|obsah| |index autorů | | index názvů | | index témat | | archiv |
Knihovna
2009, ročník 20, číslo 2, s. 162-163
Knihovnická a informační práce vyžaduje stálé vysoké nasazení ve
sledování aktuálních trendů, které se mohou pro knihovny a vzdělávací
instituce stát podněty v oblasti technologických i sociálních změn. V
současné době je velká pozornost věnována Second Life (SL) a dalším
multiuživatelským virtuálním prostředím (MUVEs). S nástupem SL se do
jisté míry proměnila i komunikace – lidé používají označení jako:
teleport, levitace, avatar… Editoři této knihy se pokusili prozkoumat a
popsat virtuální prostředí jakožto prostředí přínosné pro knihovníky a
pedagogy. Virtuální světy a hry mohou pomoci jak ve vzdělávání, v
rozvíjení schopností, v cíleném plánování, stejně tak jako mohou odrážet
skutečný život, i když s využitím výjimečných prvků (např. létání).
MUVEs představují dynamicky se rozvíjející prostředí s velkým
potenciálem.
Virtuální světy nebo MUVEs existují jako online 3D působivá prostředí. V
těchto světech jsou účastníci/uživatelé zastoupeni "avatary", kteří
"existují", je-li uživatel v prostředí aktuálně přihlášen. Vzhled
avatara je volitelný – může se fyzicky podobat uživateli nebo lze
nastavit něco úplně jiného (např. zvíře). Virtuální svět může nebo
nemusí být cílově orientovaný. Mnoho uživatelů považuje virtuální
prostředí primárně určené k hrám, pro jiné představuje „paralelní svět“,
ve kterém mohou dennodenně podnikat, a který odráží mnoho shodných prvků
reálného světa. V některých ohledech virtuální světy představují
sociální sítě. Uživatelé/residenti/firmy vstupují do těchto digitálních
světů kvůli interakci s ostatními – zapojit se, obchodovat, prezentovat
(i prezentovat se) nebo setkávat se
s lidmi z celého světa. Virtuální světy nabízí uživatelům řadu
prostředků pro komunikaci, včetně chatu, hlasového chatu a nástroje
sociálních sítí.
Knihovníci a pedagogové využívají MUVEs jako platformu pro distanční
vzdělávání. Online komunity mohou poskytnout užitečné prostředí pro
vzájemnou podporu, vzdělávání a komunikaci. Knihovníci mají možnost v SL
a jiných virtuálních světech "postavit" knihovnu, propagovat knihovnické
služby a materiály a iniciovat vzdělávání. Virtuální světy přesahují
hranice dosud známého – nabízejí knihovníkům příležitost, jak tato
prostředí využívat v oblasti vzdělávání a podnikání. Jak dokazuje tato
kniha, respektive názory zúčastněných, MUVEs jsou skvělou možností
navázání i činné spolupráce. Editoři publikace navázali v SL mnoho
kontaktů s knihovníky (jednotlivci, skupinami
i knihovnami) a společně objevili možnost spolupracovat na projektech s
neziskovými organizacemi, korporacemi a dalšími zájmovými skupinami a
sdruženími. Projekty, které by bylo obtížné, možná i nemožné,
zorganizovat v reálném světě, především co se týče koordinace a
komunikace, se díky SL podařily.
Kniha je rozdělena do 21 kapitol. Všechny spojuje téma, tedy přítomnost
knihoven
v SL, přičemž názory a postoje jednotlivých editorů se v různých
případech a z různých důvodů liší. I to dokazuje mnohostranné využití
MUVEs. Většina kapitol pojednává
o využití prostoru v SL pro výuku. Jednotlivé kapitoly se zaměřují na
rozdíly takového vzdělávání pro děti, dospívající a dospělé a jednotlivé
výukové formy; na možnost využití her (zkušenosti uživatelů); na
poskytování referenčních služeb ve virtuálním světě (odlišnosti
typických referenčních služeb od online referenčních služeb); na
virtuální svět čtenářů a podporu čtení; na klady a zápory využívání SL
(18. kapitola obsahuje příklady z reálných knihoven). Poslední kapitola
pojednává o první třídě v SL a její výuce knihovnické a informační vědy
v SL. Zajímavou součást knihy tvoří stručné informace o editorech.
Vědomí o oblasti působení/zaměření autora či jeho pracovním místu
ozřejmuje daný příspěvek. Navíc, i přes podrobné vysvětlení pojmů, se v
závěru knihy vyskytuje slovníček/glosář.
Pracovníci knihoven v MUVEs mají některé povinnosti stejné jako v
tradiční knihovně: pomáhají zákazníkům s vyhledáváním informací, logicky
třídí informace a podporují čtenářství a zájem o knihy. Knihovníci ve
virtuálních světech budují komunitu a jsou tzv. znalostními průvodci.
Kolem virtuálních světů a nových technologií se často dělá rozruch.
Někdy pozitivní, někdy negativní. Stejně tak je to s využitím prostředí
v SL. Knihovníci se budou muset rozhodnout, zda je pro ně a pro jejich
instituce výhodné zapojení do virtuálních světů a zda je to správné pro
jejich knihovnu. Jedinou pozitivní jistotou je, že knihovníci budou
muset spolupracovat na vytvoření efektivních virtuálních
Alena Kubátová
Knihovnický institut Národní knihovny ČR
alena.kubatova@nkp.cz
CITACE:
Kubátová, Alena. Virtual worlds, real libraries. Knihovna [online]. 2009, roč. 20, č. 2, s. 166-167 . Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovna92/0902166.htm>. ISSN 1801-3252.
| nahoru | |obsah| | archiv | | domů |
| index autorů | | index názvů | | index témat |