Rok 2000, č. 2-3, s. 94–95
Veronika Pospíšilová
Institut B. Martinů, Praha
V letošním roce oslaví páté výročí své existence Institut Bohuslava Martinů. Sídlí na Náměstí Kinských 3 na pražském Smíchově, dříve působil pod názvem Studijní centrum Nadace Bohuslava Martinů. Myšlenka založit a provozovat studijní centrum, které by zajišťovalo úplný informační servis pro zájemce o život a dílo Bohuslava Martinů, vyšla od PhDr. Viktora Kalabise, hudebního skladatele a prezidenta správní rady Nadace Bohuslava Martinů. Ředitelem se stal muzikolog Aleš Březina, který působil na Univerzitě v Basileji a v tamější Nadaci Paula Sachera. Doslova “na zelené louce” se mu podařilo vybudovat instituci, která nyní komunikuje s celým světem a snaží se přispět k oživování díla klasika české moderní hudby. Podobné instituce nejsou v zahraničí nijak neobvyklé - připomeňme např. Centrum Carla Orffa v Mnichově, Institut Paula Hindemitha ve Frankfurtu nad Mohanem, Centrum Arnolda Schönberga ve Vídni nebo Nadaci Kurta Weilla v New Yorku.
Úkoly a cíle
Hlavním úkolem institutu je shromažďovat nejen veškeré dostupné dokumenty z pera Bohuslava Martinů, ale i materiály o něm, aby měli zájemci z řad muzikologů, interpretů i široké veřejnosti možnost studovat skladatelův život a dílo v plném kontextu doby. Protože Bohuslav Martinů strávil svůj život převážně v západní Evropě a USA, jsou dnes jeho rukopisné partitury, korespondence i jiné dokumenty uloženy v řadě veřejných institucí či v rukou soukromých osob po celém světě. Pořizování kopií těchto materiálů představuje náročnou mnohaletou práci, kterou si Institut Bohuslava Martinů vytyčil za dlouhodobý cíl.
Knihovna
Jádro institutu tvoří odborná knihovna, která je zaměřena nejen na osobnost
a dílo Martinů, ale na celou oblast hudby první poloviny 20. století. Knihovna
obsahuje více než 2000 českých i cizojazyčných knižních materiálů,
odebírá přes 30 titulů domácích a zahraničních hudebních periodik, shromažďuje
články z novin a časopisů. K dispozici jsou základní světové hudební slovníky
a všeobecné encyklopedie. Velkým obohacením bylo zakoupení pozůstalosti
významného českého hudební publicisty, pedagoga a režiséra Eduarda Herzoga.
Jedinečná je rozrůstající se fonotéka a videotéka specializovaná na nahrávky
skladeb Bohuslava Martinů z celého světa a na skladby současníků
Martinů a autorů, kteří jej mimořádně ovlivnili (cca 200 gramodesek a přes
300 kompaktních disků). Návštěvníci tak mohou porovnávat různé interpretace
děl. Knihovna shromažďuje kopie dokumentárních filmů, snaží se získávat
unikátní neveřejné a historické snímky z archivů zahraničních rozhlasů
a světových orchestrů, videozáznamy koncertů, operních a baletních představení.
K dispozici jsou tištěné hudebniny a fotokopie rukopisů většiny skladeb
Bohuslava Martinů, skladatelova korespondence (obsahuje dopisy nejen přátelům
a příbuzným do Poličky, manželce Charlottě, ale i korespondenci s takovými
osobnostmi, jako byl dirigent Sergej Kusevickij nebo Charles Munch). Knihovna
se tak vedle Památníku B. Martinů v Poličce stává jediným místem, kde lze
studovat kopie materiálů uložených ve sbírkách desítky knihoven, archivů
institucí a soukromých osob z celého světa (Library of Congress, Muzeum
české hudby, vydavatelství Universal Edition, Boosey and Hawkes, Schott,
aj.).
Postupné zpracování všech dokumentů probíhá v automatizovaném knihovnickém
systému KP-SYS, dlouhodobě se uvažuje o spoluúčasti knihovny v národním
souborném katalogu CASLIN. Knihovna Institutu Bohuslava Martinů slouží
především muzikologům, hudebníkům, studentům a badatelům, je ale otevřena
všem zájemcům z řad široké veřejnosti. Návštěvníkům je k dispozici poslechová
aparatura, klavír a xerox. Vzhledem k jedinečnosti a vzácnosti uchovávaných
materiálů poskytuje knihovna pouze prezenční služby. Pro studijní účely
je však možné získat kopie not a nahrávek, nelze kopírovat rukopisy. Knihovna
je od roku 2000 členem Mezinárodní asociace hudebních knihoven IAML a členem
SKIP.
Komunikace (internet a WWW)
Významným komunikačním kanálem institutu je mezinárodní počítačová síť
internet.
Institut, který zajišťuje všem zájemcům informační servis o životě
a díle Bohuslava Martinů, udržuje kontakt s řadou interpretů, muzikologů
a obdivovatelů díla Martinů nejen osobně, poštou a telefonicky, ale zejména
prostřednictvím elektronické pošty (martinu@martinu.cz). Nadace Bohuslava
Martinů, zřizovatel institutu, patřila k prvním českým hudebním institucím,
které měly své vlastní webovské stránky. V březnu 2000 byla zveřejněna
již druhá, kompletně přepracovaná verze webovské propagace života a díla
Bohuslava Martinů. Na webovské adrese www.martinu.cz
si tak může kdokoli
(bez ohledu na geografickou vzdálenost) vyhledat informace o skladateli
(životopis zobrazený pomocí časového přehledu, esej o charakteristikách
díla, fotoalbum, interview, bibliografie) a o činnosti a cílech Nadace
Bohuslava Martinů a Institutu B. Martinů. Významnou součástí jsou aktuální
zprávy, které upozorňují na právě probíhající pořady, koncerty a představení
související se skladatelem, seznam vydavatelů díla Martinů a webovská stránka
věnovaná nově založené Mezinárodní společnosti Bohuslava Martinů, jejíž
administrativní agendu institut zabezpečuje. Webovské stránky, které se
neustále vyvíjejí, jsou přístupné v angličtině a připravuje se jejich česká
verze. Na podzim je plánováno zpřístupnění interaktivního katalogu skladeb
Martinů.
Aktivity a projekty
Rozsah činností Institutu Bohuslava Martinů je velmi široký a rozmanitý.
Institut pravidelně realizuje největší projekt Nadace Bohuslava Martinů,
kterým je každoroční Festival Bohuslava Martinů, pravidelná součást pražského
prosincového kulturního života. Letošní mimořádnou součástí festivalu je
mezinárodní muzikologická konference “Jevištní díla Bohuslava Martinů v
kontextu doby jejich vzniku”, která proběhne u příležitosti pražské premiéry
první opery Bohuslava Martinů Voják a tanečnice.
Poprvé v roce 1996 uspořádal institut pod záštitou Nadace Bohuslava
Martinů a ve spolupráci v festivalem Pražské jaro Mezinárodní muzikologické
kolokvium s názvem “Pražský hudební život na počátku 20. století”. Přednesené
příspěvky se týkají nejen života a díla Bohuslava Martinů, jeho předchůdců,
současníků nebo následovníků, nýbrž zasahují i do oblasti obecných dějin,
výtvarného umění a literatury.
Mezi mimořádné projekty roku 2000 patří především digitalizace dokumentů
Bohuslava Martinů, která představuje naskenování všech dostupných fotografií,
kreseb, karikatur a rukopisů Martinů, jejich retuše a uspořádání do počítačové
databáze. K dalším letošním významným projektům institutu patří spoluúčast
na prezentaci Bohuslava Martinů v Českých centrech v různých zemích světa,
dále zajištění reedice monografie a katalogu děl skladatele, kterou v roce
1968 vydal belgický muzikolog Harry Halbreich. Institut zajišťuje kompletní
korektury původního textu podle aktuálního stavu bádání o životě
a díle B. Martinů a vytvoření dodatků, v nichž budou uvedeny nově nalezené
skladby. V nové podobě bude monografie vydána v roce 2001 nakladatelstvím
Schott.
Institut Bohuslava Martinů se podílí i na projektech jiných organizací.
V roce 1998 tak vznikl ve spolupráci s Institutem a Nadací Bohuslava Martinů
například dokumentární film České televize Návrat z exilu (režie Jiří Nekvasil,
scénář Jiří Nekvasil a Aleš Březina) a film Slzy nože a Podivuhodný let,
který o rok později získal prestižní ocenění Křišťálový globus na mezinárodním
televizním festivalu Zlatá Praha, v letošním roce se připravuje opět ve
spolupráci s Českou televizí dokumentární film o pobytu a působení Bohuslava
Martinů v Americe.
Institut Bohuslava Martinů se na řadě akcí podílí částečným zajištěním
propagace, přípravou dokumentačního materiálu pro programové brožury a
zabezpečením doprovodného programu (výstavy, přednášky). V roce 2000 patří
mezi nejvýznamnější počiny, které se uskutečnily i za přispění Institutu
a Nadace Bohuslava Martinů, premiéra 1. verze opery Řecké pašije v londýnské
Covent Garden, uvedení opery Julietta v režii Davida Pountneyho v
Národním divadle v Praze; institut se podílel též na přípravě edice první
verze Koncertantní suity pro housle a orchestr, která měla světovou premiéru
27. 5. 2000 na festivalu Pražské jaro.
Pět let je v dějinách podobné instituce velmi krátká doba. Přesto je
možné říct, že se institut během tohoto období zařadil po bok podobných
světových institucí. Díky úplnému financování Nadací Bohuslava Martinů
může tým institutu (ředitel, 2 muzikologové a 1 informační specialista)
přispívat k šíření díla velkého českého skladatele a pečovat o jeho odkaz.