Rok 2000, č. 5–6, s. 249–250

Program Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci - Mona Lisa, to je asociace, kterou ve většině lidí jméno slavného umělce vyvolá. Studenti a vyučující Vyšší odborné školy informačních služeb v Praze (dále VOŠIS) si však tento pojem často spojují s možností zajímavé zahraniční stáže.

Program Leonardo da Vinci Evropské unie je určen pro státní i soukromé podniky, střední a vyšší odborné školy, učiliště, vysoké školy a úřady státní správy. Je zaměřen na rozvoj odborného vzdělávání. Podporuje tvorbu pilotních projektů, které mají za cíl vznik nových studijních programů včetně výukových materiálů a obohatí metody odborné výuky. Programy mobilit podporují výměny mladých lidí nebo jejich dlouhodobé či krátkodobé zahraniční praxe, aktivity mladých učitelů, instruktorů, studentů a expertů pro odborné vzdělávání.

Program schválila Evropská rada v prosinci 1994 a první období proběhlo v letech1995-1999, 2. období bude ohraničeno lety 2000-2006. Je určen pro členské státy EU, Maltu, Kypr a asociované země střední a východní Evropy.

VOŠIS vstoupila do tohoto programu již v roce 1998 a stala se tak jednou z prvních institucí, které této zajímavé nabídky využily. Do roku 2000 jsme se podíleli celkem na pěti projektech zaměřených na inovaci odborného programu, realizaci odborných praxí i na teoretickou odbornou práci.

Chtěla bych se zmínit o některých programech podrobněji, protože věřím, že existuje řada knihoven, pro které bude naše zkušenost inspirací pro vlastní práci.

Našim prvním projektem, na kterém jsme sbírali zkušenosti jak se zahraničním partnerstvím, tak i se zpracováním projektu, byla čtrnáctidenní stáž vyučujících odborných předmětů specializace Služby knihoven na Katedře informací a komunikace Manchester Metropolitan University. Byla pro nás příležitostí vnést do našeho programu zahraniční zkušenosti a navázat mnoho zajímavých kontaktů.

V rámci tzv. projektů stáží a výměn jsme realizovali dlouhodobou odbornou praxi pro 10 studentů specializace Služby knihoven a Podnikové informační systémy. Jednalo se o třináctitýdenní pobyt v Irsku - město Carlow a ve Velké Británii - Loughborough. V obou případech začínala stáž dvoutýdenním jazykově kulturním kurzem, který pomohl aklimatizovat studenty v prostředí, seznámit je s národními specifiky, historií a kulturou i s praktickými záležitostmi spojenými s pobytem v cizí zemi. Ve druhé části pobytu byli studenti v souladu s požadavky školy a s přihlédnutím ke svým zájmům rozmístěni do firem a knihoven, aby zde absolvovali praxi.

Součástí projektu byl vždy tzv. monitoring - návštěva vyučujícího VOŠIS přímo na jednotlivých pracovištích. Měli jsme tak možnost navázat osobní kontakty s lidmi, kteří se o naše studenty starali, zhodnotit vhodnost pracovišť a konzultovat případně problémy.

Všichni stážisté po svém návratu hodnotili svůj pobyt v zahraničí formou malé ankety, dovolím si na základě těchto odpovědí některé poznatky zobecnit.

Mezi nejčastěji uváděné klady patří v hodnocení studentů rozhodně zdokonalení se v cizím jazyce, možnost aplikovat znalosti získané ve škole v praxi, rozvoj samostatnosti a posílení sebevědomí, že něco skutečně umí.

Zaměstnavatelé si na našich studentech cení pracovitosti, výborné komunikace se spolupracovníky a velmi dobrých jak odborných znalostí, tak i angličtiny.

Co naše studenty nejvíc překvapilo, byly výborné vztahy na pracovišti, vstřícné přijetí i jednání po celou dobu praxe. Protože jsme ubytovali studenty v rodinách, překvapilo je také přátelské až rodinné chování adoptivních rodin.

Organizace zahraničních praxí na takové úrovni, jakou projekty Leonardo da Vinci nabízejí, vyžadují vytvoření účinných nástrojů, které zajistí kvalitu praxí a jejich právní rámec, eliminují problémy spojené s dlouhodobým pobytem v zahraničí apod. Proto se od počátku prvního projektu začala v rámci školy vytvářet určitá metodika, která všechny kroky formalizuje. V roce 1999 jsme pak všechny své zkušenosti zpracovali do metodické příručky Praxe 2000 a díky finančnímu příspěvku Národní agentury Leonardo da Vinci v Praze jsme připravili CD-ROM pro ty instituce, které o podobné zkušenosti mají zájem. Stejný software najdete jako freeware i na naší webovské adrese: www.sks.cz/praxe.htm. Předmětem našich dalších projektů byla problematika modulárního systému výuky a vytvoření kreditního systému známkování studentů.

Své výsledky jsme měli možnost prezentovat na řadě konferencí, např. na konferenci Training 2000 v Bruselu a na Semináři přidružených zemí Leonardo da Vinci ve Vilniusu.

Pokud bych měla bilancovat, co nám program Leonardo da Vinci přinesl, musím uvést na prvním místě možnost bezprostředního přístupu k novým informacím a možnost srovnání kvality naší práce se zahraničními institucemi. Pro naše studenty je odborná praxe v zahraničí velmi důležitá pro jejich profesní růst a je motivem k dosahování lepších studijních i pracovních výsledků. Pro školu obecně jsou projekty Leonarda určitou výzvou řešit stále náročnější úkoly a dosahovat lepších výsledků a také bohatým zdrojem inspirace v oblasti mezinárodních aktivit.

 

Obecné informace o programu Leonardo da Vinci

Struktura programu:

I. Zlepšení systémů odborného vzdělávání a přípravy:

Nadnárodní pilotní projekty

Nadnárodní stáže a výměny

II. Zlepšení odborného vzdělávání pro podniky a pracovníky podniků - spolupráce s vysokými školami

Nadnárodní pilotní projekty

Nadnárodní stáže a výměny

III. Jazykové dovednosti v oblasti odborného vzdělávání, znalosti a inovace v oblasti odborného vzdělávání

Jazykové dovednosti

Znalosti v oblasti odborného vzdělávání

Inovace v oblasti odborného vzdělávání

 

Leonardo da Vinci

Národní vzdělávací fond

Václavské náměstí 43

Praha 1

www.nvf.cz/leonardo/index.htm

 

Hana Slámová

VOŠIS, Praha