, ankety) umožňující tyto zájmy a očekávání veřejnosti
definovat. Definování cílů a potřeb se v tomto případě nemůže omezit
na již získanou klientelu, ale musí se opřít o skutečný výzkum informačního
okolí, tj. veškeré populace v dosahu knihovny, a o dobře stanovené sociální
a kulturní cíle (zde autoři upozorňují na omezenost tzv. orientace na
klienta známé z teorie marketingu).
Daný průzkum měření výkonů a řízení kvality ve francouzských
veřejných knihovnách ukázal, že jde o velmi aktuální téma. Vzhledem k
tomu, že hodnocení má vztah k výsledkům činnosti ale i k cílům, jde o téma,
které se dotýká budoucnosti knihoven a jejich změn. Je však nutno poukázat
na velmi různou úroveň zvládnutí tohoto tématu v knihovnách. To vyplývá
z rozdílů mezi institucemi, ale také z různé úrovně znalosti metod a nástrojů
hodnocení. Proto další postup vpřed na poli evaluace bude spočívat v
informování a vzdělávání.
Na závěr autoři zdůrazňují, že hodnocení by nemělo být cílem samo
pro sebe. Je to nástroj, procedura a jeho smysl a cíl je obtížné stanovit
právě ve veřejných knihovnách. Na druhou stranu i v odborné literatuře,
zejména týkající se konceptu kvality, je nezřídka tato kvalita představována
jako cíl, nikoli jako prostředek pro dosažení určitého jasně stanoveného,
v případě knihoven kulturního a společenského cíle, tj. veřejné
politiky. Např. znalost nákladů vynaložených v jednotlivých útvarech
organizace je bezpochyby nezbytná pro formulaci cílů. Hodnocení však pozbývá
legitimity a smyslu pro budoucnost bez globálnějšího přístupu a metodického
řízení. Dosažení efektivity neznamená abstraktní, technokratické “dělat
levněji”, ale co nejlépe a v souladu s cíli a hodnotami veřejné služby
využít získané zdroje a odůvodnit potřebu dalších požadovaných zdrojů,
na druhé straně v tomto duchu koncipovat i kontrolu.
Řízení kvality ve Španělsku :současná situace |
GARCÍA-MORALES, Elisa: La gestion de la qualité en Espagne : Situation actuelle. - Bull. Bibl. France. - [Paris]. - 0006-2006. - 43, č. 1 (1998), s. 72-74.
V ý t a h
První zmínky o řízení kvality v
oblasti informací a dokumentace se ve Španělsku objevily v roce 1992. Od té
doby bylo v odborném tisku na toto téma publikováno již několik teoretických
studií a byly získány první praktické zkušenosti. Zájem o tuto odbornou
oblast vyplývá ze skutečnosti, že i v knihovnictví se stále složitějšími
stávají struktury, které je třeba řídit, a problémy, které vyvstávají,
jsou často velmi podobné problémům výrobních podniků. Proto se zvyšuje zájem
o techniky a metody, jejichž uplatněním se dosahuje vyšší efektivnosti.
Ve Španělsku některá profesní sdružení již na dané téma nabízejí
kurzy v programech dalšího vzdělávání, v samotném knihovnickém školství
se však problematika řízení vyučuje nedostatečně. Také chybí články
popisující konkrétní praktické zkušenosti knihoven. První větší
odbornou akcí zaměřenou na problémy kvality v oblasti knihoven a dokumentace
byla sekce TQM (Total Quality Management - integrální řízení kvality), jež
pracovala v rámci národních dnů dokumentace v roce 1994. V témže
roce vznikla při nejreprezentativnějším španělském sdružení SEDIC (Sociedad
Espanola de Documentación e Información Científica) pracovní skupina zaměřená
na otázky kvality v knihovnách a informačních službách. Zaměřila se
nejprve na analýzu různých aspektů problému kvality. V roce 1996 již
zformulovala základní směry, jimiž by se odborné aktivity měly ubírat
(analýza potřeb a očekávání uživatelů, kontrola postupů, kontrola nákladů,
konkrétní použití nástrojů sledování kvality) a v roce 1997 pak SEDIC na
základě této práce mohlo zveřejnit model certifikace knihovníků a informačních
pracovníků zaměřené na sledování nezbytné kvalifikační úrovně při výkonu
povolání.
Od roku 1993 se ve Španělsku rozvíjejí následující typy aktivit:
- aplikace nástrojů a metod řízení kvality zaměřených na vyšší
účinnost služeb knihoven a informačních středisek,
- rozvoj cílově zaměřených pravidel řízení směřujících k
nepřetržitému rozvoji kvality,
- aplikace konkrétních programů řízení kvality v knihov-nách a
informačních střediscích, které jsou součástí institucí již zapojených
do realizace projektů TQM,
- aplikace norem ISO 9000 (International Standard of Quality Assurance)
v informačních službách.
Rozsah a pole aplikace těchto iniciativ jsou velmi různorodé, ale začínají vytvářet soubor případových studií.Tyto úspěšné zkušenosti je možno rozdělit do dvou skupin.
Zkušenosti knihoven a informačních služeb ve veřejném sektoru
Nejzajímavější zkušenosti s aplikací systémů řízení kvality mají
univerzitní knihovny. Společným rysem těchto zkušeností je, že projekty
knihoven jsou součástí projektů zavádění systémů řízení kvality na
celé univerzitě a že knihovny využívají specialisty - konzultanty z
oblasti řízení kvality (Univerzita Carlose III. v Madridu, Polytechnická
univerzita Katalánska, univerzita “Pompeu i Fabre” v Barceloně atd.). Jsou
však univerzity, kde jsou iniciátory programů sami knihovníci a kde metody
řízení kvality aplikovali na různé oblasti služeb knihoven (Cádiz,
Corufia). Veřejné knihovny se o řízení kvality začaly zajímat později, i
zde však již existují konkrétní zkušenosti, jako např. v síti veřejných
knihoven Castilla La Mancha, kde se zabývají kvalitou bibliografických databází.
V roce 1997 síť veřejných knihoven Katalánska začala pracovat na získání
certifikátu v souladu s požadavky normy ISO 9000.
Zkušenosti knihoven a informačních služeb v soukromém sektoru
Přesto, že i zde jsou zkušenosti spíše izolované, informační služby
v soukromých podnicích jsou velmi “ponořeny” do procesů certifikace
podle ISO 9000 spolu s tím, jak se tyto procesy v podnikatelském sektoru rozšiřují.
Jde zde o soulad zájmů mezi pracovníky zodpovědnými za procesy řízení
kvality a informačními pracovníky, kteří se aktivně účastní zpracovávání
dokumentace týkající se procedur zavádění kvality a kteří také mají za
úkol kontrolovat toky příslušných dokumentů v celém podniku. To může mít
zpětně pozitivní vliv na další rozvoj informačních služeb. Zatím však
nelze hovořit o systematickém přístupu.
Ze situace ve Španělsku autorka
vyvozuje následující závěry:
Přechod od teorie k praxi je mnohem zdlouhavější, než by si přáli
odborníci zabývající se řízením kvality. Faktory zapříčiňující tuto
situaci jsou následující:
- chybí reálná konkurenceschopnost v daném sektoru, který nepobízí
k integraci tržních mechanismů,
- na úrovni řízení veřejného sektoru chybí vědomí o
nezbytnosti pracovat se systémy řízení kvality,
- řada odborníků uvažuje v poloze “všechno nebo nic”, jsou přesvědčeni,
že pro zdar věci je nutno zavádět rovnou systémy integrálního řízení
kvality (TQM),
- knihovníci a informační pracovníci mají pocit nejistoty, neboť
zavádění nových technik řízení není doprovázeno potřebnou úrovní
znalostí a často ani možností využít pomoci externího konzultanta.
Co je třeba k úspěšnému zavádění systémů řízení kvality?
- přesvědčit vedoucí pracovníky
knihoven a informačních center, že kvalita je prioritní pro adaptaci a přežití
jejich služeb, že kvalita nezávisí na nejasném přání “dělat něco lépe”,
ale že vyplývá z nové filozofie, která umožňuje systematické zaměřování
úsilí všech pracovníků na stálé zlepšování služeb,
- vzdělávat pracovníky, aby uměli využívat nástroje řízení
kvality, motivovat je k práci v efektivních týmech schopných analyzovat
pracovní procesy a předkládat iniciativní návrhy různých zlepšení a
tyto návrhy plnit,
- podněcovat zavádění systémů řízení kvality a podporovat výměnu
konkrétních zkušeností a tím i modelů pro další činnost,
- měřit náklady a výsledky zaváděných zlepšení, využívat
tyto komplexní informace k propagaci reálných výsledků a přínosů, kterých
lze dosáhnout na základě zlepšování kvality.
Metody řízení kvality v knihovnách Spojeného království |
BROPHY, Peter
La démarche qualité dans les bibliothčques du Royaume-Uni. - Bull. Bibl.
France. - [Paris]. - 0006-2006. - 43, č. 1 (1998), s. 52-56.
V ý t a h.
Knihovníci se dívají podezíravě
na postupy, které jsou na první pohled technokratické, drahé a ve svém výsledku
(co se týká přínosu pro pracovníky i uživatele) možná sporné. Ve Velké
Británii byla proto těmto otázkám věnována velká pozornost Střediskem
pro výzkum a inovace v knihovnictví Britské knihovny (British Library
Research and Innovation Centre - BLRIC) a vládou založeným Střediskem pro
knihovny a informace (Library and Information Centre).Tyto instituce podporují
vědecké a odborné pracovníky v jejich úsilí studovat a aplikovat techniky
řízení kvality a zjišťovat reálné výstupy těchto aplikací.
Původně japonské metody řízení průmyslu se přes USA rozšířily do
celého anglosaského světa. Knihovníci začali o možném využití některých
postupů řízení kvality přemýšlet v 80. letech, přičemž se opřeli o již
existující zkušenosti jiných odvětví a o studie sledující výkony
knihoven (autor stati se speciálně zabýval těmito otázkami a jeho zkušenosti
i výsledky práce britských knihoven, zejména univerzitních, jsou shrnuty v
několika publikacích, které vydal v letech 1996 a 1997 a jejichž citace jsou
v článku uvedeny - pozn. překl.).
Kvalita služeb a audit veřejných knihoven
Silné rozpočtové restrikce, které již po několik let knihovnictví
postihují, nutí knihovny k dokazování vlastní efektivnosti a k zavádění
nových postupů zejména do služeb.
Vláda Spojeného království, resp. její komise pro audit, definovala
soubor výkonových ukazatelů veřejných knihoven, který zahrnuje především
počet vyřízených požadavků na jednoho obyvatele, počet návštěv na
jednoho obyvatele, rozsah otevíracích hodin týdně a výši vynaložených
prostředků na jednoho obyvatele - tedy tradiční kvantitativní ukazatele.
Mnoho veřejných knihoven si objednává provedení anket o svých uživatelích.
Některé knihovny obdržely tzv. Charter Mark, ocenění udělované vládou veřejným
institucím jako oficiální uznání výsledků dosažených na poli zlepšování
kvality služeb. Pro udělení tohoto ocenění je nutno, aby knihovna vyhověla
devíti podmínkám:
- zpracovat a naplnit určitou
koncepci kvality služeb - soubor zřetelně definovaných cílů a požadavků,
který musí být zveřejněn,
- jasně informovat o svých službách a garantovat uživatelům přístup
ke všem dokumentům,
- dát uživatelům možnost volby a konzultovat s nimi eventuální
změny služeb,
- hodnotit chování veškerého personálu, jeho připravenost sloužit
uživatelům,
- odstraňovat případné závady a všechny motivy nespokojenosti uživatelů,
- produkovat hodnoty jako kompenzaci, protihodnotu investovaným veřejným
zdrojům,
- pravidelně ověřovat spokojenost uživatelů,
- každoročně zlepšovat svoji činnost, a to tak, aby tato zlepšení
byla patrná, vnímatelná a měřitelná,
- v předchozím roce zavést alespoň jedno inovativní zlepšení v
oblasti služeb.
Veřejné knihovny byly navíc vyzvány zajišťovat určité množství činností cestou jejich objednávání u externích dodavatelů, což staví otázku zásadního přehodnocení koncepce knihoven.
Efektivnost vědeckých knihoven
I vědeckých (univerzitních, akademických) knihoven se v posledních
letech dotklo značné snížení rozpočtů. Současně však byly do knihoven
zavedeny informační technologie, knihovny začaly nabízet přístup k databázím,
k internetu atd. Tento vývoj byl ve Velké Británii z větší části podnícen
tzv. Folletovou zprávou (Joint Fundindg Councils Libraries Review Group Report,
1993). Na základě tohoto dokumentu byl přijat například také program e-Lib
(Electronic Libraries Programme, financován výborem pro vysoké školství) a
zpracována publikace “The Effective Academic Library : A Framework for
Evaluating the Performance of UK Academic Libraries” (1995). V této publikaci
je definováno pět prvků nezbytných pro posuzování efektivnosti vědecké
knihovny:
- úroveň integrace služeb
knihovny do celkové činnosti univerzity a podpora práce univerzity těmito
službami,
- spokojenost uživatelů - kvalita služeb nabízených knihovnou
studentům, vyučujícím i vědcům,
- účinnost (efficacité) stanovená na základě ukazatelů jako je
např. počet dokumentů vydaných v průměru jednomu uživateli,
- efektivnost (efficience) jako výsledek služby vztažené na použité
(finanční) zdroje,
- ekonomický výsledek, který bere v úvahu celkové náklady na služby
v přepočtu na studenta a určitý počet dalších podrobnějších ukazatelů.
Na tomto základě se rozvíjí činnost
několika institucí zabývajících se knihovnickými ukazateli:
Středisko pro výzkum řízení v oblasti knihoven a informací
(Centre for Research in Library & Information Management - CERLIM, URL: http://www.mmu.ac.uk/h-ss/cerlim), které se snaží vytvořit indikátory použitelné
v elektronických knihovnách.
Univerzita v Belfastu (Quenn’s University of Belfast) se zabývá využitím
metodologie SERVQUAL ve speciálních knihovnách a vytvořením další
metodologie (o metodě SERVQUAL viz příspěvek Henka J. M. van den Hoogena v
publikaci Kvalita a výkonnost - knihovny pod drobnohledem, Praha 1999 - pozn. překl.).
Kvalita informací
Otázka kvality informací, tj. spolehlivosti obsahu informací, bude mít v
knihovnách rostoucí váhu, zvláště vzhledem ke stále významnějšímu
zastoupení elektronických zdrojů včetně dokumentů dosažitelných díky
internetu. Zejména internet nabízí současně se seriózními pracemi
informace vyloženě zavádějící či dokonce falešné.Tento problém se řeší
několika cestami, např. v rámci programu e-Lib, iniciativy SOSIG (Social
Science Information Gateway, URL: http://sosig.esrc.bris.ac.uk) připravuje nabídku
vybraných webovských zdrojů, jejichž kvalitu garantuje. Sem patří i stránky
knihoven, které předkládají uživatelům tematicky utříděné a ověřené
zdroje. CERLIM vyvíjí inteligentní filtr (projekt NewsAgent), který by měl
být v budoucnu používán v knihovnách a informačních střediscích.
Řízení kvality a fungování služeb
Řízení kvality - řada jeho formalizovaných přístupů - se v současnosti
v knihovnách Spojeného království testuje. Jde například o aplikaci normy
ISO 9000 (International Standard for Quality Assurance). Akreditaci na základě
této normy zatím obdržela jako jediná Univerzitní knihovna Středního
Lancashiru (podrobněji viz v publikaci Kvalita a výkonnost - knihovny pod
drobnohledem, příspěvek Maxine Melling - pozn. překl.). Existuje již i zkušenost
s normou ISO 9002 (Quality systems - Model for quality assurance in production,
installation and servicing, v České republice zavedena jako ČSN EN ISO 9002,
Systémy jakosti - Model zabezpečování jakosti při výrobě, instalaci a
servisu (01 0322); v Británii dříve fungovala pod označením BS5750 (podrobněji
viz “Kvalita a výkonnost - knihovny pod drobnohledem”, příspěvek Davida
F. Parkera - pozn. překl.). Důsledky jejího zavedení jsou velmi příznivé
pro uživatele knihoven, protože norma vyžaduje precizní definici služeb,
jichž má uživatel právo se dožadovat, dále zavazuje knihovnu garantovat
koherenci služeb, reagovat na veškeré reklamace a návrhy veřejnosti atd.
Pro personál naopak znamená přínos ve smyslu jasné koncepce práce a
definování prostředků k dosažení cílů této práce.
Knihovny Spojeného království se snaží uplatňovat i další přístupy,
např. Evropskou cenu kvality (European Quality Award), která upřednostňuje
cestu vzdělávání personálu a zhodnocování odpovědnosti (Investors in
People Scheme), a také metody TQM.
Perspektivy výzkumu v oblasti kvality
Výše zmíněné Středisko pro výzkum řízení knihoven a informací
(CERLIM) se účastní řady vědeckých a vývojových projektů, například:
- zpracování modelu řízení
kvality v knihovnách - metodiky postupu vycházejícího z Evropské ceny
kvality a ze zjednodušené verze normy ISO 9000,
- zdokonalení softwaru umožňujícího knihovníkům vést
dokumentaci vztahující se k řízení kvality a graficky znázorňovat výkonové
ukazatele,
- studie fungování knihoven z hlediska vnímání různých skupin,
které mají ke knihovně nějaký vztah (uživatelé, financující subjekty, zřizovatelé
a také budoucí generace uživatelů),
- srovnávací hodnocení výkonů (benchmarking) různých knihoven
navzájem, ale také srovnávání mezi knihovnami a dalšími poskytovateli
(jakýchkoli) služeb,
- analýza problému kvality ve vztahu k elektronickým knihovnám.
Metoda řízení kvality má knihovníkům co nabídnout. Na druhé straně je však nutné, aby knihovníci dobře reagovali na tuto výzvu. Následujících deset bodů formuluje hlavní zásady pro její aplikaci:
1. Je důležité uplatňovat
ve vztahu ke kvalitě globální hledisko, připustit, že má dopad na celou
knihovnu a že žádný pracovník a žádná organizační složka nemůže být
opomenuta.
2. Je nutno přejít od “materiálních” ukazatelů činnosti
k ukazatelům “spíše nemateriálním” (například přívětivost personálu).
3. Je třeba zkoumat též kvalitu elektronických knihoven,
zejména těch služeb, které uživatel může využívat přímo ze svého počítače.
4. Trvání, kontinuita je klíčem úspěchu iniciativ směřujících
k vyšší kvalitě (ta je zatím příliš často vnímána jako přechodný
rozmar).
5. Knihovny se musí připojit při zavádění metod kvality
ke svým zřizovatelům - a v případě potřeby tyto procesy i podnítit.
6. Dosažení kvality je možné jen na základě důkladného
poznání chování a motivace uživatelů.
7. Je třeba se zajímat o kritéria hodnocení uplatňovaná v
jiných sektorech (obchodní domy, letiště...) a inspirovat se nejúčinnějšími
postupy a myšlenkami.
8. Je třeba se naučit využívat výsledky výzkumů knihovních
služeb - ty doposud zůstávaly příliš často “mrtvou literou”.
9. Knihovníci musí uznat, že příliš často mrhají
zdroji. Cena, hodnota kvality (či - lépe řečeno - cena zaplacená za
neschopnost jí dosáhnout) je stále špatně chápána.
10. Každý může druhého mnohému naučit: je třeba podporovat
kooperaci, hledání plodných myšlenek - v rámci států i v mezinárodním měřítku.
Výkonnost a kvalita ve veřejných knihovnách Spolkové republiky Německo |
KLEMPIN, Hannelore
Performance et démarche qualité dans les bibliothč-ques publiques de la République
fédérale d’Allemagne. - Bull. Bibl. France.- [Paris]. - 0006-2006. - 43, č.
1 (1998), s. 65-71.
V ý t a h.
V Německu doposud nebyla na spolkové
úrovni zpracována norma týkající se výkonů knihoven a v návaznosti na to
ani metody stanovování výše rozpoču, počtu pracovníků, ukazatelů
produktivity atd., a to i přesto, že již od počátku 70. let byly na různých
úrovních iniciativy v tomto smyslu vyvíjeny. Příčinou jsou především
specifika administrativního a politického uspořádání země se silnou
autonomií spolkových zemí i obcí (autorka - pracovnice Deutsches
Bibliotheksinstitutu - podává v článku přehled o počtu, struktuře a řízení
veřejných knihoven, uvádí některé statistické ukazatele, jakož i základní
přehled o počtu a fondech univerzitních a vědeckých knihoven, které se stále
více veřejnosti otevírají - pozn. překl.).
Vývoj veřejných knihoven je tedy v Německu přímo spjat s místní
politikou a správou a odrážejí se proto v něm i snahy o reformu správy a
také o reformu veřejných služeb. Příčiny nespokojenosti s veřejnými službami,
která je vyslovována v 90. letech, jsou zejména následující:
- činitelé odpovědní za
jejich výsledky nemohou ovlivnit zdroje, které užívají - zde je zodpovědnost
roztříštěna mezi resorty,
- velmi restriktivní pravidla hospodaření působí proti
efektivnosti práce,
- účetní metody jsou zastaralé a byrokratické, neumožňují
propočty typu “náklady - efektivnost”,
- personální zajištění se řídí překonanými pravidly (autorka
bohužel tato pravidla necharakterizuje podrobněji - pozn. překl.).
Snahy o vytvoření nového modelu řízení
veřejných služeb proto zdůrazňují, že management má být napříště
posuzován nikoli převážně podle vstupů (rozpočet přidělený
organizaci), ale především podle výstupů (“produkce”), a hodnocen má být
s využitím metod měření výkonů a efektivnosti. To předpokládá
decentralizaci řízení zdrojů a zvládnutí nástrojů jako je řízení nákladů,
jinak řečeno, znamená to transformovat jak koncepci řízení, tak vnitřní
organizaci institucí.
Co se týká probíhající administrativní reformy, některé
knihovny se tohoto procesu účastní. Doprovodným jevem reformy jsou finanční
obtíže a jednotlivé místní správy se proto především snaží o redukci
nákladů. Přesto se knihovny spontánně přihlásily k úloze pilotních
organizací, v nichž se zkoušel nový model řízení, a dosáhly dobrých výsledků
(rostoucí efektivnost a výborná účinnost práce co se týče orientace na uživatele).
Tato situace vedla k rozvinutí diskusí o možnosti nově zformulovat
právní postavení knihoven (např. zřizovat je nadacemi, sdruženími,
soukromými podniky atd.) a vypracovat nové modely jejich financování.
Co se týká výkonových standardů ve smyslu norem či přesných
pravidel, tyto doposud pro knihovny v Německu neexistují, ale iniciativ v
tomto směru je také řada. Ke stanovení obecného rámce publikováním základních
ukazatelů o činnosti knihoven přispívá Statistický úřad německých
knihoven (DBS). Německý normalizační ústav (DIN) pak zpracovává normy
aplikovatelné ve všech oblastech, tedy včetně knihoven a informačních služeb.
Knihovny se účastní práce stálých komisí DIN pro knihovnickou statistiku
a pro měření výkonů s cílem přehodnotit kritéria výpočtu statistických
ukazatelů a studovat ukazatele výkonu stanovené pro knihovny normou ISO.
Pilotní skupinou knihoven byly navrženy a ověřeny výkonové ukazatele, které
mohly být na regionální i lokální úrovni převzaty. Jsou to indikátory,
které jsou využívány nejrůznějšími institucemi včetně DBS a jsou členěny
následujícím způsobem:
- indikátory nabídky (počet
svazků na obyvatele, struktura fondu, obrat fondu, procento nových přírůstků,
procento knihovních jednotek určených k absenčnímu půjčování),
- indikátory poptávky (podíl návštěvníků knihovny vzhledem k
počtu obyvatel, struktura výpůjček, počet výpůjček na uživatele, počet
výpůjček na obyvatele, počet výpůjček na otevírací hodinu, počet návštěv
za otevírací hodinu),
- indikátory účinnosti (počet návštěv za skutečně
odpracovanou hodinu, počet výpůjček za skutečně odpracovanou hodinu, počet
skutečně odpracovaných hodin vzhledem k otevírací době, počet výpůjček
na zaměstnance, počet pracovních hodin věnovaných vyhledávání a
konzultacím vzhledem k počtu skutečně odpracovaných hodin, počet pracovních
hodin věnovaných přímo uživatelům vzhledem k počtu skutečně odpracovaných
hodin),
- měření vztahu “náklady-pracovníci” (částka rozpočtu přepočtená
na jednoho pracovníka, rozpočet na akvizici v přepočtu na jednoho pracovníka,
osobní náklady v přepočtu na jednoho pracovníka, procento výdajů pokrytých
příjmy, podíl kvalifikovaných pracovníků vzhledem k celkovému počtu
pracovníků).
Co se týká mezinárodních doporučení
(např. Moore, Nick: Mesure de la performance dans les bibliothčques publiques
: ébauche de notice. Paris : UNESCO, 1989), byla přijímána s výhradami. Některé
knihovny však již od poloviny 80. let využívají metod založených na
aplikaci marketingových postupů - jejich zkušenosti již byly shrnuty v několika
publikacích (česky viz např. Marketing pro veřejné knihovny, Praha 1994 -
pozn. překl.).
Snahy o vytvoření a zejména aplikaci norem v oblasti výkonů a financování
mají zajímavou dynamiku. Především stále narážejí na specifika výše
popsané administrativní a politické struktury a na nedostatečné financování.
Na začátku 70. let byly standardy pro finanční a personální vybavení
knihoven stanoveny příliš vysoko, a byly proto místní správou odmítnuty
jako nereálné. V 70. letech také některé německé knihovny přistoupily k
měření a srovnávání svých výkonů s využitím analýzy vztahu “náklady-výkony”.
Tato činnost se však nerozvinula, protože v následujícím období
prosperity knihovny disponovaly dostatečnými prostředky na svou činnost. Změna
situace nastala v 80. letech, kdy došlo k prvním významným rozpočtovým
restrikcím (v řadě případů vedly i k zavírání knihoven). K tomu se přidružily
další faktory jako změny ve složení populace, změny hodnot ve společnosti,
vývoj v oblasti informací a komunikací a nové návyky související s expanzí
médií. Mimoto byly v 90. letech - v situaci drastických rozpočtových škrtů
- podniknuty kroky ke zmíněné reformě veřejných služeb. Knihovny byly čím
dál častěji nuceny skládat účty svým zřizovatelům, dokazovat, že jsou
schopny šetřit přidělené zdroje, dokazovat svoji výkonnost a efektivnost.
Pro ty organizace, které fungují na bázi pevného rozpočtu, se stávají výkonové
ukazatele součástí kontraktu, který uzavírají knihovny se svými zřizovateli
(předpokládá se, že finance budou přidělovány podle výsledků měření
výkonnosti).
Zásady spokojenosti uživatelů/klientů byly zavedeny do měření výkonů
v souvislosti se zaváděním marketingových metod a jsou dnes pojímány jako
důležitý ukazatel efektivnosti služeb knihoven. Dotazníková šetření uživatelů
jako metody přesnějšího stanovování cílů a cílových skupin nejsou však
zatím všeobecně rozšířena, i když se využívají stále častěji. Málo
se však praktikují opakovaná šetření, panelové diskuse s uživateli atd.
Kladem jsou šetření mezi neuživateli a následné aktivity zaměřené na
lepší informování veřejnosti o službách apod. Některá reprezentativní
šetření byla v Německu prováděna Bertelsmannovou nadací a nadací
“Lesen” (Stiftung Lesen).
Některé knihovny, které běžně využívají marketingové metody a
kontrolní nástroje, integrovaly do své podnikové kultury orientaci na zaměstnance
s cílem podpořit zodpovědnost a iniciativu pracovníků a podnítit jejich
pozitivní postoj k zamýšleným změnám v organizaci knihovny. Hlavní cestou
motivování pracovníků jsou diskuse o cílech a poslání knihovny. Bohužel
zaměstnanci se často obávají, aby měření výkonu nevedlo ve skutečnosti
k hodnocení jejich individuální výkonnosti. Dále u knihovníků vznikají
obavy, jak zřizovatel naloží s výsledky měření: hodnoty mohou být mylně
interpretovány, především při porovnávání s dalšími knihovnami, a to
zejména při absenci jasných kritérií kvality a výkonu.
Otázkami spojenými s měřením výkonnosti se řadu let zabýval
Deutsches Bibliotheksinstitut (DBI), který organizoval odborné semináře, vzdělávací
a jiné akce na téma marketing v knihovnách, potřeby uživatelů a stanoviska
neuživatelů, definování nové úlohy knihoven, programování a definice cílů,
nové nástroje kontroly, ukazatele měření výkonu a kontroly, vazby mezi měřením
výkonu a reformou správy, hodnocení nákladů a kvality. Zobecnění těchto
zkušeností dovoluje vyvíjet nové metody práce. Tyto metody, stejně jako výsledky
pilotních šetření, byly popsány a na tomto základě mohou knihovny hledat
vlastní modus operandi (česky vyšly publikace: Využití metody controllingu
ve veřejných knihovnách, Praha 1996; Kvalita a výkonnost - knihovny pod
drobnohledem). Nicméně je třeba zdůraznit, že extrémní různorodost
knihoven a jejich struktur, a také pravidel, která vůči nim uplatňují
jejich zřizovatelé, velmi ztěžuje vzájemné porovnání shromážděných
údajů.
Co se týká zásad řízení kvality, reflexe o jejich uplatnění se rozvíjejí
hlavně v prostředí odborných nebo vědeckých knihoven (včetně univerzitních)
a v informačních a dokumentačních střediscích. DBI na toto téma
zorganizoval dvě celostátní setkání, jejichž materiály byly publikovány.
Zatím však byly tyto debaty v Německu marginální. I když slovo kvalita se
v odborných publikacích vyskytuje stále častěji, konkrétní metody nejsou
formalizovány a uplatňovány. Současná reforma státní správy klade důraz
na kvantitativní aspekty: na nové formy financování a tvorby rozpočtu, na
zkvalitňování účetnictví, vyčíslování produktivity atd. V důsledku
toho i veřejné knihovny přejímají kvantitativní metody - podle svých zřizovatelů.
V období, kdy rostou nároky na veřejné služby a současně se zmenšují
zdroje, se knihovníci stále více zajímají o čtyři aspekty řízení
kvality:
- programování a definování
cílů,
- orientace na uživatele,
- měření výkonů,
- účast, participace zaměstnanců.
Používání kvantitativních nástrojů
řízení poskytuje jen limitovaný obraz o knihovně. Od tohoto konstatování
se odvíjí řada dalších otázek: Je možné s použitím výhradně číselných
údajů a ukazatelů posuzovat kvalitu? Které ukazatele jsou pertinentní? Jaké
jsou další prostředky a cesty k informování místních zřizovatelů o
hodnotě a užitečnosti služeb knihovny? Jak vysvětlit, že velikost fondů
nemusí být nutně zárukou jejich kvality? Jak vysvětlit, že při srovnávání
dvou knihoven může rozdíl v nákladech na jejich služby znamenat rozdíl v
kvalitě?
Tyto otázky vyvstávají stále naléhavěji a odpovědi na ně
nejsou zatím uspokojivé. Ani odborné veřejnosti se nedaří shodnout se na
souboru výkonových ukazatelů, natož popsat kvalitu určité konkrétní služby.
Důležitý prvek kvality - spokojenost uživatelů - je vzhledem k procedurální
náročnosti dotazníkových šetření málo zjišťován. Některé knihovny přesto
začaly používat soubor formálních ukazatelů kvality a anket zjišťujících
mínění uživatelů (především Ústřední knihovna v Drážďanech).
Co se týká certifikátu o splnění podmínek normy ISO 9000
(International Standard for Quality Assurance), existuje v Německu zatím jediná
knihovna, která jej získala, a sice FIZ Chemie GmbH (soukromá společnost
specializovaná na dokumentaci v oblasti chemie).
Je udivující, že se v knihovnictví přemýšlí o metodách, které by
dovolily měřit a zlepšovat kvalitu, aniž by si kdokoli kladl otázku, co to
kvalita je. Možná je to ale tím, že knihovníci považují za “použitelnou”
i pro svůj obor obecnou definici kvality tak, jak je definována v teorii
managementu (např. “co možná nejlépe odpovídat na potřeby a očekávání
klientů”). Pracovní skupina knihovníků v Severním Porýní-Vestfálsku
ujišťuje, že knihovně nestačí definovat své cíle na základě samotného
uživatelského hlediska. Aby knihovna co nejlépe sloužila nejširší veřejnosti,
musí při koncipování škály svých služeb vycházet z poslání, které má
v daném místě plnit. Spokojenost uživatelů pak ukazuje, do jaké míry se
knihovna zhostila svých úkolů. Nejprve je však třeba tyto úkoly přesně
definovat, a to je zase podmíněno budoucím vývojem funkce knihoven.
Co se týká měření výkonů knihoven, otázek nákladů, personálního
managementu atd. je důležité především rozšířit již existující
poznatky o kvantitativních metodách hodnocení, shromažďovat nové zkušenosti,
které již existují na poli měření a hodnocení kvality, testovat je a také
podnítit nové výzkumy a šetření.
Vybrala a přeložila
Anna Machová