|obsah| |index autorů | | index názvů | | index témat | | archiv |
Knihovna plus
2009, číslo 2
Kniha je praktickým průvodcem pedagogiky pro zkušené lektory i laiky, přináší nové poznatky z oboru, které byly spolehlivě vyzkoušené na studentech.
Editoři D. Cook a R. L. Sittler při sestavování průvodce vycházeli z vlastních zkušeností. Cook působil jako knihovník přes třicet let, jednotlivé kapitoly prokládá svými názory a potvrzuje dlouholetou praxí, Sittler je absolventem knihovnické školy a při studiu si názorně vyzkoušel strategie popsané v knize (potvrzuje, že knize porozumí odborná veřejnost, knihovníci, pedagogové a lektoři, i laici).
Ke každé ze sedmnácti kapitol, kde se čtenář seznámí s novými pedagogickými přístupy, je připojen autorský abstrakt, který charakterizuje zamyšlené cíle a poznámka editora s případnými vysvětlivkami, dovětky či komentáři z praxe. Samotný seznam a informace o všech přispěvatelích, tj. autorech i editorech, jsou umístěny na úplném konci knihy.
Kapitoly se věnují tématům jako např.:
Lektorům je tato příručka velice nápomocná nejen k tematické přípravě seminářů, ale i díky vyučovacím technikám a inovativním přístupům – každý lektor by se měl, pokud chce na své studenty působit a zaujmout je látkou, držet hesla, že "kvalitní a správné vyučování zahrnuje čtvrtinu příprav a tři čtvrtiny divadla". Třetí kapitola proto přináší vyzkoušené metody oživení seminářů (pomocí triviálních otázek a malých odměn, přehrávání hudebních ukázek k názornému vyhledávání databáze dle hesla atd.).
Autoři doporučují při lekcích užívat interaktivní prostředky k rychlejšímu pochopení probírané látky, např. prezentace v PowerPointu či tzv. "clickers" (instruktor tak sleduje reakce studentů, kteří odpovídají prostřednictvím malých ručních tlačítek na otázky zobrazené na obrazovce či plátně). Za efektivní považují i hry, např. typu Jeopardy. Populární kooperativní učební strategie metody Jigsaw, kdy student musí materiál/problém prostudovat, zpracovat a následně jej předložit ostatním studentům, se využívá zejména na vysokých školách.
Osmnáctá kapitola, odlišně pojatá, přináší informace o výsledcích studentů, jejich finální výzkumný produkt – tzv. zin (z angl. magazine). Samotná tvorba (průzkum) požaduje různé tvůrčí metody (rozbory, výzkum knihovny a knihovnických systémů atd.), aby se sami studenti mohli utkat s konkrétní realitou. Znamenalo to nárůst zájmu o danou problematiku, zakládání různorodých klubů a společenství. Vznikající "ziny" si postupně vydobyly své místo mezi odborníky.
Alena Kubátová
Knihovnický institut Národní knihovny ČR
Alena.Kubatova@nkp.cz
CITACE:
Kubátová, Alena. COOK,
Douglas; SITTLER, Ryan L. Practical Pedagogy for Library Instructors :
17 Innovative Strategies to Improve Student Learning. Chicago :
Association of College and Research Libraries, 2008.
Knihovna plus [online]. 2009, č. 2 . Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus92/jerabek.htm>.
ISSN 1801-5948.
| nahoru | |obsah| | archiv | | domů |
| index autorů | | index názvů | | index témat |