Rok 2000, č. 2-3, s. 76-77
ISO 9000 a ISO 14000 jsou ve skutečnosti
celé rodiny norem, které se pod tato rodová jména shrnují pouze z důvodu větší
přehlednosti. Obě rodiny se skládají z norem a směrnic, které souvisejí s
řídicími systémy, a příbuzných norem upravujících terminologii a
specifické nástroje, jako je audit (proces kontroly, zda systém řízení
odpovídá normě).
ISO 9000 je primárně zaměřena na “řízení kvality”, nebo -
jak zní oficiální překlad - management jakosti. Představa “kvality” je
značně relativní, proto standardizovaná definice kvality v ISO 9000 (poprvé
byla vydána v roce 1987) shrnuje všechny ty znaky produktu, které požaduje zákazník.
“Management jakosti” znamená, že organizace ručí za to, že její
produkty odpovídají požadavkům jejích zákazníků.
Zatímco dříve se na normy ISO 9001, ISO 9002 a ISO 9003 pohlíželo
především jako na nástroje určené pro výrobní sektor, další normy z této
řady se orientují na potřeby sektoru služeb, výrobce softwaru, malé a střední
podniky apod. Správná aplikace norem z rodiny ISO 9000 může kterékoliv firmě
nebo podniku pomoci zvýšit efektivnost a ziskovost, produkovat lepší výrobky
a služby, uspokojit své zákazníky, zvýšit svůj podíl na trhu, zkvalitnit
komunikaci a morálku v organizaci, snížit náklady a závislost na dodavatelích.
Do rodiny ISO 9000 patří celkem 20 dílčích norem (čísla ISO
9000 až 9004, některé však vícedílné), z nich jako ČSN byly zavedeny:
ČSN EN ISO 9000-1 | Normy
pro management jakosti a zabezpečování jakosti. Část 1:
Směrnice pro jejich volbu a použití (ISO 9000-1:1994) |
ČSN ISO 9000-2 | Normy pro
management jakosti a zabezpečování jakosti - Část 2:
Kmenová směrnice pro používání ISO 9001, ISO 9002 a ISO 9003 |
ČSN EN ISO 9000-3 | Normy
pro management jakosti a zabezpečování jakosti - Část 3:
Směrnice pro použití ISO 9001: 1994 při vývoji, dodávce, instalaci a údržbě počítačového softwaru |
ČSN ISO 9000-4/ČSN IEC 300-1 |
NORMY PRO ŘÍZENÍ A ZABEZPEČOVÁNÍ JAKOSTI. Část 4:
Pokyny pro řízení programu spolehlivosti / ŘÍZENÍ SPOLEHLIVOSTI. Část 1: Řízení programu spolehlivosti |
ČSN EN ISO 9001 | Systémy jakosti. Model zabezpečování jakosti při návrhu, vývoji, výrobě, instalaci a servisu (ISO 9001:1994) |
ČSN EN ISO 9002 | Systémy jakosti. Model zabezpečování jakosti při výrobě, instalaci a servisu (ISO 9002:1994) |
ČSN EN ISO 9003 | Systémy jakosti. Model zabezpečování jakosti při výstupní kontrole a zkoušení (ISO 9003:1994) |
ČSN EN ISO 9004-1 | Management jakosti a prvky systému jakosti. Část 1: Směrnice (ISO 9004-1:1994) |
ČSN ISO 9004-3 | Management jakosti a prvky systému jakosti. Část 3: Směrnice pro zpracované materiály |
ČSN ISO 9004-4 | Management jakosti a prvky systému jakosti. Část 4: Směrnice pro zlepšování jakosti |
V průběhu roku 2000 se očekává významná revize norem z rodiny ISO 9000, která předpokládá zdůraznění orientace na zákazníka při současném snížení administrativy a nákladů na řízení jakosti.
ISO 14000 je v prvé řadě zaměřena
na “řízení životního prostředí”, neboli usiluje o to, aby organizace
minimalizovala všechny rušivé vlivy své činnosti na životní prostředí.
Podobně jako u ISO 9000 také rodina ISO 14000 zahrnuje velký počet dílčích
norem - celkem jich bylo od roku 1996 schváleno 6, dalších 15 je ve
stadiu návrhů.
Obě normy se zabývají způsobem, jakým organizace pracují,
nikoliv výsledky jejich práce. Jinými slovy orientují se na procesy, nikoliv
produkty - přinejmenším ne přímo. Nicméně způsob, jakým organizace řídí
své procesy, samozřejmě ovlivňuje finální produkt. V případě ISO 9000
je výsledkem aplikace aktivní podpora všeho, co lze udělat, aby výrobek
odpovídal požadavkům zákazníka. V případě ISO 14000 platí totéž o všem,
co je možné udělat pro to, aby nebylo ohroženo životní prostředí - ať už
v průběhu výroby, nebo při používání výrobku - znečišťováním
nebo vyčerpáváním přírodních zdrojů.
ISO 9000 ani ISO 140000 nejsou produktové normy. Bez ohledu na to, co
daná organizace je, nebo co produkuje, jestliže chce vytvořit systém řízení
kvality nebo systém řízení životního prostředí, musí tento systém mít
základní znaky, které jsou vypočítány v ISO 9000 a ISO 14000.
S procesem aplikace ISO 9000 a ISO 14000 souvisejí 3 termíny -
registrace, akreditace a certifikace.
Registrace (někdy ovšem označovaná také jako certifikace) je
procesem kontroly, zda systém odpovídá příslušné normě z rodiny ISO
9000, resp. ISO 14000, s následným vydáním certifikátu (registračního osvědčení).
Akreditace je naproti tomu procedura, při níž autoritativní orgán
uděluje povolení jinému orgánu nebo osobě vykonávat specifické úkoly. V
kontextu norem ISO 9000 a ISO 14000 se to vztahuje na činnost národních
akreditačních orgánů, které udělují dalším subjektů pravomoc udělovat
certifikace.
Kateřina Čadilová