Rok 1999, č. 6, s. 303–304

Informace z 12. zasedání ÚKR

1 Grantové programy MK ČR na podporu knihoven

Vzhledem ke kritické finanční situaci považuje ÚKR za nutné, aby byly stanoveny priority při řešení současných problémů knihoven a témata byla vyhlašována s ohledem ,

na ně. UKR navrhuje, aby:

• témata a priority programů na rok 2001 byly před jejich vyhlášením projednány v ÚKR,

• v každé hodnotící komisi byl zastoupen člen ÚKR,

• odbor literatury a knihoven MK ČR usiloval o mezirezortní koordinaci při přípravě programů pro knihovny,

• knihovny mohly ovlivnit výběr knižních titulů, které budou knihovnám nabízeny v rámci programu Česká knihovna.

Veškeré programy orientované na podporu knihoven byly pro rok 2000 podstatně redukovány, např. program RISK byl redukován o 20 mil. Kč na pouhých 10 mil. Redukce byly provedeny v rozporu s vládními programovými dokumenty, jako jsou Kulturní politika a Státní informační politika. Redukce finančních prostředků ohrozí pozitivní vývoj knihoven, který nastal v posledních letech v oblasti jejich transformace pro potřeby informační společnosti. ÚKR pověřuje předsedu, aby protestoval u ministra kultury a upozornil ho na negativní důsledky redukce programu.

2 Situace veřejných knihoven s ohledem na transformaci státní správy a samosprávy

MK ČR se nepodařilo na Ministerstvu vnitra prosadit ani jednu připomínku k transformaci státní správy a samosprávy, V současné fázi příprav se také nepodařil převod SVK pod státní správu. Zřizování okresních knihoven, respektive financování regionálních funkcí na úrovni okresů není zajištěno vůbec. Chystané legislativní kroky budou znamenat rozpad dosud funkčních regionálních knihovnických systémů, které byly postupně vytvářeny po celá desetiletí. České veřejnosti hrozí v rozporu s přijatými vládními materiály - Strategie informační politiky a Strategie účinnější státní podpory kultury - kolaps veřejných informačních služeb. Za této situace je zřejmé, že jediné řešení může přinést nový knihovnický zákon.

ÚKR pověřuje předsedu, aby v této záležitosti oslovil ministra kultury, předsedu vlády i parlamentu.

3 Příprava nové legislativy

3.1 Autorský zákon

Navrhovaná novela autorského zákona zásadně omezuje poskytování knihovnických služeb pro občany. Knihovny, které nejsou zřízeny za účelem podnikáni, nebudou moci uživatelům poskytovat zhotovování tiskových rozmnoženin jak v knihovně, tak i v rámci meziknihovních služeb. Zákon zcela vylučuje zhotovování elektronických rozmnoženin a také služby elektronického dodávání dokumentů. Tato omezení budou mít negativní vliv na zajištění rovnoprávného přístupu občanů k informacím a poznatkům v rámci ČR. Zásadně také omezí šíření poznatků pro potřebu vzdělávání, výzkumu a vývoje. Předseda byl ÚKR pověřen, aby předal parlamentnímu výboru připomínky a informoval o této situaci ministra kultury.

3.2 Tiskový zákon

Při druhém čtení zákona v Poslanecké sněmovně došlo k výrazné změně §9 tiskového zákona, který v současné podobě odebral právo na celostátní povinný výtisk periodik SVK s výjimkou MZK v Brně. V textu se objevilo nejasné terminologické vymezení regionálního povinného výtisku. ÚKR připraví protestní stanovisko k tiskovému zákonu, které bude předáno předsedkyni senátu a předsedům senátních výborů a dle možností dalším jednotlivým senátorům.

3.3 Knihovnický zákon

Mgr. Koubová z OLK MK ČR informovala o přípravě nové verze návrhu knihovnického zákona, který byl koncipován obdobně jako zákon o muzejních sbírkách. Toto znění neprošlo při projednávání s legislativně právním odborem. Je připravováno nové znění. Termín paragrafového znění zůstává na červen 2000. V diskusi bylo konstatováno, že po více než roce nebyl připraven jediný návrh knihovnického zákona, který by mohl být předmětem diskuse. Knihovníci nemají žádnou možnost na přípravě zákona participovat. Hrozí reálné nebezpečí, že podle nových rozpočtových pravidel nebude možno knihovnám poskytovat státní dotace, nebude-li takto nařízeno samostatným zákonem. Zákon je nezbytné připravovat s vazbou na připravovanou reformu státní správy a samosprávy, viz ad 3. ÚKR pověřuje předsedu, aby ministrovi kultury sdělil dopisem zneklidnění ÚKR nad stavem příprav knihovnického zákona.

3.4 Zákon o sbírkách

PhDr. Balík informoval o přínosu i úskalích Zákona 0 ochraně sbírek muzejní povahy, který je určen také k ochraně sbírek knihovního fondu. V diskusi bylo konstatováno, že MK ČR při přípravě zákona neakceptovalo připomínky ze strany knihoven. Zákon například vůbec nepočítá s vybudováním a provozem restaurátorských pracovišt' pro knihy a jiné dokumenty, které jsou běžnou součástí muzejních sbírek.

4 Státní informační politika ve vzdělávání

Mgr. Koubová informovala o přípravě materiálu rozpracovávajícího zásady státní informační politiky a vyzvala ÚKR k operativnímu připomínkování materiálu, který bude k dispozici v lednu 2000.

prosinec 1999