Zpět na obsah čísla - obrázek

Rok 2000, č. 1, s. 34-35

VÝZNAMNÉ PŘÍRŮSTKY HUDEBNÍHO ODDĚLENÍ NÁRODNÍ KNIHOVNY ČR

V rámci 1. pražského antikvárního veletrhu, který se konal ve dnech 25.-27. 11. 1999 v prostorách firmy OPZ v Haštalské ulici na Starém Městě v Praze, vystavovala pražská Galerie Ztichlá klika také několik pozoruhodných hudebních tisků z přelomu 16. a 17. století. Jednalo se o kolekci pěti tisků vydaných v pražské předbělohorské tiskárně Jiřího Nigrina a o konvolut čtyř tisků benátské provenience z počátku 17. století. Díky vstřícnosti zmíněného antikvariátu a pohotovosti Národní knihovny ČR byl celý tento ojedinělý soubor získán do fondu jejího hudebního oddělení. Knihovna tak zajímavě rozšířila svůj již beztak pozoruhodný fond pramenů k dějinám hudebního tisku. I když jsou všechny získané tisky známé z jiných lokalit a již byly zhodnoceny v odborné literatuře, je jejich objev jedinečný a v mnoha ohledech přínosný.

Pět tisků pochází z proslulé nigrinovské tiskárny, která působila v Praze v době rudolfínské. Její majitel a provozovatel Jiří Nigrin (50. léta 16. století-1606) patřil k nejagilnějším a nejuniverzálnějším českým předbělohorským tiskařům. Rozsah jeho produkce byl pozoruhodný nejen co do počtu, ale i svým obsahem i zaměřením. Vedle běžných užitkových titulů určených pro domácí trh se Nigrin věnoval i projektům velkorysým, často svým významem přesahujícím hranice království. Tak je tomu i u velké většiny jeho více než šedesáti hudebních tisků. Mezi nejrozsáhlejší a tiskařsky nejnáročnější hudební tisky Nigrinovy oficíny patří i soubor duchovních motet pro celý církevní rok, nazvaný Opus musicum. Jeho autorem byl původem slovinský skladatel Jacobus Handl Gallus (1550-1591), který strávil závěr svého života v Praze. V tomto městě a u zmíněného tiskaře vydal Handl na pokračování téměř celé své dílo zahrnující desítky osobitých mší, motet a madrigalů. Získané tři tisky svázané do konvolutu pocházejí z let 1586-1587 a jsou de facto částí čtyřdílného kompletu. Čtvrtý, doplňující díl byl vydán až v roce 1590 a do konvolutu přivázán není. Je tak velice pravděpodobné, že dochovaná podoba, tj. konvolut tří tisků převázaný do celokožené vazby zdobené slepotiskem, vznikl v mezidobí let 1587-1590. Pozoruhodné také je, že získaný konvolut patřil podle ex libris na titulní straně prvého tisku kanovníkovi pražského svatovítského chrámu Jiřímu Bartholdovi z Breitenberka (50. léta 16. století-1616). Bartholdus byl kromě toho, že zastával důležité církevní úřady, i literárně činný a ve své době proslul i jako bibliofil. Bartholdovu šířku zájmů potvrzuje i jeho vztah k hudbě a hudebníkům, který byl velice osobní: byl např. autorem řady textů k duchovním motetům skladatele Jacoba Regnarta (1540-1599), císařský varhaník Charles Luython (1557-1620) mu v roce 1603 dedikoval sbírku svých skladeb a Bartholdus mimo to shromažďoval ve své knihovně i další hudební tisky. Do dnešní doby se vedle antikvárního objevu dochovalo i několik exemplářů hudebních tisků v knihovně pražského arcibiskupství s Bartholdovým vlastnoručním ex libris. Nalezneme mezi nimi např. nádherný exemplář mší císařského kapelníka Philippa de Monte (1521-1603), pražský tisk mešních ordinárií varhaníka Charlese Luythona (1557-1620) či známé teoretické dílo Heinricha Glareana Dodecachordon z roku 1547. Nový přírůstek není hlasově kompletní. Konvolut obsahuje pouze tenorový part všech skladeb. Tisky Handlových skladeb byly ve své době bezpochyby v Čechách rozšířeny. Potvrzuje to nejen tento nejnovější objev, ale i jejich výskyt v jiných fondech. Hlasově kompletní Handlovo Opus musicum je dochováno v knihovně Národního muzea v Praze, v torzovité podobě pak v Brně v Oddělení dějin hudby Moravského muzea a v zámeckém archivu v Kroměříži.

Také další dva získané nigrinovské tisky jsou zajímavé v mnoha ohledech. V roce 1592 vydal v Praze první knihu svých motet původem italský skladatel Tiburtio Massaino (1550-1609). Dedikoval ji v Praze 31. května 1592 dvornímu kapelníkovi Philippu de Monte v naději, že získá v císařském městě uplatnění. Massaina provázela pověst skvělého hudebníka a skladatele, kterou osvědčil na svých předchozích působištích, a zároveň však i povědomost o jeho mravním prohřešku "contra naturam", kvůli kterému byl nucen odejít ze svého místa u arcibiskupa Wolfa Dietricha z Raitenau v Salcburku. Massaino pobýval v Praze několik měsíců a přestože jeho nigrinovská sbírka je kompozičně osobitá, cestu do císařské kapely mu neotevřela. Dochovaný exemplář obsahuje altové party všech skladeb Massainovy sbírky. Není převázán a je tak zajímavým svědectvím původní podoby renesančních hudebních tisků. Bývalo totiž zvykem, že knihy si nechával svázat až majitel a tiskař produkoval pouze jakési paperbacky bez vazby. Tenorový svazek Massainova tisku je dochován na našem území ve sbírkách Muzea české hudby v Praze.

Autorem posledního nigrinovského tisku je císařský tenorista a skladatel Franz Sale (1550-1599). V Praze strávil závěr svého nedlouhého, nicméně plodného života. U Jiřího Nigrina vydal Sale v 90. letech 16. století několik tisků svých skladeb, mezi kterými najdeme vícehlasá zhudebnění částí propria, kompozice věnované českým světcům, moteta i italské canzonety. Antikvární koupí získalo hudební oddělení Národní knihovny ČR altový part z jeho sbírky "Sacrarum cantionum...liber primus" z roku 1593. Tento tisk šestihlasých motet věnoval autor císařskému komorníkovi Wolfgangu Rumpfovi. V kompletnosti je sbírka dochována v Krakově, torzovitě pak ve Vratislavi a Varšavě. Nově objevený tisk, který má vnějškovou podobu shodnou s tiskem skladeb Tiburtia Massaina, o němž jsme pojednali výše, je jediným exemplářem dochovaným v České republice.

Objevem, který na sebe bude zcela jistě poutat v nejbližší době zájem hudebních historiků a interpretů, je konvolut čtyř italských tisků z let 1608-1610, který obsahuje povětšinou basový part řady skladeb. Tisky byly vydány proslulými benátskými tiskaři Alexandrem Rauerem a Giacomem Vincentim. Autorem prvého z nich "Sacrarum cantionum liber primus" je Leoni Leone (1560-1627), který podstatnou část svého života působil jako maestro di cappella v katedrále ve Vicenze. Leone je autorem velkého množství duchovních i světských skladeb, které vycházely za jeho života v řadě tisků a žily i v opisech. Sbírka Sacrarum cantionum je určena pro osm hlasů a dvoje varhany a je prvým dokladem výskytu Leoneho hudby v Čechách. Druhou částí konvolutu je sbírka "Magnificat per omnes tonos" italského skladatele Antonia Savetta (poslední čtvrtina 16. století-1640), který byl žákem Tiburtia Massaina. Působil jako kapelník katedrály v Lodi a získaná sbírka je jeho prvým vydaným tiskem skladeb. Určena byla pro 7 a 8 hlasů a basso continuo. Doposud nebyl zjištěn její výskyt na našem území. Augustiniánský mnich a kapelník katedrály v Pescii Francesco Croatti (?) je autorem pouze jediného samostatného tisku skladeb. Je jím sbírka "Messa e mottetti" pro 5, 6 a 8 hlasů, která tvoří třetí část pražského konvolutu. Croatti navazuje ve své hudbě, obdobně jako autoři ostatních částí konvolutu, na benátský styl Giovanniho Gabrieliho. Ke stejnému vzoru se v předmluvě svého tisku "Concerti ecclesiastici" hlásí i autor poslední části konvolutu Giovanni Piccioni (1550-1619). Od roku 1590 působil jako varhaník katedrály v Orvietu, kde také zemřel. Concerti jsou určeny pro jeden až osm hlasů za doprovodu varhan. Konvolut je dokladem výskytu italské hudby vrcholné renesance a raného baroka v Čechách. Řadí se tak vedle známého konvolutu 11 B 41 z hudebního oddělení Národní knihovny ČR k ojedinělým pramenům italské hudby počátku 17. století na našem území. Svojí přítomností navozuje řadu otázek, které budou bezpochyby řešeny dalším muzikologickým studiem.

Petr Daněk, Filozofická fakulta UK, Praha

 

Zpět na obsah čísla - obrázek