Stručný
návod pro jmenné zpracování kalendářů 19. století [Zdenka
Bosáková]
Článek i publikace vycházejí ze zkušeností při systematické rekatalogizaci
signaturových řad náležejících knižním kalendářům, ke které v roce 2007
přistoupila Národní knihovna ČR. Impulzem k této změně byly potřeby
digitalizace, kdy nebylo z kapacitních důvodů možné pokračovat v dosavadním
(výhradně monografickém) způsobu zpracování knižní produkce 19. století. Na
určité signaturové řady je proto při zpracování pohlíženo jako na celky, u
kterých je však brán zřetel na všechny jejich jednotlivé součásti. S tím souvisí
jiné pojetí zpracování než doposud.Na rozdíl od dřívější praxe, kdy byla veškerá
knižní produkce 19. století zpracovávána monograficky, jsme přistoupili k popisu
knižních kalendářů podle pravidel pro popis pokračujících zdrojů. Následně bylo
nutné formulovat určité zákonitosti pro popis, které vyplývaly z povahy
kalendářové literatury a ze zásad seriálového popisu. [pokračování...]
Co nabízí TDKIV, aneb, Jak lze
pracovat s touto terminologickou databází [Jaroslava Havlová]
"Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy" neboli
TDKIV je oborová výkladová databáze vysvětlující významy odborných
termínů z oblasti knihovnictví, informační vědy a souvisejících vědních
disciplín. Je ojedinělým elektronickým terminologickým slovníkem v tomto
oboru v České republice. Slouží jako pomůcka při studiu i vytváření
odborných textů a pro zpřesnění komunikace v knihovnické praxi a v celém
spektru informačních věd. Je určena především knihovníkům, informačním
pracovníkům a dalším odborníkům z oblasti knihovnictví, informační vědy
a souvisejících oborů, také studentům jmenovaných oborů, ale i široké
odborné veřejnosti.
[pokračování...]
Prezentace knihovních služeb
veřejnosti: marketing veřejných knihoven v Nizozemsku [Pavlína
Lonská]
Jádro tohoto příspěvku tvoří zkrácená část diplomové práce Prezentace
knihovních služeb veřejnosti: analýza současného stavu veřejných
knihovnických služeb v Nizozemsku a v České republice a poznatky ze
studijní cesty do Nizozemska2. Cílem diplomové práce bylo porovnání
současné prezentace a marketingové komunikace knihovních služeb v
nizozemských a českých veřejných knihovnách. Práce sledovala
legislativní rámce obou zemí, profesní organizace a jejich marketingové
činnosti podporující veřejné knihovny. Příspěvek čerpá zejména z první
části práce zabývající se marketingem nizozemských veřejných knihoven.
[pokračování...]
Knihovna Evropského parlamentu:
Informační služby a produkty pro europoslance [Kateřina Vávrová]
Cílem Knihovny Evropského parlamentu je dobře informovaný Evropský
parlament (dále také EP). Knihovna poskytuje efektivní, profesionální a
objektivní informační služby se zvláštním důrazem na poskytování
hodnotných informací jednotlivým evropským poslancům. Klienty knihovny
jsou kromě poslanců také pracovníci kanceláří poslanců – asistenti,
pracovníci sekretariátů parlamentních výborů a další zaměstnanci
parlamentu. Knihovna má své služby rozděleny podle segmentů svých
klientských skupin. Některé služby jsou otevřené všem uživatelům, jiné
jsou vyhrazeny pouze pro poslance a jejich zaměstnance. Knihovna obecně
neposkytuje své služby veřejnosti. Na internetu jsou však od roku 2010
zpřístupněny tematické přehledy expertních informací – "Stručně z EP –
knihovna" (Library Briefings). Tyto knihovnou zpracovávané dokumenty
jsou přístupné ve Veřejném rejstříku dokumentů Evropského parlamentu. [pokračování...]
|