Rok 1999, č. 5, s. 234–235
Seminář o budoucnosti dalšího vzdělávání knihovníků
V dubnu letošního roku uspořádal v Budapešti Open Society Institut v rámci programu NLP (Network Library Program) dílnu nazvanou A Fresh Start: The Future of Continuing Education for Librarians. Akce se zúčastnili knihovníci a učitelé ze střední a východní Evropy, v pozici lektorů vystupovali Britové, Američané, Kostaričanka a z východní Evropy Lotyš, Poláci a Rusové.
Program tvořilo několik celků. Účastníci dílny, či spíše semináře, připravili referáty o stavu dalšího vzdělávání knihovníků ve své zemi. Zatímco většina účastníků mohla předložit zprávu o systému dalšího profesního vzdělávání nebo alespoň o velmi systematických celostátních projektech, za Českou republiku bylo možno hovořit pouze o úsilí jednotlivých institucí, o jednotlivých kurzech či cyklech. V diskusi k situaci v ČR bylo nejobtížnější zodpovědět dotaz, proč Národní knihovna nedá do připravovaného knihovnického zákona pasáž uzákoňující kvalifikační požadavky a další profesní vzdělávání. Referáty, které byly odevzdány v písemné formě, jsou uloženy ve Studovně knihovnické literatury NK ČR.
Dalším blokem programu byl nácvik veřejného vystoupení. Účastníci absolvovali též cvičení v počítačové laboratoři, kde si na připravené webovské stránce mohli vyzkoušet práci s dokumenty a účast v diskusní skupině.
V další části semináře byly předneseny referáty o úspěšných a propracovaných projektech dalšího profesního vzdělávání v některých zemích. Zajímavé byly především přednášky účastníků z Polska, Ruska a Kostariky. Za inspirativní by mohl být považován projekt školicího programu pro moskevské knihovníky vypracovaný Rudomino School (ruský název nebyl uveden - škola souvisí s Knihovnou zahraniční literatury Margarity Rudomino v Moskvě). S úspěchem programu rostl okruh záběru na Podmoskevskou oblast a nakonec na celé Rusko. Vzdělávací centrum neponechává na sobě celé břemeno organizace kurzů, ale vytváří podmínky pro aktivaci dalšího vzdělávání. Učí principům strategického plánování, postupům týmové práce, postupům, jak získat zájem úřadů apod. Školení samo je zaměřeno na umění řídit knihovnu ve změněných podmínkách, na dovednosti související s technologickým rozvojem a na rozvoj schopnosti kritického myšlení, analýzy a rozhodování. Tato témata určují i okruh účastníků, jimiž jsou ředitelé knihoven. Škola využívá spolupráce s ruskou kanceláří Open Society Institut a spolupracuje s odbornými školami. Projekt je financován z více zdrojů: náklady na školení včetně ubytování a cestovného jsou hrazeny granty. Stát financuje platy a provoz školy. Problém je s vybavením (např. nové počítače do učebny), které nespadá do žádné kategorie. Pokud bychom někdy uvažovali, jak dál se systémem profesního vzdělávání, stál by za úvahu kontakt s Rudomino School.
Projekt využitelný také pro české zájemce o další vzdělávání představili zástupci The International Centre for Information Management Systems & Services (ICIMSS) na Univerzitě Mikuláše Koperníka v Toruni. Jedná se o mezinárodní knihovnickou školu s dálkovým studiem (součástí je několik čtrnáctidenních konzultací v Toruni), studenty jsou knihovníci ze zemí střední a východní Evropy (snad opravdu s výjimkou České republiky). Program je zaměřen na nové požadavky, které na knihovníky klade rozvoj informačních technologií. Problémem může být výše školného, která vyžaduje pomoc sponzora (v letošním roce se objevil náznak obratu k lepšímu). Přednášejí odborníci ze zahraničí a vyučovacím jazykem je angličtina.
Ze zprávy o služební cestě Evy Bartůňkové vybrala redakce